Blues, které nepohltí, nezhypnotizuje, ani neopije...
BAND OF HEYSEK, R.L. Boyce, Kenny Brown

Blues, které nepohltí, nezhypnotizuje, ani neopije…

R.L. Boyce & BAND OF HEYSEK feat. Kenny Brown: Juke My Joint
zvuk
90
obal
70
hudba
20
60

Brněnské blues-rockové trio BAND OF HEYSEK natočilo vloni ve Spojených státech s dvěma bluesovými hvězdami materiál na dvě alba. To první vyšlo 24.dubna, samozřejmě na domovské značce Indies Scope. Zove se „Juke My Joint“, a s naší trojicí se na něm podílejí R.L. Boyce a Kenny Brown

Kapela vznikla v roce 2015 a novinka je jejím čtvrtým albem. Na podzim 2018 doprovázeli tito brněnští hejsci trojici bluesmanů od severního Mississippi na jejich česko-polském tour, včetně vystoupení na šumperském BluesAlive. O rok později, v létě, byli na oplátku pozváni do USA na festival North Mississippi Hill Country Picnic. S pětašedesátiletým černým kytaristou a zpěvákem R.L. Boycem a sedmašedesátiletým bílým slide-kytaristou Kennym Brownem pak natočili Jan Švihálek, Lukáš Kytnar a Mojmír „Bob“ Sabolovič ve studiu ve Water Valley během dvou dnů hromadu materiálu. Nahrávalo se analogově přímo na pásy, naživo, všichni dohromady. Titul prvního z plánovaných dvou alb je lidovým označením pro neformální zařízení s produkcí hudby, tance, hazardu a pití. Vydavatel uvádí, že „spojení blues z Brna a z Mississippi je skutečně ojedinělá záležitost. Heysci tak dokazují, jak blízké jim je beze všech pozlátek syrové pojetí opravdového blues. Hypnotický rytmus a atmosféra nové nahrávky vás po pár taktech pohltí natolik, že nebudete chtít, aby deska skončila.“

Řeknu to hned, a bez pozlátka: Mne bohužel nepohltila, a byl jsem dokonce rád, že netrvala déle, než těch 42 minut a 30 sekund…

Já vím, že jde o styl zvaný North Mississippi hill country blues, který má kořeny v Západní Africe, a tudíž je postaven na hypnotickém rytmu (dokonce se mu říká hypnotické boogie) a několika zatvrzele se opakujících riffech, že zpěv je polodeklamován, vrážen do rytmického toku, postrádá onu klasickou formu z delty Mississippi. Tudíž je důležité, zda se posluchač dokáže naladit, zda dokáže s oním prakticky neměnným tokem plout. Já to ani po několikerém poslechu nedokázal. A přitom u jiných podob blues takové ladění nepotřebuji. Jednoduše si ho pustím, a jsem v něm! Ale ani v té syrové monotónnosti to nemusí nutně být. Třeba Otec North Mississippi Blues, R.L. Burnside, mne svojí muzikou vyloženě vzrušuje!

Band Of Heysek feat. R.L. Boyce & Kenny Brown - Let Me Take You To My Place (Recording Session)

BAND OF HEYSEK: Juke My Joint
R.L. Boyce & BAND OF HEYSEK feat. Kenny Brown: Juke My Joint

Osm tracků se slévá, žádné překvapení, dokonce i kytarové umění Kennyho Browna je v nich rozpuštěno, či lépe řečeno rozmělněno. Hypnotičnost nesmí přece nudit; zhypnotizovaný, opojený posluchač by měl být in; měl by se bavit, tetelit blahem. Tak proč se mi to nepodařilo? Slyšel jsem stovky bluesových nahrávek, včetně celé Mississippi. Zkoušel jsem dokonce popít něco juicerů, ale ani potom se mi nepodařilo uši, a tím méně srdce, do těchto bluesáren začlenit. Ale dva tracky mne přece jenom jakž takž potěšily. Třetí „One More Life To Live“ (nejdelší – 8:51), je blues pomalé, členitější, zpěvák se snaží o širší škálu emocí, kytary znějí odlehčeněji, dynamika je proměnlivější; blues je to chvátivé, ponorné, s náznaky hysterie. Sedmý track, „On My Knees“, vybočuje melancholickou náladou a odstíněnými kytarovými vyhrávkami…

Tak, a teď mne ukamenujte!