Záměr Avishai Cohena u příležitosti jeho padesátých narozenin odehrát skladby z oceňovaného CD Gently Disturbed na sérii padesáti koncertů v padesáti zemích světa v původní sestavě s pianistou Shaim Maestrem a bubeníkem Markem Guilianou překazila letošní neobvyklá zdravotní omezení. Přesto se podařilo zorganizovat Avishai Cohen Trio v neméně zajímavé sestavě na zahajovací koncerty pražského festivalu Struny podzimu a brněnského JazzFestu, odloženého z jara na podzim.

Michal Kratochvíl: Všichni víme, že to, že se tento koncert odehrál, je vlastně takový malý zázrak. Avishai Cohen ale chce hrát a chce hrát lidem, takže se alespoň na pár koncertů po Evropě vydal. Na legendární sestavu tria z období Gently Disturbed můžeme samozřejmě za dané situace zapomenout, i tak však stálo za to koncert navštívit. V Praze možná i právě díky místu, na kterém se nakonec uskutečnil. Když jsem na střechu Lucerny dorazil, slunce pořád ještě pražilo, a to publiku přímo do očí, takže zpočátku jsem si tímto nápadem pořadatelů opravdu nebyl jist, nicméně nakonec se střecha Lucerny ukázala být naprostou výhrou. Jak slunce postupně zapadalo, vytvářelo nádhernou podívanou na scenérii za pódiem a dotvořilo tak báječnou atmosféru koncertu. Ve vzduchu bylo cítit patrné natěšení na kvalitní hudbu jak ze strany publika, tak i od umělců.

Michal Kratochvíl: Hudbu tria Avishaie Cohena českému publiku netřeba představovat, zmíním snad jen, že se hrálo hlavně z nového alba Arvoles a Avishai také představil zcela novou, předtím údajně nikdy nehranou skladbu. Hraní v triu je hlavně o napojení jeden na druhého, o vzájemné interakci, která ani v této sestavě nechyběla. Většinu pozornosti na sebe samozřejmě strhává sám Avishai, především v jeho sólech, kdy s kontrabasem tančí, používá ho jako perkuse či hraje smyčcem. Zahanbit se nenechala ani nová členka tria Roni Kaspi na bicí a občas vystřihla parádní sólo, stále však s kamennou tváří, plně soustředěná na svůj výkon. Čas vyhrazený na koncert byl pouze něco málo přes hodinu, takže to bylo krátké, ale intenzivní. Sám Avishai si místo očividně zamiloval, tak třeba na střeše Lucerny nehrál naposledy. A ten západ slunce za Petřínem, to byla nádhera. Posuďte sami z fotek Petry Hajské.

Natěšené brněnské publikum přivítalo Trio Avishai Cohena velmi srdečně. Konečně jazz světové úrovně po dlouhém půstu. Očekávání se vrchovatě naplnilo. Koncert složený zejména ze skladeb posledního alba Arvolez (2019) začal poklidně, postupně se však zahušťoval a zhutňoval, porozumění mezi kapelníkem a výborným pianistou Elchinem Shirinovem se prohlubovalo. Mladá, nadaná bubenice Roni Kaspi oba sólisty přesně doprovázela, ovšem ve druhé polovině koncertu se výborně zapojila do improvizací tria, což vyvrcholilo velmi energickým sólem v poslední strhující skladbě Simonero. Zasloužené „standing ovations“ si vyžádaly dva přídavky tria a nakonec ještě klavírní sólo Avishai Cohena na rozloučenou.

Vskutku velmi povznášející koncert na zahájení JazzFestu Brno 2020.

Set list koncertu v Brně: Like Someone in Love, New One, Nostalgia, Wings, Gesture 2, Gesture 1, Face Me, Simonero.

Přídavky: I Didn’t Know What Time Was, Remembering, Motherless Child.

Střecha Paláce Lucerna, Praha, 11.9.2020

Bobycentrum, Brno, 13.9.2020

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..