Terezínští motýli v písních americké zpěvačky
Dana Sandler: I Never Saw Another Butterfly
zvuk100%
obal, booklet100%
hudba100%
100%Průměrné skóre

V Den památky obětí holocaustu (Yom HaShoah) 21.dubna vyšlo ve Spojených státech pozoruhodné album; vlastním nákladem jej jako svůj albový debut realizovala zpěvačka a skladatelka DANA SANDLER. Zove se „I Never Saw Another Butterfly“; stejně jako kniha poezie a obrázků židovských dětí z Terezína, jež vyšla v USA poprvé v roce 1959. (V tento rok jsem se narodil. Později jsem jako školák navštívil Terezín. Pamatuji si, jak o Židech nepadlo ani slovo. Mluvilo se jen o komunistech-odbojářích, kteří tady byli vězněni a popravováni…)

Přitom terezínským koncentračním táborem prošlo na 144.000 židovských vězňů, z toho 15.000 dětí. Z nich přežila necelá stovka. Dana Sandler věnovala album rakouské malířce a pedagožce Friedl Dicker-Brandeis, která organizovala tajné výtvarné kurzy pro terezínské děti. Shromáždila na 4.500 dětských kreseb a básniček ve dvou kufrech, jež se jako zázrakem zachovaly. Brandeis zahynula v září 1944 v Osvětimi ve věku 46 let.

Dana Sandler hraje na klavír již od 4 let, skládá od devíti. Po studiích hrála v různých skupinách, jako např. v klezmerové kapele Khevre, kde poznala výtečného klarinetistu Michaela Winograda, který na jejím debutu také hostuje. V roce 2008 přispěla autorsky na debutové album pianistky Carmen Staaf („Reflections“), a ta na nahrávce Sandlerové převzala na oplátku všechny klavírní party. Ostatně, je to vynikající pianistka; hrála třeba s Dee Dee Bridgewater, Waynem Shorterem a Wyntonem Marsalisem. Sandler přivedla do studia také svého muže, bubeníka Austina McMahona (Jerry Bergonzi, Joe Lovano, Esperanza Spalding…). Za kontrabasem stál Jorge Roeder, původem Peruánec (Gary Burton, John Zorn, Shai Maestro…). Sestavu doplnili trumpetista Peter Kenagy (Bob Brookmeyer, George Garzone, Danilo Pérez) a altsaxofonista a klarinetista Rick Stone (Either/Orchestra, John Tchicai).

Dana Sandler sestavila album nadmíru nápaditě. Sestává z instrumentálních skladeb (4), kterými oslovuje děti, jejichž zhudebněné básničky posléze zpívá; písní je celkem osm. Tři dětští autoři patří k oné hrstce přeživších (Pavel Friedman, Franta Bass a Alena Synková-Munková), doplňují je dva anonymy z drtivé množiny zavražděných dětí.

Dana Sandler

Dana Sandler

Album otevírá podmanivá instrumentálka „Dear Pavel“ s tklivým pianem, citlivou rytmikou a melodickými dechy v souzvuku či kontrapunktu. Jedna z nejkrásnějších terezínských básniček „The Butterfly“ je uchopena zprvu niterně, křehkým a ponorným zpěvem a pianem; ovšem s nástupem rytmiky se vlamují emoce a vytryskne vášnivé klavírní sólo. Po miniautuře „Dear Franta“, tvořené pouze kontrabasem a klarinetem, přichází „Home/Old House“ s antré piana a klarinetu; za doprovodu klavírního tria a´la Avishai Cohen frázuje zpěvačka velmi svěže, se židovským srdcem, přidají se dechy, tok zhoustne, až se vyloupne dětský zpěv. Nesmírně sugestivní účinek! Střídá jej křehká píseň „The Garden“ jen za doprovodu piana, poté instrumentálka „Dear Alena“ s klenutě melodickým partem křídlovky. V následujícím „Untitled“ perlí piano nad výrazně nu-jazzovou rytmikou, samotný zpívaný part je prosycen židovskou melodikou. Zhudebněná báseň „I´d Like To Go Alone“ je spojena s židovskou modlitbou „Ani Ma´amin“, již napsal rabín Azriel David Fastag v dobytčím vagónu při transportu do Treblinky. Bicí tu tepou jako lidské srdce, zpěv plný smutku je obohacen o kontrastní mužský hlas (McMahon), umocňují jej přiznávky dechů a úchvatný klarinetový lament, v druhé části vše nabobtná ještě větší naléhavostí, strhujícím klavírním sólem, v závěru zazní ona modlitba v hebrejštině. Mottem teskné písně „Tears“, ozdobené nádherným kontrabasovým chorusem, je „Bez slz neexistuje život…“; více k tomu netřeba dodávat. Po hard-bopově vystavěné, hutné instrumentálce „Dear Anonymous“ následuje poslední dvojice písní. V dynamicky proměnlivé „On A Sunny Evening“ se zpěvem proplétá sax a piano, „Birdsong“ začíná lyricky, ale poté za přispění dechů zní plným zvukem, jenž postupně nabývá na intenzitě, přičemž houstnou sazby a proud po klavírním sóle vygraduje. A náhle se vynoří dětský zpěv v repríze „Butterfly“; slyším v tom vzývání naděje…

Ovšem nejpozoruhodnějším rysem debutu Dany Sandler je absence citového vydírání, byť bych si dokázal představit to nejhlubší slzavé údolí. Lidské city se zpěvačce a instrumentalistům podařilo uchopit s výsostnou uměleckou přesvědčivostí…

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..