Jihočeský jazzový festival ČEZ 2020, České Budějovice, pátek 7.8.2020

Přes všechna zdravotní omezení a nejistotu, jaká nová nařízení přijdou, se podařilo Janu Nedvědovi a Jiřímu Grauerovi zorganizovat a úspěšně uspořádat 10. ročník Jihočeského jazzového festivalu v obvyklé vícedenní formě. Zaplněné Piaristické náměstí, konečně poprvé během jazzfestu bez lešení, nadšeně aplaudovalo tuzemským kapelám s několika zahraničními hosty.

Úvod festivalu, naladění na jazzovou notu, patřil už ve čtvrtek 6.8. dvěma komorním vystoupením u Rabeštejnské věže a v Panské ulici, kde kytarista Libor Šmoldas představil svůj sólový projekt Silver (Skici stříbrného plátna), ve kterém zpracoval písničky z prvorepublikových filmů. Druhým čtvrtečním koncertem potěšilo ostravské Jan Kavka Trio ve složení Jan Kavka – piano, Marek Dufek – basa, Kamil Slezák – bicí.

Páteční, první hlavní koncert jazzfestu zahájil za tropického vedra B/Y Organism vedený klávesistou Danielem Bulatkinem a kytaristou Kirillem Yakovlevem. Oba bubeníci Petr Nohavica a izraelský Utsi Zimring energicky podporovali a tlačili vedoucí duo stejně jako milý host, norský basista Per „Bass Viking“ Mathisen. Úvodní poklidná balada June 17th zahraná jen ve triu naznačila, že bude následovat velmi zajímavá moderní improvizovaná hudba inspirovaná jazzem, blues a world music. Zejména Kirill Yakovlev potěšil diváky svými nápaditými skladbami Love Letters a 13 7 13. Následovalo Early Blues od Daniela Bulatkina a závěrečné Slide Blues, jak můžete posoudit na níže uvedeném video záznamu. Na závěr došlo na křest jejich debutového alba The New Beginning.

Velmi povedený začátek hlavního programu jazzfestu.

Druhé páteční vystoupení přineslo velmi neobvyklou slovenskou fúzi jazzového AMC tria ve standardním složení Peter Adamkovič – klavír; Martin Marinčák – kontrabas; Stanislav Cvanciger – bicí, posíleného o dynamického kytaristu Samuela Marinčáka a tradiční lidové šarišské kapely Ľudová hudba Stana Baláža z Prešova. Propojení moderního jazzového tria, vlastně kvarteta a cimbálovky s virtuózním primášem Stano Balážem a výbornou zpěvačkou Valériou Stašekovou nadchlo svou energií a nápaditými hudebními změnami většinu publika. Šarišské lidovky plynule a nenuceně přecházely do jazzového aranžmá, naopak jazzová témata s velkou chutí hrála cimbálovka. Pro přesnější představu doporučuju video ukázku níže.

Vrcholem pátečního večera byl Ondřej Pivec Organic Quartet, v původní sestavě Ondřej Pivec – hammondy, Jakub Doležal – saxofony, Libor Šmoldas – kytara, Tomáš Hobzek – bicí. Autorské skladby z posledního alba Terms and Conditions Apply ale i starší jejich hity a vytříbený projev skvěle sehraného kvarteta nadchly všechny na zaplněném Piaristickém náměstí. Policejní hodina musela být prodloužena. Až došlo na poslední odvaz Pussy Wiggle Stomp od Don Ellise.

Skvělý závěr velmi podařeného jazzového večera!

Sobotní festivalový program bude předmětem dalšího reportu.

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..