Bulatkin a Yakovlev jako jeden tepající organismus

Bulatkin a Yakovlev jako jeden tepající organismus

B/Y Organism: The New Beginning
ZVUK
100
OBAL
100
HUDBA
100
100

Ve věku 20 let je Daniel Bulatkin jedním z předních hlasů mladého jazzu v České republice a Kirill Yakovlev je zkušený crossoverový kytarista a skladatel, který je nejznámější ze svého předchozího projektu CIRILIC. Kapelu ještě na bicí a perkuse doplňují Utsi Zimring a Petr Nohavica. Zajímá vás, jak jim to spolu šlape v B/Y Organism?

Jejich debutové album The New Beginning vyšlo v červenci 2020 u rakouského labelu Alessa Records a představuje 11 původních skladeb obou hlavních protagonistů. Je plné chytlavých melodií a motivů a vyznačuje se hravostí a lehkostí, s kterou oba dva hlavní protagonisté přebírají otěže té či oné skladby. 

F-Major tune začíná romantickou předehrou na piano, která posléze zrychlí a nabere na obrátkách a polehoučku se jakoby nesměle zapojí zbytek kapely. V tom najednou kytara vystoupí a začne skladbě kralovat, netrvá to však dlouho a piano si otěže zase bere zpět a kapela funguje jako jeden tepající organismus. Jedná se o nesmírně hravou skladbu, kde si protagonisté vyhrávají jak s tempem, tak s paletou zvuků svých nástrojů. Dá nám rovněž dobrou představu v jakém duchu se ponese zbytek alba a že hlavními protagonisty skutečně budou Daniel Bulatkin a Kirill Yakovlev.

Bulatkin a Yakovlev jako jeden tepající organismusDuduk Interlude je atmosférickou mezihrou, ve které se Kirill představí hrou na duduk, tradiční arménský dechový nástroj. Pak již přichází Water World Symphony, která je od začátku skvostnou přehlídkou hry na kytaru. Kompozice postupně exploduje ve strhujícímu kytarovém sólu, aby se vše mohlo opět vrátit k ústřednímu motivu skladby a připravila se tak půda pro další bravurní sólo, tentokráte od Daniela na varhany. Zběsilé bicí v podkladu skladbu ženou ke strhujícímu sekanému finiši. Návyková melodie Anavi s námi pohupuje ve  středním tempu. Daniel zde rozprostírá a plně představuje zvukovou škálu svých klávesových nástrojů a kytarový mág Kirill opět rozehraje své skvostné kreace. S komorní procítěnou baladou Lady of the Lake na albu zavane exotičtější atmosféra díky použití balalajky.

The New Beginning by B/Y Organism

June 17th se rozvine v epické momenty, kdy varhany dodávající spodek sólující kytaře a místy až monumentální zvuk šponuje atmosféru. Love Letters přichází s další výraznou kytarovou melodií, kterou nejde dostat z hlavy. Ke konci kompozice graduje opakující se hypnotizující sekvencí, která slouží jako podklad pro sólujícího Utsiho na bicí. Early Blues má pomalý rozjezd, piano je v popředí po většinu skladby, přičemž Daniel pomalu zrychluje tempo a zintenzivňuje zvuk. V poslední třetině skladby přijde na řadu kytara a Daniel přesedlá na Fender Rhodes, využívajíce opět osvědčené spolupráce, kdy varhany vytváří plochy, na kterých vyniknou vypjatá a promyšlená kytarová sóla Kirilla. Najednou skladba jakoby vypne a vrátí se zpět k akustičtější podobě, která je kontrastem k elektrickému běsnění. Slide Blues je hravé, elektrické blues a závěrečnou kompozici 13.7.13 charakterizují patrné indické vlivy při využití perkusí pro zpestření zvuku a navození patřičné atmosféry. V jeden moment se tak ze skladby stane perkusivní smršť. FLOW je příjemné chilloutové outro, ve kterém si zahostovala Allison Wheeler a Jonathan Ramirez.

B/Y Organism, Jihočeský JazzFest ČEZ 2020, České Budějovice, 7.8.2020

Z alba mám pocit příjemné pohody a jistě se k tomuto projektu budu opakovaně vracet i v budoucnu. Nadchnulo mě i umělecké zpracování obalu CD a vřele vám doporučuji pořídit si jeho fyzickou kopii, abyste se jím mohli kochat. Autorům se podařilo skvěle zachytit tvůrčí přetlak (album má úctyhodných 69 minut) a živé podání jejich hudby je opravdovým zážitkem (viz video od Michala Sýkory z ČB jazz festu). Doufám, že půjde o regulérní kapelu, s kterou se budeme nadále setkávat na koncertních pódiích a také na dalších zajímavých albech.