Bagatelles Marathon Johna Zorna, 20.6.2019, Forum Karlín Praha, Prague Music Performance.
Na úvod info z Wikipedie: Bagatela je drobná, krátká skladbička, nejčastěji komponovaná pro klavír, převážně příležitostného charakteru. Odpovídá to základnímu významu tohoto původně italského slova, tedy maličkost, bezvýznamná věc.
Soubor tři sta krátkých skladeb Bagatelles napsal John Zorn během tří měsíců na jaře 2015 ve svém specifickém atonálním jazyce pro svoji improvizační komunitu v New Yorku. Jak sám vysvětluje: „Bagatelles jsou kombinací zpěvníkové struktury využité v Masadě a atonálního jazyka mých děl vážné a komorní hudby.“ Následně v roce 2016 vznikl koncertní projekt pro dvacet různých hudebních skupin po třiceti minutách, tedy desetihodinový Marathon, jak popisuje sám autor ve videu:
Pražský koncert uvedl osobně John Zorn, zdůraznil přitom přísný zákaz fotografování, proto máme jen fotky ze zkoušky. Celý večer moderoval John Zorn všech čtrnáct hudebních skupin, které se na scéně bez prodlev střídaly po přibližně dvaceti minutách.
Nejpůsobivější byla hned první MASADA, excelentní nástup Johna Zorna a Davea Douglase skvěle podporoval basista Greg Cohen a bubeník Joey Baron. Typická agresivní dueta saxofonu s trubkou v Zornově atonálním jazyku výborně nastartovala dlouhý večer.
Pak se nezvyklý program roztříštil do velmi různorodých stylů většinou avantgardní, často soudobé vážné nebo freejazzové hudby. Než si diváci stačili zvyknout na avantgardní duet piana s virtuózními houslemi SYLVIE COURVOISIER AND MARK FELDMAN, už byl na scéně jazzový MARY HALVORSON QUARTET se dvěma skvělými kytaristy Mary Halvorson a Miles Okazaki.
Atmosféru ve Foru Karlín znovu zásadně změnilo violoncellové ERIK FRIEDLANDER – MICHAEL NICOLAS DUO svými precizními, vysoce avantgardními improvizacemi ve stylu soudobé hudby. Následující hard-core elektrické kytarové trio TRIGGER zcela uzemnilo všechny posluchače naprosto nekompromisní až bezhlavou řežbou do všech nástrojů, obzvlášť basista Simon Hanes prožíval jejich agresivní vystoupení bláznivým tancem a snahou vyplodit ze své baskytaru maximální hluk. Příjemnou, uklidňující změnou bylo solo piano CRAIGA TABORNA. Originální, atonální běhy, aleatorický výběr tónů, virtuózní free jazz ve stylu Cecila Taylora potěšily jazzové znalce. Podobně uspokojivé bylo vystoupení JOHN MEDESKI TRIO s avantgardním kytaristou Dave Fiuczynski a vynikajícím Calvinem Westonem na bicí. Velmi energické trio s excelentním kapelníkem na Hammondky výborně uzavřelo první polovinu Marathonu.
Po přestávce různorodý program pokračoval kapelou NOVA QUARTET, kterou střídavě táhli Kenny Wollesen na vibrafon a John Medeski na piano. Jejich hudba připomínala Masadu s typickým Zornovým free jazzem na závěr. Velmi hodnotným zpestřením byl krásný, akustický kytarový duet GYAN RILEY AND JULIAN LAGE. Precizní souhra, vlastní působivý styl improvizace Zornových skladbiček, škoda že nedostali delší časový prostor. BRIAN MARSELLA TRIO mile překvapilo zejména strhujícími, virtuózními improvizacemi pianisty Briana Marselly opět často ve stylu Cecila Taylora. Následující vystoupení japonské hudebnice IKUE MORI dost ovlivnilo atmosféru večera. Elektronická hudba produkovaná na Apple notebooku do přehlídky newyorské jazzové elity nějak nezapadla. Situaci částečně napravila pianistka KRIS DAVIS se svým kvartetem, kde Mary Halvorson opakovaně prokázala svoji mimořádnou improvizační vynalézavost.
Předposlední číslo programu, solo na trubku PETRA EVANSE bylo dalším extra avantgardním pokusem o originální hudební vystoupení. Nekonečné řady kratičkých tónů, šílené eskapády, navíc zmodulované do až nepříjemných zvukových poloh působily jako touha vyloudil z trubky co nejoriginálnější sound. Jeho vystoupení bylo neuvěřitelnou přehlídkou trumpetové virtuozity. Poslední kapela ASMODEUS s Marcem Ribotem dirigovaná autorem Johnem Zornem skvěle zarámovala spolu s úvodní MASADOU celý Marathon. Úspěšné vyvrcholení večera odměnilo publikum ovacemi ve stoje.
Celkově byl BAGATELLES MARATHON ve Foru Karlín velmi reprezentativní přehlídkou improvizační komunity Johna Zorna a newyorské jazzové scény s dlouhou řadou vynikajících hudebníků, kteří díky svým virtuózním improvizacím dokázali skvěle rozvinout krátké skladbičky od Johna Zorna, každý po svém. Úžasný koncert ve velikém tempu!
Text: Michal Sýkora