Skvostná severská zkušenost srbského saxofonisty

Skvostná severská zkušenost srbského saxofonisty

zvuk
100
obal
100
hudba
100
100

Na norském labelu AMP Music & Records vyšlo 25.října druhé album souboru RASTKO OBRADOVIC QUARTETThe Northern Experience“. Jde o jedno z nejlepších letošních alb, které jsem měl možnost slyšet; a nejen proto, že se na polovině skvostného alba podílí virtuózní hornista Arkady Shilkoper…

Rastko Obradovic je nesmírně talentovaný, 24-letý srbský saxofonista, který během studia na Norské hudební akademii v Oslu nasál do sebe norskou kulturu. „Jednou z nejdůležitějších věcí, které jsem se v Norsku naučil, je význam trávení času v přírodě a do jaké míry to má pozitivní vliv na všechny aspekty života,“ nechal se slyšet. Severského ducha ve svém komponování a hře (zde na tenorsax) pak mísí s balkánskou a orientální tradicí a stylem improvizace; zajímá se také o indickou hudbu. Jeho kvarteto tvoří taktéž nadějní mladí instrumentalisté, kteří jsou mimochodem perfektně sehraní, neboť spolu hrají v kvintetu kytaristy Martina Nodelandera (den před tímto albem, ale na jiném nezávislém norském labelu – Smeik – tento soubor vydal výtečnou desku „Debut“): Martin Gjerde (piano), Alexander Hoholm (kontrabas) a Raymond Lavik (bicí). Ve třech kompozicích ze šesti hostuje Arkady Shilkloper, patrně nejlepší současný hornista na planetě, Rus žijící nyní v Berlíně, člen již legendárního Moscow Art Tria (společně se Sergejem Starostinem a Michailem Alperinem).

Rastko Obradovic Quartet - Colors

Album otevírá skladba „Colors“, jež posluchače naladí do hloubi duše. Výrazně lyrická melodie, nesená pianem a saxem, s neméně ponornými sóly, to se ostatně vine celým albem. V následujícím tracku „Home“ se ke kvartetu přidává lesní roh, který umocňuje severské emoce, jež nejsou vůbec chladné. Však to posléze lídr se svým tenorem vygraduje a bicí se vzepnou k sólu. Při „Road To Trondheim“ posluchač podnikne cestu do hlubin norské duše, do náruče rozjímání i opojného hymnu (tenorsax s lesním rohem unisono, to je přímo témbrový sen!), omýván přitom vlnami vzrušujících sólových chorusů. Totéž se děje v následující oslavě přírody „Lake By the Forest“, kde se navíc zaskvěje sólem kontrabasista. Dialog a chorusy saxofonisty a hornisty, včetně souzvučných ploch, vás očarují. Poslední dva tracky jsou opět „pouze“ v kvartetu. To „pouze“ v uvozovkách je namístě, protože „Uncertainty“ je zahráno dokonce jen ve dvou; duet saxofonisty a pianisty je plný napětí mezi křehkým, až pärtovsky průzračným klavírním partem a hutným, emocionálně vypjatým tenorem. Finále alba je pak ve znamení mistrně gradovaného hardbopového kusu „Whirling Dervish“ se zakódovanými orientalismy a lehce načrtnutým hypnotismem dervišského tance.

I takovou podobu může mít skandinávský jazz…