Po debutovém albu „Scripted Conversations“ (AMP Music & Records, 2016), jež sklidilo pochvalné ohlasy nejen doma, v Norsku, ale i v zahraničí, vydal trumpetista a skladatel SIMEN KIIL HALVORSEN 27.srpna další autorský počin – zove se „A Collection Of Compositions Reflecting a Year In Life“. Tentokrát ale výhradně v digitálním formátu a na značce Smeik, nezávislé nahrávací společnosti, jež pracuje jako nezisková společnost s cílem propagovat hudbu mladých, talentovaných hudebníků v Norsku.
Halvorsena čtenáři Jazzportu již znají, a to z recenze výtečného alba „Short Stories“ norského dua Past Present, které vydala před dvěma lety slovenská Hevhetia. Na svém novém albu se obklopil vynikajícími instrumentalisty z první norské ligy, z uskupení jako GURLS, Hanna Paulsberg Concept, Skadedyr, Moskus a Trondheim Jazz Orchestra. Je to saxofonistka Hanna Paulsberg, kontrabasista Fredrik Luhr, pianista Øyvind Dale a bubeník Raymond Storaunet Lavik.
Sbírka skladeb odrážející rok v životě čítá osm tracků o souhrnné, sice nevelké, ale syté stopáži 34:19. Naplno prožitý rok, žádná nuda, šeď; když lyrika, tak hutná. Posluchač je svědkem romantických i turbulentních vztahů, zdravotních problémů, existenciálních i uměleckých problémů během jednoho roku v životě hudebního tvůrce. Předem dané kompozice, jež vznikaly průběžně po celý rok, dávají ale dostatek prostoru i pro improvizační schopnosti všech aktérů. A tato kombinace komponované a improvizované složky je umně vyrovnaná, pro posluchače vskutku vzrušující. Jako život sám…
Úvodní „Fiskebein“ (nejdelší kompozice alba – 8:28) v sobě zprvu mísí ambientní opar, minimalismus, zašpiněné dechy a progresivní způsob hry na ně i výrazné melodické téma. Po 3.minutě se výrazivo promění; rytmus se zpřehlední do pravidelného tepu zahuštěného kontrabasem hraným smyčcem, téma se zbarví severskou taneční náladou a posléze ústí v hardbopový tok. Po fanfárovité miniatuře „Influensa“ následují minimalistické riffy a unisono sazby dechů v kompozici „StaVegas“, z nichž se vyloupnou gradovaná sóla od kontrabasového ponoru přes narůstající klavírní intenzitu až po šťavnatý tenorsax. Antré skladby „Sletta du meg på Snap, sa hun“ patří rozvolněnému a poté i vířivému kontrabasu, jehož vystřídají bicí a ve druhé polovině pak všichni roztočí jeden jediný motiv. Po další miniatuře, tentokrát nu-jazzového charakteru („Kolesteatom“, což je nepravý nádor v uchu), vychrlí osamocená trubka v šestiminutovém tracku „East In the West“ první dvě minuty, aby pak všichni nebo v různých kombinacích (rytmika a piano, sax a bicí…) dospěli k free jazzové dravosti a poté hardbopové šťavnatosti s dominantním partem trubky. „Tension, Pt.I & II“ je naopak lyrickým kusem, s úvodním perlivým romantismem piana a zvukomalbou všech protagonistů na minimalistickém podkladě. Závěrečná kompozice „Mission Impossible“ se z ponorné jemnosti přeleje do disharmonického ztišení, z něhož vykvete melancholická melodie rozvíjená chorusy trubky a piana, jež pak podlehne intenzitě saxofonového sóla, a ve finále se promění nakonec v sugestivní hymnus…
Mistrovská nahrávka!
Album k poslechu najdete zde: