V tanci neexistují hranice a muzikanti i hudební fanoušci všech zemí si rozumějí beze slov. V rámci koncertní série Jazz Meets World to 16. prosince 2018 v pražském klubu Futurum Music Bar dokáže izraelská kapela Yemen Blues.
Název Yemen Blues, který nosí kapela, jejíž hráči působí v Tel Avivu a New Yorku, by mohl působit jako protimluv. Jenže má hlubokou logiku. Ravid Kahalani, zpěvák a hráč na drnkací nástroj gimbri (neboli sintir), pocházející ze severozápadu Afriky, totiž ví o nespoutané kosmopolitní povaze hudby svoje.
„Jako dítě jsem začal zpívat jemenitské písně (písně tzv. jemenitských, „orientálních“ Židů, právě v Jemenu žila kulturně velmi bohatá diaspora), v synagoze i doma. Pak jsem se nadchl pro další žánry, blues, soul, funk. A když jsem objevil západoafrickou muziku, přirozeně mě přivedla zpět k mým vlastním kořenům. Cítím se v tom všem prostě doma,“ vzpomíná kapelník Ravid Kahalani, jak dospěl ke svojí strhující globální hudební fúzi.
Shrňme si to. Ravid má jemenitské dědictví. Jemen odedávna komunikoval nejen s Etiopií, ale přes Egypt a Středomoří s celou severní Afrikou. Tzv. pouštní blues pochází ze západní Sahary a stojí na počátku rodokmenu blues amerického. A blues stálo u kolébky jazzu, rocku, funku i soulu. Tak co je na spojení Yemen Blues nelogického? Muzika je prostě univerzálním jazykem. Žijeme navíc ve 21. století, přidejme eklektický sound taneční scény a „jsme doma“.
Že jsou Yemen Blues zcela výjimečným projektem potvrzuje i legendární Bill Laswell, proslulý spoluprací s Herbiem Hancockem, Iggym Popem nebo geniálními remixy nahrávek Milese Davise. Právě on totiž s chutí produkoval aktuální album Yemen Blues, nazvané Insaniya (Humanita).
Ohromné koncertní úspěchy už kapela, založená v roce 2010, slavila na prestižních festivalech od Austrálie (Melbourne International Jazz Festival) po Kanadu (Vancouver Folk Music Festival). Je jasné, že ani v Praze překladový slovník potřebovat nebudeme a žádné „zmatení hudebních jazyků“ nehrozí.