36. Československý jazzový festival v Přerově
Marta Kloučková

36. Československý jazzový festival v Přerově

Městský dům, Přerov, 24. – 26.10.2019

Letošní přerovský jazzový festival s tradicí od roku 1966 přinesl podle slibu organizátorů velmi pestrou přehlídku českých, slovenských a zahraničních jazzových sólistů a kapel.

První festivalový večer ve velkém sále Městského domu uvedl tradičně Aleš Benda i tichou vzpomínkou na nedávno nečekaně zesnulého přerovského ex-primátora Vladimíra Puchalského, velkého jazzového znalce a podporovatele ČSJF.

Poté přivedl na pódium skvělý trumpetista Jan Hasenöhrl The Loop Jazz Orchestra. Nápaditě aranžované filmové melodie z projektu Jazz On Screen (Jazz na stříbrném plátně) výborně naladily zaplněný sál, zvlášť když se do hudby z filmů Mo Better Blues, The Look of Love, Poslední tango v Paříži, Mission: Impossible zapojila výborná zpěvačka Lucie Víšková.

Druhou kapelou čtvrtečního večera bylo slovensko-americké kvarteto Juraj Griglák & Company. Vynikající baskytarista Juraj Griglák a slovenský klávesista Eugen Vizváry spolu s newyorským saxofonistou Chrisem Hemingwayem a legendárním bubeníkem Poogie Bellem působili velmi celistvým dojmem. Autorské kompozice Juraje Grigláka pěkně šlapaly, Poogie Bell tlačil silně všechny tři spoluhráče k intenzivnějším sólovým improvizacím. Velmi povedená fusion!

Závěr čtvrtečního koncertu patřil české kapele Monkey Business. Hlučná show v nezvyklých kostýmech nadchla většinu mladších diváků ke spontánnímu tanci, kteří však k tomu měli omezené možnosti v těsné blízkosti kapely. Záměr přitáhnout na festival mladou generaci se vydařil velmi dobře, jazzoví fandové nadšením z Monkey Business ovšem neoplývali.

Páteční festivalový večer zahájil slovenský Lukáš Oravec Quartet, který výrazně povýšili americký pianista Danny Grissett a velmi zkušený saxofonista Seamus Blake. Vlastní, originální post-bopové skladby Lukáše Oravce přivodili divákům velmi dobrou jazzovou náladu.

Šestnáctičlenný soubor Jazz Dock Orchestra, složený z předních domácích hráčů, přinesl orchestrální hudbu vycházející ze základů klasického big bandu. Pod vedením trombonisty Jana Jiruchy a saxofonisty Andyho Schofielda zaujal Jazz Dock Orchestra kombinací vlastního originálního repertoáru i skladeb světových autorů.

Hlavní hvězdou pátečního večera byla talentovaná americká saxofonistka a zpěvačka Camille Thurman v doprovodu italsko-americké sestavy MMT: Marco Marzola – kontrabas, Nico Menci – piano a Darrell Green – bicí. Camille Thurman zaujala nejen svojí nevšední postavou, ale zejména saxofonovou a hlavně vokální virtuozitou.

Velmi povedený jazzový večer razantně prodloužil v malém sále Městského domu JFK/PRG Dream Band pod vedením přerovského rodáka Vítka Pospíšila.

Závěrečný sobotní koncert rozezpívala Marta Kloučková se svým kvartetem: Vít Křišťan – klávesy, David Dorůžka – kytara, Jan Fečo – basa, Marek Urbánek – bicí. Velmi působivé, až dojemné vystoupení přineslo krásné, autorské skladby z alba Loving Season. Osobitý šarm Marty Kloučkové velmi pozvedl náladu v sále, navíc výborný kvartet Clarinet Factory přispěl a vygradoval úvodní sobotní hudební zážitek.

Známý basista Josef Fečo přivedl do Přerova svůj nový projekt Young Gipsy Generation, složený zejména ze členů jeho hudební rodiny. Velmi podařený, jazzově funkový koncert povznesla vedle Josefa Feča hlavně jeho sestra Erika, skvělá zpěvačka.

Závěrečné vyvrcholení festivalu obstarala hvězda současné mladé jazzové generace, americký bubeník a zpěvák Jamison Ross se svou kapelou. Zejména jeho sametový hlas a velmi srdečná interpretace mixu jazzu, R&B, soulu, gospelu a blues nadchly přerovské publikum. Povedený závěr festivalu.