Noa Levy, Shimpei Ogawa & Cole Porter v San Franciscu
NOA LEVY & SHIMPEI OGAWA: You, Me & Cole
zvuk100%
obal80%
hudba85%
88%Průměrné skóre

Písně Cole Portera se vinou celou historií moderního jazzu, jsou pilířem kolekce tzv. Great American Sogbook, nevyčerpatelné studnice melodií, témat a inspirací. Tady nabírala plnými dlaněmi i dvojice NOA LEVY & SHIMPEI OGAWA, aby natočila a ve vlastní režii 10.července vydala album s jednoduchým, ale výstižným titulem „You, Me & Cole“. Desítka známých písní zní tak jen v podání zpěvačky a kontrabasisty…

Zdá se vám to málo? Že to musí být nuda? Tak to ani omylem!

Oba aktéři, žijící ve slunném San Franciscu, do notoricky známých (jinými slovy profláklých) songů přidali sami sebe, aniž by si s Porterem přestali rozumět. Když píšu přidali sami sebe, pak v jejich případě je to opravdu markantní, a hlavně neotřelé, tudíž přínosné. Protože zpěvačka je původem z Izraele a basák z Japonska…

Noa Levy je přirovnávána svojí emocionální přímočarostí ke Carmen McRae, silou hlasu k Evě Cassidy a hravou energií (zvláště ve scatu) k Anitě O´Day. Zpěvačka se svou skupinou Noa Levy & The Experts zhusta vystupuje v jazzových klubech v San Francisco Bay Area. Porterovské album je jejím druhým jazzovým albem, po EP „Take Five“ (2018). Jinak se věnuje také kabaretnímu repertoáru (projekt „Cheetah“ s Noamem Galperinem), izraelské hudbě (Yoni Rechter, Immanuel) či coververzím popových písní hlavně z padesátých a šedesátých let. Shimpei Ogawa patří v současnosti k jedněm z nejvyhledávanějších kontrabasistů mladé generace v San Francisco Bay Area; jeho služeb využívají třeba Akira Tana, Dan Zinn, Terrence Brewer, Faye Carol a je členem Electric Squeezebox Orchestra (který vede trumpetista Erik Jekabson).

Oba protagonisté našli společnou řeč skrze kongeniální souhru, naladěni na stejnou hudební, a hlavně srdeční notu. Dokáží měnit rytmus, dynamiku, emoce, nálady, aniž by ztratili s autorem kontakt. Levy písně prostě přizpůsobuje současnosti, a to nejen zaujetím pro moderní hudební eklektismus, ale i texty. Hra basisty je veskrze současná, ale je v ní rozpuštěno vše, co přinesli do jazzu postupně Scott LaFaro, Charles Mingus, Charlie Haden a Dave Holland. A tak si vychutnejte kupříkladu jeho sólo hned v úvodním tracku „I Get a Kick Out of You“, strhující víření a kulminaci vášně v „Just One of Those Things“ či lyrické antré písně „So In Love“. S „My Heart Belongs to Daddy“, již tak proslavila Marilyn Monroe, se dvojice vypořádala na jedničku a nenechala se zahanbit.

Od valčíčkově rozvrzané basy hrané smyčcem a ležérního zpěvu (ovšem s perfektní výslovností) se oba aktéři rozvášnili tangem, aby se přes rozvernou ironii propracovali až k zakouřenému striptýzovému baru. Skvělá verze! Basová i hlasová ekvilibristika s notnou dávkou scatu žene swingovým a bopovým letem songy „What Is This Thing Called Love?“ (ten začal jako balada), „It´s Allright With Me“ a „Anything Goes“. Ovšem místrně se také dokáží ponořit do emocí, což činí obvzlášť nápaditě a svěže. K „Love For Sale“ přistupují se soulovým šmrncem, který je sycen tu popem, onde dokoncem rockem, aby nakonec skončil u swingu. „Too Darn Hot“ s nervní basou v úvodu je pro změnu silně nabluesovělá. A poslední track alba pak skrývá „In the Still of the Night“, nádherně (protože nekašírovaně) lyrickou píseň, kypící citem a (navzdory názvu) světlem…

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..