Únorové vydání hudební série MENU, zaměřující se na současnou nezávislou scénu a vizuální umění, představí ve čtvrtek 16.února v Pilnáčkově továrně v Hradci Králové trojici experimentálních hudebních projektů z polské Wroclawi, sdružených kolem progresivního labelu BDTA. Večer tak vyplní tři různorodá vystoupení v podání Gazawat a Centralia v rozpětí filed recordings až taneční elektroniky, ale především tanečně-hypnotizující duo Mazut čerpající z analogových forem techna, rave kultury a acidem nasáklých beatů.
Hudební vystoupení MAZUT není pouhou přehlídkou barevných efektů, vintage rozhlasových přjímačů, diktafonů, magnetických pásek a kazet nalezených mezi odpadky či zakoupených na bleších trzích, mikrofonů, samplerů, syntezátorů, bicích automatů, čtyřstopých magnetofonů, dětských kláves a množství dalšího neobvyklého vybavení, ale především rytmickým zážitkem s výrazným tanečním potenciálem. Paweł Starzec a Michał Turowski ve svých improvizovaných a neopakovatelných koncertních setech akcentují především rytmickou a minimalistickou stránku elektronické hudby, kdy se jejich charakteristický špinavý a syrový zvuk lo-fi acid techna prolíná s ozvěnami industriálu. To vše je okořeněno o rozličné samply mluveného slova z autentických projevů nebo inscenovaných nahrávek, které doplňují specifickou, zdánlivě temnou atmosféru jejich hudby. Na svém kontě mají kromě dvou studiových alb řadu bootlegů a aktuální album „La Belle“, se kterým se vydávají na středoevropské turné. MENU bude jednou z jejich zastávek.
Sólová vystoupení obou uvedených protagonistů pak dotvoří program večera a odhalí jejich další hudební tváře.
Michał Turowski (šéf labelu BDTA) se skrývá za projektem GAZAWAT. Prezentuje se narativními kompozicemi na pomezí hudební skladby a rozhlasové hry. Tvořené jsou kolážemi terénních nahrávek ze zvukových útržků a fragmentů autentických výpovědí. Sám je pak označuje jako „zvukové plochy skládané z oxidace kolektivní paměti, hnijící krve, rozpadajících se momentek a novinových titulků utopených v zapomnění.” Jako námět mu slouží skutečné a temné kapitoly lidské historie a dokumenty brutality lidské povahy. Mezi ně patří válečné konflikty, atentát na JFK, týrání vězňů v Abu Ghraib, sebeupálení Jana Palacha a Ryszarda Siwiece, mysteriózní vraždy v Hinterkaifeck či příběh polského sériového vraha Zdzisława Marchwickieho, jemuž věnoval své poslední koncepční album „Wampir“. Na královéhradeckém vystoupení se bude prezentovat odlehčenou a ne tolik temnou hudební formu, čerpající především z new age, relaxační hudby a nedávných událostí v Uherském Brodě.
CENTRALIA je alteregem Pawła Starzece, experimentujícího především v hudebních oblastech ambientu, techna, noise či analogových a lo-fi zvuků v charakteristické kombinaci se samply mluveného slova. I on se zaměřuje na sluchové záznamy a interpretaci násilí v jeho nejširším smyslu, ovšem v naprosto odlišném hudebním provedení. Dokladem toho budiž trojice nahrávek – Discipline, Prijedor a Schwarze Kanal.
(Tisková zpráva – Zdeněk Konečný, MENU z.s.)