Jazzový testament přátelství mezi otcem a synem

Jazzový testament přátelství mezi otcem a synem

Houben & Son: 7/7
zvuk
100
obal
100
hudba
70
90

Otec a syn, HOUBEN & SON, vydali 10. ledna na belgickém labelu Igloo Records první společné album „7/7“. Obsahuje deset původních skladeb, příběhů každodenního života, starostí, lásky, jakýsi testament přátelství mezi otcem a synem. Zároveň mezi nimi dochází k přenosu životních zkušeností, znalostí i hudebního vkusu…

Altsaxofonista a flétnista Steve Houben je již legendou moderního belgického jazzu; na scéně se pohybuje bezmála půlstoletí. Hrál s takovými velikány, jako jsou Chet Baker, Bill Frisell, Clark Terry, Lee Konitz či Richie Beirach. A leckdo si možná vzpomene na album „What´s New“, jež natočil s triem Emila Viklického. Jeho syn, trumpetista Greg Houben, natočil pro Igloo Records již čtyři desky, např. se sopranistkou Julií Mossay, s pianistou Fabianem Fiorinim a s vlastním triem. Oba Houbenové se jako muzikanti setkali na jednom pódiu v rámci festivalu Marni Jazz v Bruselu, a to v kvintetu. A stejná sestava natočila i toto album. Houbeny tak doplňují pianista Pascal Mohy (pohybující se mezi Ellingtonem a Mehldauem), kontrabasista Cedric Raymond (bude mimochodem k vidění a slyšení 29.března v Jazz Docku jako člen kvarteta izraelského trumpetisty Itamara Borochova!) a původem americký bubeník James Williams.

Houben & Son - new album 7/7 - teaser

Jazzový testament přátelství mezi otcem a synemJiž v prosinci vyšel singl se skladbou „Camel Ride“, jež album v plné parádě otevírá. Orientální rytmus, šťavnaté sazby dechů, buď unisono, nebo v propletenci či dialogu, samozřejmě sólové chorusy, to vše má onu přitažlivou ellingtonovskou náladu a´la „Caravan“. Kompozice „Someone Is Missing“ je vpravdě majstrštyk; hutný zvuk, opět ellingtonovské barvy, dialog trubky se saxem, melodicky rozbujelý kontrabas, nesmírně příjemná nálada. Následuje bopovka „Free Hand“ s ostrými frázemi a tepající rytmikou. V „Circular Chant“, jak napovídá titul, kvinteto pracuje s jedním jediným jímavým motivem, přičemž tok se pozvolna zahušťuje a získává na naléhavosti. A pak jsou tu skladby ochucené latinskoamerickým kořením – pohodově roztančená „Cali“ (což je třetí největší kolumbijské město), kubánsky rozpustilá a zpěvná „The Fall“, ohnivá „Happy-Culture“ a prosluněná, pomerančově voňavá „Horta“ (původně záliv v jednom z Azorských ostrovů, objevený vlámskými mořeplavci, dnes město). Mezi ně je vklíněna hardbopově emotivní balada „The Benefit Of the Doubt“ s výtečným chorusem trubky, přemítavým pianem, kontrabasovým sólem a flétnovou podmalbou. Závěrečným trackem alba je „Homeboy“, zpívaná otcem a synem ve stylu Cheta Bakera…