Náš přední kytarista LIBOR ŠMOLDAS se potřetí spojil se zvukem Hammondových varhan a je z toho opět majstrštyk! Začalo to před 12 lety v kvartetu Ondřeje Pivce, v roce 2013 již pod svým jménem na nynějším dvorním labelu New Port Line s Brianem Charettem a Tomášem Hobzekem na výtečném albu „Soul Mates“ a nyní opět díky vydavatelství Petra Marka pod hlavičkou Libor Šmodas ORGAN TRIO na CD „Lay It Down!“. Tentokrát s nadějným varhaníkem Jakubem Zomerem a bubeníkem Václavem Pálkou, čerstvým absolventem jazzové stáže v Kodani.
Sedmapadesátiminutové album obsahuje jedenáct skladeb, kromě jedné (od Zomera) všechny z pera lídra. Spojení kytary, varhan a bicích v tomto přímočarém jazzu a´la Blue Note již nemůže přinést nic nového, přesto zůstává ona směs hard-bopu, groovů a rhythm-and-blues stejně třaskavá dnes jako v letech šedesátých. Hutný riffový odpich, naznačující již funkovou říznost, odpálí album hned v úvodním tracku „Well-Rounded Squares“. Až narockovělé groovy sytí „K Stands For Kenny“, kde kytarové sólo plné napětí zvedá ze židle. Nechybí ani parádní swingová jízda v „Blue Print“, včetně sóla bicích, stejně tak výtečně Šmoldasovo a Zomerovo frázovaní v nabluesovělé „Any Moment Now“ či soulová zpěvnost v „Hoboken Detour“. Každá ze skladeb na tomto albu skrývá výrazný nápad; ačkoli jde o jednotný styl, nejsou si tak podobny jedna druhé, jak by se mohlo snadno stát. Třeba v „Into the Blue“ vykreslí Šmoldas na minimalistickém podloží téměř hispánské obrazy, soulově-funkovou rozverností je obdařena svižnůstka „Mr.Dinosaur“, všichni tři pak swingem rozpáleni uhánějí jako o život v Zomerově hard-bopové vypalovačce „Without Knowing Why“. Osvěží také žiletkově řezané, jižansky blues-rockové riffy v „Sophisticated“ a „Six Teas“. Album uzavírá bezmála osmiminutová balada „Lament“, jež je uvedena jako bonus track. Vymyká se totiž celkovému vyznění. A jestliže Šmoldas v předchozích skladbách dokazuje svůj nevšední skladatelský a interpretační um, zde se mu podařilo nahmatat srdce soulové hudby! A věřme, že prst z tepu tak nádherné hudby již nesejme. A to platí i pro jeho kongeniální spoluhráče…
Napomáhá tomu i perfektní zvuk nahrávky, jež vznikla během dvou červnových dní loňského roku ve studiu Svárov (Lukáš Martínek). O mix a mastering se pak postaral Matouš Godík. Obal a booklet je ve znamení stylových fotografií Alžbety Jungrové a designu Yvone Baalbaki.
Tak tohle CD rozhodně nenechte ležet…ladem!