V Koncertní síni Bohuslava Martinů se 28.února uskuteční další z dramaturgicky neobyčejně zajímavých dvojkoncertů trutnovského festivalu JAZZINEC. Poslední únorový den se na jednom pódiu ozvou power-jazz tria Weller-Parker-Drobka a osobité úpravy moravských lidových písní americké dvojice Dálava…
Kontrabasista Michael Parker je českým jazzovým fanouškům dostatečně znám z koncertování jeho Tria Theory. Nyní se přidal k hojně koncertujícímu duu chicagských jazzobijců Chrise Wellera a Devina Drobky, aby vznikla improvizační úderka – trio WELLER-PARKER-DROBKA. Saxofonista Weller kromě tenora a bassaxofonu obhospodařuje elektronické efekty. Patří sice k nejprogresivnějším hudebníkům na americké jazzové scéně, ale jeho služeb využívají i takové hvězdy středního jazzového proudu, jako třeba Kurt Elling, Patricia Barber a legendární Ramsey Lewis! Ovšem těžiště jeho tvůrčích snah jsou experimenty s různými formami jazzové improvizace. A právě bubeník a perkusista Drobka je spjat s Wellerem v celé řadě uskupení, nejen v duu; mezi nejznámější patří rozhodně trio Hanging Hearts, jež u nás již několikrát vystupovalo, dále Open Forum Project (kde mimochodem hraje i slovutný vibrafonista a marimbista Tim Daisy) či Bell Dance Songs… Pokud se chcete nechat uzemnit skoro jaderným power-jazzem, trio Weller-Parker-Drobka jsou těmi pravými!
Bylo to původně album osobitých verzí moravských lidových písní, jež pod názvem „Dálava“ natočila v roce 2014 americká zpěvačka s kořeny na Moravě Julie Úlehla s manželem, arménsko-americkým kytaristou Aramem Bajakianem, a s hudebníky z newyorské avantgardní scény okolo Johna Zorna. Na Jazzinci zazní projekt DÁLAVA v podání samotné dvojice. Julie Úlehla je pravnučkou profesora Vladimíra Úlehly, světoznámého biologa, etnomuzikologa a zakladatele folklórního festivalu ve Strážnici. Písně pro Dálavu si vybrala z jeho knihy „Živá píseň“ z roku 1949, aby dokázala, že lidová písnička je živým organismem, nikoli pouhou fosilií, byť krásnou. Zpívá je po svém, specifickou americkou češtinou, a instrumentální doprovod má blízko k jazzové improvizaci, blues či newgrassu. „Vím, že to není tradiční, ale pokaždé když písničky, které pro mne hodně znamenají, zpívám, objevím v nich něco nového a ony začnou nepředvídatelně žít vlastním životem,“ svěřila se v jednom rozhovoru zpěvačka, která má zkušenosti s operním zpěvem i rituální africkou hudbou. „Nechtěli jsme záměrně měnit známé melodie, jen jsme je předtím nikdy neslyšeli v živém provedení a chtěli jsme vyzkoušet, jak z nás v odlišném kulturním prostředí vyjdou. I kdybychom chtěli, nemohli jsme znít tradičně. Vložili jsme do nich sami sebe a dali jim tělo a zvuk.“ Její manžel, kytarista Aram Bajakian, jenž nasbíral zkušenosti hraním s Lou Reedem, Dianou Krall, Marcem Ribotem a Johnem Zornem, se do moravských písní noří s emocemi, jež na posluchače doslova stříkají…