Emoce pro čtyři saxofony

Emoce pro čtyři saxofony

zvuk
100
obal
90
hudba
80
90

Mezinárodně uznávaný český komorní soubor BOHEMIA SAXOPHONE QUARTET, pohybující se především na scéně vážnohudební, natočil profilové autorské album jazzového saxofonisty, pedagoga, bigbandového skladatele a aranžéra PAVLA PIVARČIHO. Kolekce 14 jeho skladeb pro čtyři saxofony dostala titul „Emotions“ a vyšla na značce Little M Records.

Pavel Fiedler (sopránka), Antonín Mühlhansl (altka), Pavel Škrna (tenor) a Kateřina Pavlíková (barytonsax) hrají prostě excelentně! Pivarčiho kompozice jejich saxofonům dávají možnost plně vyniknout, ať už v jednotlivých hlasech, tak i v sytých souzvucích, lahodných témbrech, dramatickém vedení hlasů v bohatém kontrapunktu. Také práce čtveřice s dynamikou je místy až vzrušující…

Na albu jsou skutečně přítomny snad všechny lidské emoce. Když radost, tak opravdu jásavá, zářivá, prosvětlená – „Optimismus“ to má přímo v názvu, „Hope“ zdobí nádherná melodie až ellingtonovských barev, závěr v podobě „Last One“ je vzletný, nadějeplný. Ovšem nejsilnější je kvarteto v dramatičtěji vystavěných kompozicích, v nichž emoce různě kypí a přelévají. Hned v úvodním tracku „Eternity“ posluchače okouzlí dynamické i harmonické bohatství, stejně tak v následující skladbě „Richard“, prorostlé navíc výrazným jazzovým frázováním. V „Tenderness“ se snoubí romantická melodie s naléhavostí. „Footdisease“ je svižnůstkou, v níž se proměňuje řeřavost proudu a říznost sazeb. Dynamicky naléhavá, zároveň i ponorná skladba „Distress“ vychází z minimalismu; nepřesléchnutelný je také sólový part tenorsaxu. „Cholerik“ je pochopitelně nervní, s dvojicemi saxů v ostrém střetu, s vypjatým sólem sopránky. A je tu první vrchol – šestiminutový „Exorcist“, harmonicky a kompozičně bohatý, s výrazným tématem, s mocně basujícím barytonem, jenž se dotkne klenby nebe v sakrální meditaci i dramatičnosti střetu dvou protichůdných světů. „Catafalque“ je sice smutný, ale barvami konejšivý. Následuje trojice skladeb, které tvoří vyvrcholení alba. Od pravověrně minimalistického tracku „Anvil“ přes kontrapunkticky vygradovaný „Tenis“ kvarteto doputuje k „Preludiu in D for Vierka“, vzletně nadějeplné…

Ukázky a možnost stažení zde.