Dobršská brána do světa hudby se otevřela potřetí.

Dobršská brána do světa hudby se otevřela potřetí.

Dobršská brána do světa hudby se otevřela potřetí.

Třetí ročník dramaturgicky originálního festivalu Dobršská brána na nádvoří místního zámku a v blízkém kostelíku byl neobyčejně vydařenou přehlídkou soudobé hudby zejména zpěvu bez žánrového zařazení 31 vystupujících z 11 zemí v 10 kapelách. Muzikanti zcela volně kombinovali ve svých improvizacích prvky lidové a etnické hudby s jazzem a komorní hudbou.

 

Na úvod prvního dne festivalu vystoupila na zámeckém nádvoří Milli Janatková s klávesistou Markem Novotným a bubeníkem Petrem Nohavicou. Milé trio, osobitá zpěvačka v krásných vlastnoručně navržených a ušitých šatech zaujala první diváky staročeskými (výbornou Hospodine pomiluj ny“) a latinskými písněmi s nápaditým doprovodem kláves a bicích.

Druhou vystupující byla zpívající pianistka a skladatelka Beata Hlavenková, která představila zejména svoje písně, zhudebněné básně z připravovaného alba Sně, které vyjde v říjnu. Při svém působivém a publikem vřele přijatém vystoupení se nenechala rozrušit sekačkou trávy ze sousedství zámku, ani průjezdem traktoru hned vedle hlediště.

První koncert v útulném kostelíku Zvěstování Páně zahájila Japonka Karin Nakagawa tichým zpěvem z přilehlé kaple. Bosa za stále intenzivnějšího zpěvu pomalu přicházela mezi lavicemi kostela před oltář ke svému tradičnímu japonskému 25-strunnému nástroji koto, který rozezvučela virtuózním způsobem do překrásných variací ovlivněných západní i východní hudbou, samozřejmě také tradiční japonskou hudbou. Mimořádně působivé vystoupení neovlivnilo opakované delší ladění kota posunem kobylek pro jednotlivé struny. Skvělá akustika kostela pomohla úžasné Karin Nakagawě při jejích improvizacích v jejím poslání, šíření podstaty japonské duše a dědictví do celého světa. Opravdu velmi silný hudební zážitek!

Poslední páteční vystoupení, Dowland Project, přivedlo do dobršského kostela významného anglického tenoristu, bývalého vůdčího člena proslulého Hilliard Ensemble Johna Pottera, španělského loutnistu Ariela Abramoviche a slovenského houslistu Miloše Valenta. John Potter si dal za cíl zprostředkovat divákům podstatu renesanční písně z pohledu moderního umělce, což se mu bezpochyby podařilo. Poklidné, velmi dojemné vystoupení třech skvělých interpretů představilo i skladby anglických autorů 20. století a na závěr od Miloše Valenta doporučený přídavek od Stinga. Velmi důstojné zakončení prvního festivalového večera!

Dobršská brána, Dobrš, 16.8.2019