Kterak Simen Kiil Halvorsen vtěsnal celý rok svého života do 34 minut jazzu
SIMEN KIIL HALVORSEN

Kterak Simen Kiil Halvorsen vtěsnal celý rok svého života do 34 minut jazzu

SIMEN KIIL HALVORSEN: A Collection Of Compositions Reflecting a Year In Life
zvuk
90
cover
100
hudba
95
95

Po debutovém albu „Scripted Conversations“ (AMP Music & Records, 2016), jež sklidilo pochvalné ohlasy nejen doma, v Norsku, ale i v zahraničí, vydal trumpetista a skladatel SIMEN KIIL HALVORSEN 27.srpna další autorský počin – zove se „A Collection Of Compositions Reflecting a Year In Life“. Tentokrát ale výhradně v digitálním formátu a na značce Smeik, nezávislé nahrávací společnosti, jež pracuje jako nezisková společnost s cílem propagovat hudbu mladých, talentovaných hudebníků v Norsku.

Halvorsena čtenáři Jazzportu již znají, a to z recenze výtečného alba „Short Stories“ norského dua Past Present, které vydala před dvěma lety slovenská Hevhetia. Na svém novém albu se obklopil vynikajícími instrumentalisty z první norské ligy, z uskupení jako GURLS, Hanna Paulsberg Concept, Skadedyr, Moskus a Trondheim Jazz Orchestra. Je to saxofonistka Hanna Paulsberg, kontrabasista Fredrik Luhr, pianista Øyvind Dale a bubeník Raymond Storaunet Lavik.

Sbírka skladeb odrážející rok v životě čítá osm tracků o souhrnné, sice nevelké, ale syté stopáži 34:19. Naplno prožitý rok, žádná nuda, šeď; když lyrika, tak hutná. Posluchač je svědkem romantických i turbulentních vztahů, zdravotních problémů, existenciálních i uměleckých problémů během jednoho roku v životě hudebního tvůrce. Předem dané kompozice, jež vznikaly průběžně po celý rok, dávají ale dostatek prostoru i pro improvizační schopnosti všech aktérů. A tato kombinace komponované a improvizované složky je umně vyrovnaná, pro posluchače vskutku vzrušující. Jako život sám…

Kterak Simen Kiil Halvorsen vtěsnal celý rok svého života do 34 minut jazzu
SIMEN KIIL HALVORSEN: A Collection Of Compositions Reflecting a Year In Life

Úvodní „Fiskebein“ (nejdelší kompozice alba – 8:28) v sobě zprvu mísí ambientní opar, minimalismus, zašpiněné dechy a progresivní způsob hry na ně i výrazné melodické téma. Po 3.minutě se výrazivo promění; rytmus se zpřehlední do pravidelného tepu zahuštěného kontrabasem hraným smyčcem, téma se zbarví severskou taneční náladou a posléze ústí v hardbopový tok. Po fanfárovité miniatuře „Influensa“ následují minimalistické riffy a unisono sazby dechů v kompozici „StaVegas“, z nichž se vyloupnou gradovaná sóla od kontrabasového ponoru přes narůstající klavírní intenzitu až po šťavnatý tenorsax. Antré skladby „Sletta du meg på Snap, sa hun“ patří rozvolněnému a poté i vířivému kontrabasu, jehož vystřídají bicí a ve druhé polovině pak všichni roztočí jeden jediný motiv. Po další miniatuře, tentokrát nu-jazzového charakteru („Kolesteatom“, což je nepravý nádor v uchu), vychrlí osamocená trubka v šestiminutovém tracku „East In the West“ první dvě minuty, aby pak všichni nebo v různých kombinacích (rytmika a piano, sax a bicí…) dospěli k free jazzové dravosti a poté hardbopové šťavnatosti s dominantním partem trubky. „Tension, Pt.I & II“ je naopak lyrickým kusem, s úvodním perlivým romantismem piana a zvukomalbou všech protagonistů na minimalistickém podkladě. Závěrečná kompozice „Mission Impossible“ se z ponorné jemnosti přeleje do disharmonického ztišení, z něhož vykvete melancholická melodie rozvíjená chorusy trubky a piana, jež pak podlehne intenzitě saxofonového sóla, a ve finále se promění nakonec v sugestivní hymnus…

Mistrovská nahrávka!

Album k poslechu najdete zde:

Fiskebein (feat. Hanna Paulsberg, Øyvind Dale, Fredrik Luhr Dietrichson & Raymond Lavik)