Feefifofum Quartet si nehraje na falešná očekávání

Feefifofum Quartet si nehraje na falešná očekávání

zvuk
90
obal, booklet
80
hudba
85
85

Nedávno vydal své eponymní album španělský FEEFIFOFUM QUARTET. Vyšlo na madridském labelu Youkali Music a je cele autorské. Soubor vznikl teprve před rokem, ale tvoří jej čtveřice výtečných a již ostřílených instrumentalistů: kytarista Carlos Murillo, tenorsaxofonista Jordi Ballarín, kontrabasista Carlos Ibáñez a bubeník Miguel Asensio. Kvartet pojmenovali po skladbě „Fee-Fi-Fo-Fum“ ze slavného Shorterova alba „Speak No Evil“ (1965). Nikoli náhodou, neboť hudba španělského souboru je založena na hard-bopu…

Madridský kytarista Carlos Murillo je autorem téměř poloviny hudebního materiálu kvarteta. Má vlastní trio i kvarteto, je členem Harmonía Big Bandu a doprovázel zpěvačku Mayku Edjole ze známé madridské funkové kapely The Sweet Vandals. Jeho eklektická hra čerpá z Pata Martino, Johna Scofielda i Billa Frisella. Katalánský saxofonista Jordi Ballarín je členem mezinárodního kvinteta Out Of The Blue a Murillova kvarteta. Na Konzervatoři v Rotterdamu získal bakalářský titul v oboru jazzový saxofon. Zde spolupracoval např.s Gerardem Presencerem, Nelsonem Fariou a Rickem Margitzou. V jeho hře lze vystopovat linii Ben Webster, Dexter Gordon a Chris Potter. Madridský kontrabasista Carlos Ibáñez patří k nejvlivnějším španělským hráčům a pedagogům. Jeho umění využívali a využívají třeba Uffe Markussen, Perico Sambeat, Joaquín Chacón. Joshua Edelman, Alejandro Pérez a flamenco-jazzová zpěvačka Eva Durán. Jeho hráčskými vzory jsou Ron Carter a Charlie Haden. Valencijský bubeník Miguel Asensio získal zkušenosti v doprovodné kapele argentinské latino-pop-jazzové zpěvačky Popen Vidal a patří mezi Friends saxofonisty Victora Jiméneze. Jeho guru jsou Jack DeJohnette a Tony Williams.

FeefifofumVíce než pětašedesátiminutové debutové album této čtveřice pod hlavičkou Feefifofum Quartet obsahuje tucet výrazných kompozic. Všichni výše uvedení jazzoví velikáni se z nich ozývají a je to vskutku příjemný poslech. Ovšem hard-bop je zde ochucen mnohdy šťavnatými groovy a soul-funkovými motivy. To je případ úvodní skladby „El Vuelco“ a maplno to zazní v „Rectilini“. Ovšem ani zde neztrácí kvareto výraznou melodičnost. Ta kraluje samozřejmě v baladičtějších kompozicích, jako „Abrázame“, „9-3-93“ či „Esperando“. Nosnou melodii rozvíjí tenorsax, kontrabasista exceluje ve vyhrávkách i sóle, kytarista výtečně frázuje, čímž udržuje vnitřní pnutí; v sólech pak je značně nabluesovělý, což je dalším obohacením soundu kvarteta. Hutné, přímočaré hard-bopové sazby pak tvoří energií nabité skladby „Progresión“ (s výtečným basovým sólem),

„Muñecota“ (tanečně naladěné a s rockovým závěrem) a „Unstable Moments“ s parádní jízdou tenora a sólem bicích. V „Mind the Gap“ se čtveřice vyřádí v straight-ahead jazzovém ataku, kde kvarteto prostě nekomplikovaně, ale o to více usilovněji uhání vpřed. Záverečnými třemi kompozicemi album skutečně vrcholí. „Falsa Expectativa“ si rozhodně nehraje na falešná očekávání; poctivé, výrazné téma, hutná rytmika, vzrušující sóla tenorsaxu a kytary, celé je to navíc prošpikované latno-americkými tóny. „Lucas“ je zpěvný a postupem času nádherně graduje. „Bekirent“ je pravé finále, téměř s rockovým espritem hlavně díky kytaře…

Doporučuji další, minimálně jeden bezprostředně navazující poslech; debutové album kvarteta Feefifofum vás bude čím dál více bavit!