Festival Hear Me! se po čtyřech letech vrací do Pardubic

Festival Hear Me! se po čtyřech letech vrací do Pardubic

FestivalHear Me! je putovním festivalem, jehož cílem je uvádět nejrůznější podoby současné improvizační a experimentální hudební scény. Letošní ročník proběhne ve dnech 22. a 23.listopadu v pardubickém Divadle29.

V rámci 7. ročníku festivalu se v exkluzivní české premiéře představí švédsko-norská superskupina The End v čele se světově respektovaným saxofonistou Matsem Gustafssonem a zpěvačkou etiopského původu Sofií Jernberg. Dalšími položkami programu bude hutná powerfree úderka Don Vito z německého Lipska, slovensko-maďarské duo Frozen Wigwam bubeníka Árona Portelekiho a hráče na elektroniku a dechové nástroje Miro Tótha, a letos nově vzniklé improvizační trio Banausoi slovenského kytaristy Ondreje Zajace, bubeníka Václava Šafky a trumpetisty a hráče na elektroniku Petra Vrby.

Frozen Wigwam (SK/H)

Hudba slovensko-maďarského dua Frozen Wigwam je vystavěné na repetetivnosti, analogových zvukových syntézách, surealistické elektronice a extrémně fyzických polyrytmických a emocionálních perkusích. Jednotlivé skladby váže zvláštní poetika generovaná syntetizátorem Miro Tótha doplňovaná perkusemi maďarského bubeníka Árona Portelekiho. Oba hudebníci se dobře znají ze skupin Thisnis a Funeral Marching Band. Představí své nové album Penny is Sad or Dead.

Miro Tóth je jedna z nejvýraznějších skladatelských osobností mladé generace na Slovensku. Studoval hru na klavír a saxofon a kompozici na bratislavské VŠMU. Jako autor složil tři konceptuální opery, vede proměnlivý 60členný symfonický orchestr Frutti di Mare a soubor Musica Falsa et Ficta, které se věnují kolektivní improvizaci. Kromě toho působí v triu Thisnis nebo v grindcore/free jazz/noiseových Shibuya Motors.

The End (SWE/NO)

Exkluzivní česká premiéra švédsko-norské superskupiny v čele s fenomenální vokalistkou Sofií Jernberg a saxofonistou Matsem Gustafssonem. Gustafsson, který je již po tři desetiletí jednou z nejvýraznějších postav současné světové freejazzové, improvizační a experimentální scény, vytvořil skupinu, která posouvá hudební horizonty až na samou hranu myslitelného. Žhnoucí jako vyvřelá láva, divoká jako vichřice, záhadná jako sen, nespoutaná, nekompromisní a současně očistná jako světlo na konci tunelu je produkce kvintetu, jehož členové fungují dohromady jako jeden svébytný organismus. Jejich diverzivní hudební smršť bořící stylové a žánrové hranice, je naprosto originálním propojením grindcoru, jazzové avantgardy, volné improvizace, alternativního rocku, trashmetalu, opery i folklóru. Mezi drtivě silnými groovy, explozivními impro pasážemi, nečekanými melodickými a rytmickými zvraty se proplétá zcela jedinečný vokální projev původem etiopské zpěvačky Sofie Jernberg. The End vás od prvního taktu vtáhnou do svých útrob a je velmi pravděpodobné, že až vás na konci své produkce vyvrhnou zpět, nebude už nic jako předtím.

Švédský saxofonista a elektronik Mats Gustafsson si rámci improvizátorské etiky „každý s každým“ zahrál opravdu s kdekým, klíčovým pro něj bylo setkání a následná spolupráce s německým guruem hudby, jíž se říká power free jazz, Peterem Brötzmannem. Gustafsson působí v čele několika svých projektů jako je mj. noiserockové trio Fire! a kapela The Thing. Výčet jmen hudebníků, s nimiž Gustafsson spolupracuje, by vydal na několik stran. Jmenujme alespoň americkou skupinu Sonic Youth, japonského noisaře Merzbowa, holandskou skupinu The Ex či kanadského saxofonistu Colina Stetsona.

Banausoi (CZ/SK)

Banausoi je pevně dané a zároveň neustále se hemžící trio muzikantů spojených s mnohými významnými hudebními projekty, ať už kolektivními nebo sólovými. Ondrej Zajac, Václav Šafka a Petr Vrba z čiré lásky k hudbě založili kapelu, ve které probíhá hudební dialog kombinující mentalitu volné improvizace, tradiční nástrojové obsazení a neotřelé hráčské přístupy. Jako děti na pískovišti hrají cokoliv, co v daném momentě chtějí, na nástroj, který je právě zaujme, někdy spolu, někdy proti sobě, ale stále s radostí.

Don Vito (D)

FestivalTrio Don Vito, hrající již od roku 2005 ,,hyperkinetický instrumentální noise tohubohu“ navštíví se svým speciálním, velmi výbušným setem Divadlo 29. Lze očekávat frenetickou smršť, v nepořádku řád, radost z lámání čehokoliv, co jde snad v hudbě zlomit. Don Vito nenásleduje pravidla. Pravidla následují Dona Vita. Hudba tohoto tria z německého Lipska Vás dozajista přesvědčí o tom, že chaos je opravdu fér.

Veškeré informace najdete zde:

http://www.divadlo29.cz/

https://www.facebook.com/events/774016593068254/