Marie Mørck Quartet přišel se šťavnatým debutem

Marie Mørck Quartet přišel se šťavnatým debutem

zvuk
95
obal, booklet
90
hudba
85
90

29.listopadu vyšlo na norském labelu AMP Music&Records debutové album dánsko-švédského souboru Marie Mørck Quartet se sympatickým titulem „Fooling Around“. Třiadvacetiletá dánská zpěvačka a skladatelka se svými švédskými spoluhráči tady sice nedělají tak úplně blbiny, zůstávají na pevné půdě, ale i tak je to nahrávka šťavnatá a rozhodně nenudí prázdnými, sterilními a otřelými místy…

Marie Mørck Quartet vznikl před čtyřmi lety a vedle Skandinávie již koncertoval ve Francii a Číně. Vedle zpěvačky a autorky většiny repertoáru figurují v souboru její generační souputníci, pianistka Britta Virves, kontrabasista Jon Henriksson a bubeník Jonas Bäckman. V několika písních hostují dánští saxofonisté Simon Balvig (alt) a Søren Høst (tenor), mihnou se též další švédští instrumentalisté: akordeonistka Lies Hendrix a vibrafonista Oliver Kragelund.

Z kolekce devíti písní jsou pouze dvě převzaté, a to standardy, jež dávají naplno vyniknout Marii Mørck jako swingařce a´la Ella Fitzgerald. Její plnokrevný, perfektně frázující hlas, ve kterém je navíc přítomna písničkářská narativnost, vévodí v úvodní gerswinovce „But Not For Me“; výtečná jsou zde i sóla piana a altky. Jako předposlední track zazní slavná „Alice in Wonderland“, původně filmová píseň z roku 1951, nyní jazzůvka par excellence; Mørck swinguje jako o život, včetně scatu, tenorsaxofonista se také nenechá zahanbit. A ještě jedna parádní swingovka potěší ucho jazzofilovo – autorská „We Have All Day“, kde se mladá Dánka nejvíce přiblížila ideálu zralé Elly!

Pak jsou tu skvostné balady již z hájemství moderního jazzu. Hned tři za sebou, a přesto nepřestávají rezonovat. „Exclusively Yours“ odkrývá zpěvaččin rejstřík naplno, stejně tak emoce, které ale nejsou zbytečně vypjaté; Mørck se snaží o celistvý výraz. Účinek umocňuje citlivá instrumentace s dominantním perlením piana. „The Color Blue“ je z jiného soudku; tato balada, zahuštěná akordeonem, je sycena r´n´b soundem a´la Esperanza Spalding. Přitom rytmické podloží má blízko nu-jazzu, takže nepřekvapí sólo bubeníka. Píseň graduje, nechybí ani vypjatý sólový chorus piana, ale ve vyšším rejstříku se do vokálu vkrádá jakási hysterie. Možná záměr, nevím, ale každopádně mi to tam nesedí. Ale to je jen drobný šrám na jinak excelentně vystavěné baladické písni. Dojde také na dánštinu, v songu „Bornholm“ (což je dánský ostrov) obvzláště příjemnou, přívětivou. Po baladickém pohlazení přijde smršť v podobě titulní „Fooling Around“, nejdelší položce alba (8:14). Narockovělý tah, zappovská fazóna s dynamickými a výrazovými změnami, to prorostlé saxofonovými témbry. A gradace společně se strhujícími sóly tenora a piana, včetně vokalizujícího partu lídryně. Odvážným tahem zpěvačky je pak i její duet s kontrabasistou v odpichovce „I Still Pray for the Fun to Start“, kde se prodere na povrch její soulové cítění, obnažené tak až na dřeň. Album vrcholí baladickou esencí „Under the Grass“, v níž je možno slyšet inspiraci Björk; jímavou melodii, evokující neworleánskou funerální hudbu, prokrvují saxy a sugestivitou rozmáchlá sóla kontrabasu a altky.

Jedno z nejlepších letošních vokálních alb evropského jazzu!