Lavina z Trondheimu zalila Kodaň
FREDERIK WILLMOW QUARTET: Live in Copenhagen
zvuk90%
obal, booklet90%
hudba90%
90%Průměrné skóre

Dostal se mi do rukou ještě jeden skvostný loňský jazzový debut z norského labelu AMP Music & Records – album „Live in Copenhagen“, které natočil mladý soubor FREDERIK WILLMOW QUARTET z Trondheimu. Jak titul napovídá, jde o živou nahrávku, a to z legendárního kodaňského klubu Jazzhus Montmartre. Hostuje tu navíc hvězda evropského jazzového nebe, švédský saxofonista TOMAS FRANCK, nyní žijící v Dánsku…

Trondheimský bubeník a skladatel Frederik Willmow se narodil v roce 1993 v Kolíně nad Rýnem. Studoval v Rotterdamu a v Trondheimu, mezi jeho pedagogy najdeme třeba Adama Nussbauma. Pátým rokem v norském městě také žije. Spolupracoval již s takovými osobnostmi světového jazzu, jakými nepochybně jsou Vince Mendoza, Alan Skidmore a Chris Potter. Jeho kvarteto působí na scéně od května 2018. Na tvorbě debutového CD (2LP) se vedle lídra podíleli další nadějní instrumentalisté: berlínský saxofonista Marc Doffey (Kurt Elling, Dave Liebman, německé orchestry) střídá tenora se sopránkou, válí tu jeden z nejlepších dánských jazzových pianistů Carl Winther (Daniel Humair, George Garzone, Tim Hagans, Walt Weiskopf European Quartet) a norský kontrabasista Julian Haugland (Seamus Blake, Jon Wikan, Petter Wettre). Sestavu pak významně posiluje již zmíněný Tomas Franck, dvaašedesátiletý tenorsaxofonista, vyhledávaný sideman, který má v portfoliu taková věhlasná jména, jako Roy Haynes, Joe Henderson, Al Foster, Jerry Bergonzi, Billy Drummond či Doug Raney!

FREDERIK WILLMOW QUARTET: Live in Copenhagen

FREDERIK WILLMOW QUARTET: Live in Copenhagen

Tahle deska by se dala charakterizovat jednoduše jako hard-bopová, respektive straight-ahead jazzová paráda! Strhujícím způsobem zahraná, což platí i pro dvě skvostné balady, jež přibrzďují onu lavinu zbývajících pěti skladeb. Tečka. Ale to by byla škoda, kdybych se v tom trochu neporochnil, no ne? První tři kompozice napsal Willmow, následující dvě Franck; poslední dvě jsou převzaté a patří k osvědčeným standardům. Začněme od nich, protože jejich uchopení se směle vyrovná třeba genialitě Milese Davise či Johna Coltranea. Ostatně ona bluesová forma je v “Blues Steps” přetavena průlomovým výrazivem slavné Coltraneovy skladby „Giant Steps“ z roku 1959. Ovšem čisté blues nechybí, dokonce v jakémsi extraktu, přelitého posléze do hutných hard-bopových sazeb, v závěru s vtipným zábleskem žhavé latiny. Původně píseň „A Nightingale Sang in Berkeley Square“, zde více než devítiminutová balada, zachovává svoji silnou melodičnost. Nádherné finále alba, jakési vydechnutí. A je po čem!

S prvními takty úvodního tracku „The Case of Steven Avery“ se na vás valí hard-bopová lavina s výživnými sóly tenorsaxu a piana. Skladba je mimochodem inspirována příběhem muže, který strávil 18 let ve vězení z dvaatřicetiletého trestu za brutální sexuální útoky a pokus o vraždu; byl

FREDERIK WILLMOW

FREDERIK WILLMOW

propuštěn jako nevinný díky dodatečnému rozboru DNA. Po sedmi letech na svobodě byl ve sporném procesu odsouzen za jinou vraždu na doživotí… Následuje silné téma v „Sunset“, šťavnaté díky dvojhlasu tenora a sopránky. Tenorové sólo pak s sebou strhne vše, coltraneovsky syté a nelítostně naléhavé. Blýskne se tu také kontrabasista. „Up & Down“ je další strhující jízdou s drtivými sazbami, sycenými tentokrát skandinávským folklórem, s hutnou rytmikou, kde bicí jsou jako břitva. Po sólové erupci sopránky se přidá také tenor, a spolu uhánějí do pekla i do nebe. Po lyricky melodické baladě „Skylark“ s efektně virtuózním antré kontrabasu posluchače opět smetou ostře řezané sazby saxů v nejdelší skladbě alba, „Intuitive Matter (the 5th mode)“ (14:10). Odloupne se tenor a vygradovaný sólový chorus převezme piano a poté druhý tenor; ten pak v dvojsóle s bicími dovede skladbu k vrcholu…

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..