Hudební festival Dobršská brána 2020 upravil program

Hudební festival Dobršská brána 2020 upravil program

14. a 15. srpna 2020, Dobrš

Mezinárodní hudební festival Dobršská brána ve svém 4. ročníku opět nabídne osvěžující vhled do světa soudobé hudby bez dramaturgických kompromisů a formálního žánrového zařazení interpretů. Ti ve tvorbě, kterou představí, volně přechází mezi žánry a kombinují prvky lidové hudby s jazzem a komorní hudbou. Tomu odpovídá i konkrétní dramaturgie festivalu a jeho motto „Brána do světa hudby“.

Jednotlivé koncerty festivalu se uskuteční na různých místech Dobrše. Většina vystoupení se uskuteční v areálu tvrze a zámku, jiná u kaple sv. Jana a Pavla.  Komorní koncerty jsou předpokládány v kostele Zvěstování Panny Marie.

Posluchači i hudebníci z celého světa se tak seznámí s Dobrší a jejími památkami vč. významných sakrálních zblízka.

Festival navazuje a zapadá do celosvětového trendu hledání nových souvislostí mezi tradiční, klasickou a soudobou hudbou a vytváří tak svým charakterem jedinečnou hudební událost, která by na české hudební scéně těžko našla srovnání. Festival současně dává nový impulz k setkávání světových hudebníků a českého publika na místě pro mnohé návštěvníky netradičním, přesto s dlouhou tradicí, a to také hudební, přesto však mimo tradiční české metropole. Důkazem skutečnosti, že zaměření festivalu bylo vykročení tím správným směrem je úspěch předchozích tří ročníků, podpořený hudebními ohlasy ze strany publika a recenzemi hudebních kritiků, na kterém se v průběhu dvou dnů posluchačům představili interpreti z Norska, Nizozemska, Japonska, Německa, Anglie, Španělska, Senegalu, Maďarska, Francie a ČR. Proběhla tak akce se vskutku evropským přesahem.

Jednotícím prvkem čtvrtého ročníku festivalu je tentokrát nástroj „harmonika“ a sice akordeon a harmonika foukací. Ty uslyšíme v různých kombinacích, ve volné improvizaci. Zazní tak jazz různorodý, ve všech podobách a barvách, i lidové písně, skladby, komponované na odkazu národního folkloru i kompozice určené přímo pro ty které konkrétní interprety nebo interpretky.

Známí čeští či zahraniční muzikanti a uskupení se představí ve skladbách s historickým původem, ale také ve skladbách, pracující s improvizací a národními lidovými písněmi (např. Finsko, Francie, Anglie, USA, Kolumbie, Itálie, Švýcarsko, ČR), prostor dostanou představení improvizace, intonace a celkové hudební pohotovosti. Bude znít hudba staré i zcela současné, aktuální, vznikající právě v okamžiku vystoupení.

Aktualizovaný program festivalu Dobršská brána 2020:

     pátek 14.8.2020časmísto
zahájení festivalu15:30kostel
Vojtech Szabó / SVK
16:00kostel
Vesna Cáceres / CZE17:30kostel
Marešová Yasinski RAZAM / CZ, BLR19:00zámek
Kimmo Pohjonen SKIN / FIN20:30zámek

 

     sobota 15.8.2020časmísto
vernisáž výstavy |galerie CoCo11:00zámek
Check Accordion Trio / CZE13:30kostel
Eliška Sýkorová / CZE15:00zvonice
Daniel Mille Quintet/ CHE, FRA16:30zámek
Ondřej Zámečník Quintet / CZE18:00zámek
Charles Pasi Quintet / FRA20:30zámek

 

Stručný popis jednotlivých interpretů

VOJTECH SZABÓ / SVK  14. SRPEN | KOSTEL

 Sólový hráč na akordeon Vojtech Szabó patří k evropské interpretační špičce. Ačkoliv se věnuje převážně jazzové, francouzské a argentinské hudbě, progresivním stylem a hrou na elektrický akordeon oslovuje i popové a rockové publikum. Vedle koncertování se stará o mladé akordeonisty a pořádá výchovné koncerty. 

VESNA CÁCERES / CZE  14. SRPEN | KOSTEL

Skladatelka, zpěvačka, akordeonistka se na festivalu představí autorským projektem “Le bal des fleurs” (bál květin) a vybranými šansonovými písněmi z divadelní tvorby. Balet “Le bal des fleurs” jsou kompozice inspirované francouzskou tradici valse musette a barevný zvuk akordeónových rejstříků propojí hudbu, tanec a výtvarné umění.

Hudební festival Dobršská brána 2020 upravil program

  • Vesna Cáceres, akordeon, zpěv
  • Jana Bezpalcová, druhý akordeon
  • Jaroslav Friedl, kytara

MAREŠOVÁ  YASINSKI / RAZAM /CZ, BLR  14. SRPEN | ZÁMEK

Worldmusic se silnými slovanskými kořeny, ve které se potkávají hudebníci z Čech, Běloruska a Ruska.  Jejich autorské písně jsou postaveny především na zvuku akordeonu fenomenálního běloruského akordeonisty Aliaksandra Yasinského a výrazném projevu zpěvačky Ivy Marešové. Nově začali právě pro seskupení, ve kterém se potkávají i s dalšími muzikanty, používat název RAZAM, což v běloruštině znamená dohromady, společně.

  • Iva Marešová, zpěv
  • Aliaksandr Yasinski, akordeon
  • Michael Vašíček, kytary, basa
  • Ilia Chernoklinov, viola, klavír
  • Radek Doležal, bicí, perkuse, klavír
  • Petr Janeček, zvuk

KIMMO POHJONEN / SKIN / FIN   14. SRPEN | ZÁMEK

Jeden z nejslavnějších a nejprogresivnějších akordeonistů současnosti je zřejmě Kimmo Pohjonen. Hudební experimentátor si díky své neotřelé hře vysloužil několik přízvisek jako akordeonový samuraj, digitální harmonikář, nebo Jimi Hendrix akordeonu. Ve své energické hudbě přirozeně spolu plynou prvky lidové, klasické, rockové a avantgardní. Na festivalu představí za doprovodu svých dcer Inky a Saany projekt Sensitive Skin.

Finský hudebník Kimmo Pohjonen je živým důkazem, že slova „harmonika“ a „nespoutaná“ patří do stejné věty. Může se to zdát oxymorónem, zejména ve Spojených státech, kterým se možná tento nástroj jeví jen jako prokletí jejich pohodového dětství, ale Pohjonen nám připomíná bohatou lidovou historii nástroje, a co je důležitější, inovační potenciál. Za tímto účelem vybavil svůj akordeon jako hudební nástroj par excellence, takový, který hovoří stejně plynule elektrickými i akustickými jazyky. Sensitive Skin, nahrané v domácím studiu, je vyvrcholením mnoha pramenů, které procházejí jeho předchozím albem. Od klasické hudby po pop, od jazzu po filmové partitury, pro každého posluchače je něco, do čeho se může zakousnout.

Použití elektronických efektů, které mimo jiné Kimmo řídí pomocí harmoniky, kterou pro ně vytvořil, se stalo nedílnou součástí jeho kompozic. Pro své album „Sensitive Skin“ vytvořil plán: Jeho písně by měly znít harmoničtěji a klidněji – hudba pro uvolněné nedělní ráno, které odstraní všechny starosti. Po jeho boku stáli hudebníci jako Kronos Quartet a jeho dvě dcery. Festivalové publikum potěší v živé realizaci se svými dcerami Inkou a Saanou Pohjonen. Přestože jsou na jevišti „pouze“ tři muzikanti, můžete se těšit na úchvatné bohatství zvuku – protože díky akordeonům a dalším elektronickým zařízením může Kimmo Pohjonen Skin používat také zvuky Kronos Quartet & Co.

  • Kimmo Pohjonen, akordeon, elektronika, hlas
  • Inka Pohjonen, kytara, elektronika, vokály
  • Saana Pohjonen, bicí, vokály

 

NA VĚCNOST / CZ    15. SRPEN –  12. ZÁŘÍ | GALERIE CO CO

MARIE BLABOLILOVÁ | EVA ČERVENÁ | JONÁŠ CZESANÝ | VLADIMÍR VÉLA

Výstava představí čtyři umělce, na české výtvarné scéně uznávané osobnosti. Jejich rozdílné přístupy nacházejí společný průsečík – ve věcnosti. Psáno bez háčku, ve smyslu předmětnosti. Zobrazovaná témata se u všech odvíjejí od setkání s obyčejnou věcí, předmětem. Odtud se odvíjí tvůrčí proces svým způsobem existenciálního uvažování, vedoucí k obrazu.

Kurátorka výstavy Lucie Šiklová

Marie Blabolilová (1948), grafička a malířka je na domácí výtvarné scéně skutečná osobnost. Její doménou je grafika a práce na linoleu. Ikonografický repertoár se sestává z obyčejných věcí, často jaksi na okraji, a společenstvími, jak sama říká, chudáků. Lidskou figuru pro skepsi ze směru, kam se člověk ubírá, opustila. Její věcnost je civilní a lidsky sdělná.

Eva Červená (1987) působí jako odborná asistentka na pražské AVU. Tato excelentní grafička a malířka inspiračně vychází také od obyčejných předmětů, a její existenciální zátiší se současným výtvarným jazykem dotýkají skutečností mimo čas.

Jonáš Czesaný (1972) svoji osobitě expresivní a zároveň intelektuální malbu zakládá na melancholické notě poetiky jinotaje. Jeho obrazy se odvíjejí od škály především opět civilistních témat, na něž zaměřuje své pomyslné zvětšovací sklo, skrze které si prohlíží a, mnohdy ironicky, reflektuje.

Vladimír Véla (1980) směřuje k expresivní, vizuálně silné, a ač abstraktní, paradoxně stále předmětnosti. Námětově vychází z konkrétních, často zprvu obyčejných situací a předmětů, které během malování dovede až k jejich subtilnímu obsahu. Na dřeň, na esenci.

Ztišené, usebrané společenství těchto čtyřech autorů tak zaklene oblouk mezi společnou věcností a věčností. S háčkem.

CHECK ACCORDION TRIO / CZE  15. SRPEN | KOSTEL

Check Accordion Trio je uskupení tří mladých akordeonistů, studujících na Národní hudební akademii v Dánsku. Prezentují akordeon ve všech možných polohách a žánrech a díky tomu si na jejich koncertech přijdou na své všechny věkové kategorie, laická i odborná veřejnost. Na festivalu Dobršská brána vystoupí s koncertem „Akordeon napříč žánry – od baroka po modernu.“

  • Markéta Laštovičková, akordeon
  • Marie Čejnová, akordeon
  • Michal Karban, akordeon

ELIŠKA SÝKOROVÁ / CZE  15. SRPEN | ZVONICE

První písně písničkářky s pianem a s harmonikou vznikaly ve francouzštině, angličtině či tamilštině. Postupem času ale dospěla k závěru, že porozumění není vůbec špatná věc a začala se víc vyjadřovat v rodném jazyce. Vzhledem ke své zálibě v cizích řečech (studium francouzštiny a indologie) však i dál občasně inklinuje k různojazyčnému zpěvu. Zpívá o cestách do daleka i do sebe, o světle i stínu, o loučení i nacházení.

Hudební festival Dobršská brána 2020 upravil program

  • Eliška Sýkorová, akordeon, zpěv

DANIEL MILLE QUINTET / CHE, FRA  15. SRPEN | ZÁMEK

Za více jak třicet let kariéry, doprovázené vydáním mnoha alb, se akordeonista Daniel Mille etabloval jako jedno z velkých jmen v jazzu, mnohokrát byl oceňovaný jako vítěz.  Od skladby Libertango po další drahokamy, které dosud nebyly objeveny, nám originální kvartet nabízí koncert mezi nostalgií a smyslností, mezi rostoucí vášní a přemýšlivým tancem milonga, abychom tak oslavili jednu z největších hudebních legend – Astora Piazzollu.

Po devíti albech, mnoha oceněních, prestižní spolupráci, Daniel Mille poprvé věnuje kompletní opus jinému skladateli a to Astorovi Piazzollovi.

Astor Piazzolla překračuje hranice argentinského tanga, aby nám předal významné  a nadčasové dílo. Daniel Mille nás nutí znovuobjevit celou lidskost této hudby, a to jak odborně tak i populárně, v instrumentaci a aranžmá Samuela Strouka  se mísí smyslnost strun dlouholetého doprovodného violoncellista Grégoire Korniluka s violoncellisty Paulem Kolumbem a Michèlem Pierrem a slavným jazzovým baskytaristou Diegem Imbertem.

  • Daniel Mille, akordeon
  • Grégoire Korniluk, violoncello
  • Michèle Pierre, violoncello
  • Diego Imbert, kontrabas
  • Paul Colomb, violoncello

ONDŘEJ ZÁMEČNÍK QUINTET / CZE  15. SRPEN | ZÁMEK

Repertoár kapely tvoří autorské kompozice, které vycházejí z jazzového myšlení a díky neobvyklému nástrojovému obsazení nabízí nevšední pohled pro tento žánr. Skladby jsou energické, nástrojově rozmanité, založené na nejpřirozenějším jazzovém myšlení. Hudba je nejčastěji klasifikována jako „modern jazz“ s akordeonem, přičemž se inspiruje prvky z žánrů jako jsou „world music“ nebo „contemporary music“.

  • Ondřej Zámečník, akordeon
  • Adam Sikora, bicí
  • Vít Beneš, elektrická kytara
  • Vladimir Micenko, kontrabas
  • Marek Kotača, alt saxofon

CHARLES PASI QUINTET  / FR  15. SRPEN | ZÁMEK

Charles Pasi, nová hvězda, mladý zpěvák a hráč na foukací harmoniku francouzsko-italského původu. Studoval hudbu v Římě a Paříži. Později doprovázel při turné zpěvačku Carlu Bruin. V roce 2007 si zahrál „muže s harmonikou“ ve filmu Herečky. Roku 2006 vydal své první EP nazvané Mainly Blue. Na jeho albu „Uncaged“ (2009) se podílel legendární americký saxofonista Archie Shepp. V roce 2013 byl také členem turné Niela Younga v Evropě a v Číně. V posledních letech je vyhledávaným interpretem na předních evropských i světových scénách. Na festivalu doprovodí Charlese Pasiho čtveřice skvělých francouzských hudebníků.

  • Charles Pasi, zpěv, foukací harmonika
  • Joseph Champagnon, kytara,
  • Sébastien Levanneur. baskytara
  • Lucien Favreau, klávesy
  • John Grandcamp, bicí

Zdroj:  tisková zpráva