Hear Me! je putovním festivalem, jehož cílem je uvádět nejrůznější podoby současné improvizační a experimentální hudební scény. Letošní ročník proběhne ve dnech 22. a 23.listopadu v pardubickém Divadle29.
V rámci 7. ročníku festivalu se v exkluzivní české premiéře představí švédsko-norská superskupina The End v čele se světově respektovaným saxofonistou Matsem Gustafssonem a zpěvačkou etiopského původu Sofií Jernberg. Dalšími položkami programu bude hutná powerfree úderka Don Vito z německého Lipska, slovensko-maďarské duo Frozen Wigwam bubeníka Árona Portelekiho a hráče na elektroniku a dechové nástroje Miro Tótha, a letos nově vzniklé improvizační trio Banausoi slovenského kytaristy Ondreje Zajace, bubeníka Václava Šafky a trumpetisty a hráče na elektroniku Petra Vrby.
Frozen Wigwam (SK/H)
Hudba slovensko-maďarského dua Frozen Wigwam je vystavěné na repetetivnosti, analogových zvukových syntézách, surealistické elektronice a extrémně fyzických polyrytmických a emocionálních perkusích. Jednotlivé skladby váže zvláštní poetika generovaná syntetizátorem Miro Tótha doplňovaná perkusemi maďarského bubeníka Árona Portelekiho. Oba hudebníci se dobře znají ze skupin Thisnis a Funeral Marching Band. Představí své nové album Penny is Sad or Dead.
Miro Tóth je jedna z nejvýraznějších skladatelských osobností mladé generace na Slovensku. Studoval hru na klavír a saxofon a kompozici na bratislavské VŠMU. Jako autor složil tři konceptuální opery, vede proměnlivý 60členný symfonický orchestr Frutti di Mare a soubor Musica Falsa et Ficta, které se věnují kolektivní improvizaci. Kromě toho působí v triu Thisnis nebo v grindcore/free jazz/noiseových Shibuya Motors.
The End (SWE/NO)
Exkluzivní česká premiéra švédsko-norské superskupiny v čele s fenomenální vokalistkou Sofií Jernberg a saxofonistou Matsem Gustafssonem. Gustafsson, který je již po tři desetiletí jednou z nejvýraznějších postav současné světové freejazzové, improvizační a experimentální scény, vytvořil skupinu, která posouvá hudební horizonty až na samou hranu myslitelného. Žhnoucí jako vyvřelá láva, divoká jako vichřice, záhadná jako sen, nespoutaná, nekompromisní a současně očistná jako světlo na konci tunelu je produkce kvintetu, jehož členové fungují dohromady jako jeden svébytný organismus. Jejich diverzivní hudební smršť bořící stylové a žánrové hranice, je naprosto originálním propojením grindcoru, jazzové avantgardy, volné improvizace, alternativního rocku, trashmetalu, opery i folklóru. Mezi drtivě silnými groovy, explozivními impro pasážemi, nečekanými melodickými a rytmickými zvraty se proplétá zcela jedinečný vokální projev původem etiopské zpěvačky Sofie Jernberg. The End vás od prvního taktu vtáhnou do svých útrob a je velmi pravděpodobné, že až vás na konci své produkce vyvrhnou zpět, nebude už nic jako předtím.
Švédský saxofonista a elektronik Mats Gustafsson si rámci improvizátorské etiky „každý s každým“ zahrál opravdu s kdekým, klíčovým pro něj bylo setkání a následná spolupráce s německým guruem hudby, jíž se říká power free jazz, Peterem Brötzmannem. Gustafsson působí v čele několika svých projektů jako je mj. noiserockové trio Fire! a kapela The Thing. Výčet jmen hudebníků, s nimiž Gustafsson spolupracuje, by vydal na několik stran. Jmenujme alespoň americkou skupinu Sonic Youth, japonského noisaře Merzbowa, holandskou skupinu The Ex či kanadského saxofonistu Colina Stetsona.
Banausoi (CZ/SK)
Banausoi je pevně dané a zároveň neustále se hemžící trio muzikantů spojených s mnohými významnými hudebními projekty, ať už kolektivními nebo sólovými. Ondrej Zajac, Václav Šafka a Petr Vrba z čiré lásky k hudbě založili kapelu, ve které probíhá hudební dialog kombinující mentalitu volné improvizace, tradiční nástrojové obsazení a neotřelé hráčské přístupy. Jako děti na pískovišti hrají cokoliv, co v daném momentě chtějí, na nástroj, který je právě zaujme, někdy spolu, někdy proti sobě, ale stále s radostí.
Don Vito (D)
Trio Don Vito, hrající již od roku 2005 ,,hyperkinetický instrumentální noise tohubohu“ navštíví se svým speciálním, velmi výbušným setem Divadlo 29. Lze očekávat frenetickou smršť, v nepořádku řád, radost z lámání čehokoliv, co jde snad v hudbě zlomit. Don Vito nenásleduje pravidla. Pravidla následují Dona Vita. Hudba tohoto tria z německého Lipska Vás dozajista přesvědčí o tom, že chaos je opravdu fér.
Veškeré informace najdete zde: