Opravdové imprese v hudbě Žofie Kašparové
Žofie Kašparová & Peacock Tree: Impressions
zvuk100%
obal, booklet100%
hudba90%
97%Průměrné skóre

Kapela Peacock Tree vznikla jako můj absolventský projekt na Academy of Music and Drama v Göteborgu v roce 2017. Tehdy jsem se rozhodla, že si do kapely vyberu lidi bez ohledu na nástroj. Muzikanty, se kterými mám vždycky husí kůži, když spolu hrajeme, a se kterými si skvěle rozumíme. Tím vznikla skladatelská výzva: netradiční složení (flétna, saxofon, trubka a kontrabas), kterému jsem skladby musela přizpůsobit a které, myslím, dělá celý projekt mnohem zajímavějším. Ve svých skladbách se snažím po způsobu impresionistických malířů zachytit atmosféru momentu či situace. Inspiruje mě tep velkoměsta i švédská krajina a její tiché dlouhé zimní noci i dlouhé letní dny, kdy západ slunce může trvat i několik hodin,“ říká česká flétnistka a basklarinetistka ŽOFIE KAŠPAROVÁ, jež 18.dubna vydala vlastním nákladem se svým švédským kvartetem debutové autorské album s příznačným titulem „Impressions“…

Nadžánrové album, v němž se mísí jazz a minimalismus s prvky world music, hlavně pak s orientální a skandinávskou lidovou hudbou, bylo natočeno na různých místech ve Švédsku a poté masterováno Adamem Pakostou v pražském 3bees studiu. Žofie Kašparová, kterou si můžete pamatovat z česko-severské kapely 13th Dimension, jež mimo jiné excelovala v roce 2017 na Czech Music Crossroads, se v kvartetu Peacock Tree obklopila výtečnými švédskými instrumentalisty. Saxofonista a klarinetista Robin Johansson se věnuje převážně švédskému folklóru, trumpetista Robin Backgård evokuje svoji hrou norské jazzové hvězdy, kontrabasista Eric Bengtsson je známý hlavně z jazz-rave-folkové úderky Spöket i Köket. Ve dvou skladbách pak ještě hostuje Gustav Davidsson, vyhledávaný sejšnový trombonista.

Žofie Kašparová & Peacock Tree: Impressions

Žofie Kašparová & Peacock Tree: Impressions

Album otevírá miniatura se zvuky ptactva brzy ráno na ostrově Lilla Amundön, jež ústí do souzvuku dechových nástrojů (i s trombonem), který vykružuje výraznou melodii inspirovanou moravským folklórem („Z Moravy“). Skladba „Eleven“ je okořeněna arabskou hudbou, přičemž tady rytmicky i melodicky vládne basklarinet, dokonce i dva jeho hlasy, včetně rozechvělého sólového partu; v závěru tok zjemní minimalistickou figurou a dechem. „Uddinghe“ je tvořena hardbopovými sazbami trubky a tenoru, nad nimiž se vlní melodická linka flétny. Ve střední části proud naléhavě zpomalí, posléze rozvolní, flétna sóluje, spodní proud je minimalisticky plástvovitý, přidají se zvolna plynoucí souzvuky značné témbrové síly; v závěru pak zavládne opět hardbop. „Peacock Tree“ na sebe bere postupně podobu kvazi-menuetu, z něhož vyšlehne sólo trubky, flétna a klarinet se také nenechají zahanbit, rytmus nabírá na obrátkách, taneční skotačivost se změní v údernost, a ta zase v minimalistickou figuru. „Zjara podzim“ je první ze dvou zpívaných kusů, tento s textem Narcise Půlpána (báseň ze sbírky „Nečekaný podzim“ z roku 2016), se šťavnatými dechy, sólem tenorsaxu a uvěřitelným, protože nepřikrášleným zpěvem Kašparové („…ryby voněly člověčinou…“).

Sedmiminutový track „Sengångare“ je sycen hutným jazzovým soundem v kombinaci s témbry; Vévoda Ellington by měl radost. Nechybí ani inspirace minimalismem a výborné vůdčí sólo trubky, jejíž občasné špinění je projasněno lyrickou flétnou. Druhou písní alba je moravská kvazi-lidovka „Měla jsem“ s textem Kašpárkové. Po ní přichází vrchol – sedmiminutový skvost „Světla a tramvaje“; v plném obsazení zní zprvu dřevný minimalismus, syrový, natlakovaný, překotný. Když se vyloupne flétna, evokuje to Tibora Szemzö s Group 180 (na počátku osmdesátých let pro mne tito Maďaři znamenali první setkání s minimalismem). Trombón tady zní jako harmonium, rozkvetou i slastné témbry, pět hudebníků vydá za celý orchestr (jsem přesvědčen, že Maria Schneider by plesala radostí); poslední část je pak jakousi smuteční hudbou s dominující trubkou…

CD ještě obsahuje více než jedenáctiminutový bonus v podobě field recordings, jež pro Kašparovou pořídil zvukový kouzelník, který si říká Wild Ambience, a to v Austrálii v roce 2019, kde strávila několik týdnů v budhistickém klášteře v Novém Jížním Walesu. Před oněmi tragickými požáry. Opus „Open Country“ se tak stal vzpomínkou na to, co je již pryč. A mementem…

Impressions by Žofie Kašparová & The Peacock Tree

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..