Kouzelníci z Leedsu na cestě do bájného města v Hondurasu

Kouzelníci z Leedsu na cestě do bájného města v Hondurasu

THE SORCERERS: In Search Of The Lost City Of The Monkey God
zvuk
100
obal
100
hudba
90
97

Po eponymním debutu z loňského září přišlo trio THE SORCERERS z britského Leedsu letos v lednu s další porcí ethio-jazzu (kterou legenda této hudby Mulatu Astatke okomentoval slovy „Who´s this? The Sorcerers? It´s cool! This is great. Give me the CD man!“), opět na tamní značce ATA Records. Album je obdařeno tajemným titulem „In Search Of The Lost City Of The Monkey God“…

Multiinstrumentalista a lídr Pete Williams (flétna, basklarinet, perkuse, xylofon), baskytarista Neil Innes a bubeník Joost Hendrickx začali na albu pracovat již v zimě roku 2018. Innes tehdy narazil v časopise National Geographic na článek o objevu bájného města v Hondurasu, v němž v předkolumbovském čase žili Indiáni příbuzní Mayům, vyznávající božstvo v podobě opice. Odtud pochází titul alba. O tomto městě opičího boha, které bylo identifikováno až díky leteckému průzkumu v květnu 2012, pak vznikl dokumentární film, k němuž The Sorcerers natočili svůj soundtrack, scénu po scéně, vzrušeni prostředím dosud nedotčené džungle, ruinami starodávné civilizace a mystikou neznámého kultu.

Summoning the Monkey God (45 Edit)

THE SORCERERS: In Search Of The Lost City Of The Monkey God
THE SORCERERS: In Search Of The Lost City Of The Monkey God

Základními atributy všech dvanácti tracků, jejichž stopáž není zbytečně natahován, a tudíž zůstávají v intenzivní hustotě, je výrazná basová linka s nápaditými riffy, zhusta s funky či acid-jazzovým tahem, husté předivo bicích a perkusí, které je syceno africkými, potažmo kubánskými rytmy, a chytlavá melodická témata vymalovaná lahodnými souzvuky či rozvíjena pomocí kontrapunktu basklarinetu a flétny. Převažující repetice, ovšem s plným využitím dynamických a zvukomalebných možností, způsobují v některých skladbách až hypnotický účinek (např. „Overgrown Icons“, „Down River“). Čas od času je zvuk chutně okořeněn vyhrávkami vibrafonu hostujícího Richarda Ormroda; navíc v prvních dvou skladbách, „Opening Titles“ a „Sacred Sacrement“, také vystřihne parádní sólo. Pikantní rocková šťáva sytých afrických beatů zdobí „Crossing the Rope-Bridge“, jež vyvrcholí sólem bicích, následující „People Of the Forest“ je rozjančená latina a „Beneath The City Of the Monkey God“ zase pro změnu skoro hororový trip-hop. Poté album nabírá ještě více na obrátkách. „Escape From the Catacombs“ mísí acid-jazz s řízným funkem, „Shamanic Brew“ s minimalistickou kytarou a jímavým souzněním flétny a basklarinetu nepostrádá patřičnou mysteriózní náladu, miniatura „Who Is the Hunter, Who Is the Pray“ acidově uhání s andersonovským sólem hostujícího flétnisty Chipa Wickhama, „Summoning the Monkey God“ se vrací s novou chutí do vibrafonem zahuštěných témbrů nad svěžím rytmickým tokem, aby album vybuchlo narockovělými funky groovy „End Credits“, posílenými hostujícím kytaristou Chrisem Dawkinsem a flétnistou Wickhamem…

Letošní rok začal fakt slibně!

In Search Of The Lost City Of The Monkey God by The Sorcerers