Nesešněrovanost Duševného vlastníctva
DUŠEVNÉ VLASTNÍCTVO

Nesešněrovanost Duševného vlastníctva

DUŠEVNÉ VLASTNÍCTVO
zvuk
100
obal
100
hudba
100
100

Na značce Hevhetia vyšlo nedávno debutové eponymní album seskupení DUŠEVNÉ VLASTNÍCTVO, a to exkluzivně jen na vinylu (LP). Aktéry jsou tři excelentní slovenští instrumentalisté s bohatými zkušenostmi napříč žánry. Kytarista Miloš Železňák je čtenářům Jazzportu již dostatečně znám, psal jsem o něm několikrát – např. zde. Spoluhráči pak vzešli ze slavné kapely Pressburger Klezmer Band; kontrabasista Samuel Alexander je dokonce frontmanem této kapely hrající tradiční židovskou hudbu. Bubeník Ján Oriško se podílí také na různých jazzových projektech Nikolaje Nikitina a Mira Tótha. Na albu ještě hostuje pozoruhodný barytonsaxofonista a basklarinetista Erik Rothenstein, jenž vedle členství v CZ-SK Big Bandu Matúše Jakabčice hraje world music v Babele Beat Bandu a soudobou vážnou hudbu v komorních tělesech Lento Ad Astra a Ansambel S036, jež sám založil.

Duševné vlastníctvo je zoskupenie hudebníkov,“ jak píše vydavatel, „ktorí si na akékoľvek vlastníctvo duše, obsiahnutej v tejto hudbe, nenárokujú.“ A píše dále, a velmi výstižně: „Duševné vlastníctvo je hudba miestami experimentálna (napriek tomu, že interpretom príde úplne normálna), miestami jazzová (kedže je to hudba improvizovaná/komprovizovaná a používa aj inštrumentáciu bežnú v jazze), alebo world music, kdesi z ďalekého jako aj blízkeho východu a severnej Afriky, avšak bližšie neurčiteľná.“

DUŠEVNÉ VLASTNÍCTVO
DUŠEVNÉ VLASTNÍCTVO

Na ploše bezmála 39 minut najdete sedm kompozic označených pouze římskými číslicemi. Každý posluchač si může představovat cokoli svého, skrze vlastní zkušenosti, fantazii a momentální rozpoložení. A nebo se jen nechat vést naprosto svobodnou a rozvolněnou hudbou, nechat ji na sebe působit, protože přináší tolik podnětů jako třeba pobyt v bohaté přírodní či městské scenérii. Pokud posluchač zapojí všechny smysly, dokonce i hmat, protože formát LP vždy byl a znovu je nejen hudebním nosičem, ale také uměleckým artefaktem, odměnou mu bude komplexní zážitek. Lépe řečeno prožitek

  1. (1:32) Flétny, dechy, sání, nesešněrovanost.
  2. (4:37) Nervní bicí, elektrická špína, nespoutaná kytara, analogový syntezátor, houstnutí, kytara brunátní, bicí se vztekají, minimalistická materie, Železňák mistrem smyčce. Nesešněrovanost.
  3. (9:57) Chrlivé perkuse, preparovaná kytara, podladěnost, zvonky, asijská příchuť, zvuk deště, basklarinet a´la didgeridoo, lidský hlas znásilněný elektrikou, industriální prvky, noisová kytara, po půli zjemnění, perkusivní šušlání, preparované zvuky kytary evokující asijské strunné nástroje, nesešněrovanost.
  4. (1:47) Chrlení bicích, běsnění strun, elektronická jíška, nesešněrovanost.
  5. (4:13) Vzkypení bicích, elektronický ambient, zahuštění varhany, mysteriózní i meditativní, zneklidněné ale vířením bicích, vše pak ústí do psychedelie, nesešňěrovanost.
  6. (8:17) Osamocené údery do strun a bubnů, posléze nástup free-jazzového tria, postupná gradace, přidá se elektronika, rozkvetou syntezátorové vyhrávky, houstnutí, vyloupne se kytarové sólo neobyčejné síly, gradace, vrchol, sešup do zklidnění, nesešněrovanost.
  7. (7:30) Rozvolněné trio, free-jazzový nářez, rozvernost, banjo, příchuť country, kulminuje intenzita, strhující basklarinetové sólo, nesešněrovanost.

Ano, dobrodružství v umělecké, duševní a člověčí nesešněrovanosti…