Když v synagoze v Boskovicích vystoupilo 12.října loňského roku mezinárodní kvarteto FABIO DELVO´ROOTS, byl to zážitek o to výjimečnější, že to bylo na výslovné přání italského saxofonisty Fabia Delva, jenž si tak odskočil z evropského tour. O pět měsíců později vyšlo digitální album (ve vlastní režii) s tou samou sestavou; dostalo přiléhavý titul „Ancestral Meditation“, čili „Meditace předků“…
Fabio Delvo je považován za hudebníka otevřené mysli, který se cítí jako ryba ve vodě v moderním jazzu, současné experimentální hudbě i nefalšované avantgardě. Jeho přístup k takové různorodé materii je navíc zcela osobitý. Narodil se 31.října 1971 ve Varese u Milána. Studoval klasickou hudbu, posléze absolvoval jazzová studia; jeho pedagogy byli třeba Steve Lacy a Joe Zawinul. Dnes je jedním z nejvyhledávanějších italských sidemanů. V současnosti hojně spolupracuje s americkým improvizátorem Jeffem Platzem, založil také celou řadu vlastních souborů, včetně Fabio Delvo´European Quartet, kde s ním hrají Marian Friedl, Martin Kleibl a Radim Hanousek.
Jeho nové uskupení Fabio Delvo´Roots tvoří vedle lídra, který je autorem i aranžérem všech skladeb a hraje na altku, již zmíněný Radim Hanousek (zde barytonsax), kterého jistě není třeba představovat, a violoncellistka Dina Kadysheva a Edgar Mojdl s thereminem, kteří se jinak pohybují především na poli soudobé vážné hudby. Natočili patnáct drobných kompozic, jež jsou syceny kongeniálním spojením progresivního výraziva a duchovní meditace. Avantgardní jazz, ovlivněný postupy soudobé vážné hudby, prostupují lahodné témbry z různých vrstev lidských dějin včetně starověku, ba dokonce pravěku!
Album otevírá v „Tra le nuvole“ theremin opravdu jako v oblacích. Niterný, ponorný motiv, jenž v malebném souzvuku následuje, tak nabývá až vesmírné hloubky. Postupně ale získává na naléhavosti, znepokojuje. Co se týče thereminu, tak ten je užíván jako pikantní koření, což hudební krmi činí obvzláště chutnou, neboť nepřeplácanou. V úvodu skladby „Icaro“ je dokonce nesmělý, takže tvoří protipól vášnivé altce. Z následné souzvučné sazby celého kvarteta se vyloupne baryton, následuje dialog s druhým saxem, vystřídaný violoncellovým chorusem. „Sugli alberi“ (Na stromech), mimochodem nejdelší kus alba (4:32), začíná cvrlikáním thereminu, poté jako vesmírná energie prostupuje celou masou, střídavě ponornou, střídavě klokotavou, přičemž evokuje pranástroj didgeridoo. Kontrastem budiž značně vypjatá, ostře řezaná polyfonie dvou saxů v „Afarensis“. Další dialog, tentokrát nesmírně zjemnělý v režii altky a violoncella, představuje „Le origini“, v hard-bopovém duchu pak „Precambriano“. Ozvou se též minimalistické figury („Neozoico“), ve skladbě „Taung“ spjaté s chorálovou melodií. Dronové plochy podpírají miniaturu „Erectus“. Dalším stavebním kamenem je free-jazz; ve skladbě „Oblio“ (Zapomenutí) ústí překvapivě do meditace, v „Marcia funebre“ do výrazně lahodné melodie. Ze starobylé polyfonie je vystavěn „Habilis“ (Šikovný), industriální silou je zasažen track „Hadar“, hard-bopovými sazbami minutovka „Nelle aree aperte“. Finále alba je v podobě „East Side Story“, inspirováno středověkou hudbou.
Pokud budete mít zájem o koupi tohoto digitálního alba, napište si pro detaily na emailové adresy ufficiostampadf@gmail.com nebo fabiodelvo@hotmail.com …