Podzimní příběhy Davida Dorůžky plné barev

Podzimní příběhy Davida Dorůžky plné barev

zvuk
100
obal
100
hudba
100
100

Devět let jsme si museli počkat na čtvrté autorské album kytaristy DAVIDA DORŮŽKY; předchozí vyšlo v roce 2008 („Silently Dawning“). Počátkem letošního roku spatřily světlo světa „Autumn Tales“ a vyšly opět na značce Animal Music. A podzimní náladu navodí již booklet, plný výtečných fotografií Dušana Tománka…

David Dorůžka nové album natočil v triu, a opět se spoluhráči, s nimiž si beze zbytku rozumí. Kontrabasista Jiří Slavík je v poslední době skloňován ve všech pádech, neboť nedávno vydal vlastní album „Mateřština“ a návrat k moravským kořenům je po římské, londýnské a pařížské anabázi opravdu velkolepý. Bubeník Martin Novák, Hollenbeckův žák na Jazz Institute Berlin, získal zkušenosti u Jany Kirscher, Lenky Dusilové a je členem kapely Lanugo. Na Dorůžkově albu válí též na arabský buben darbuka. „Autumn Tales“ obsahují 12 tracků; vedle pěti Dorůžkových skladeb, dvou příspěvků Slavíkových a jedné společné improvizace čekají na posluchače dvě Dorůžkou instrumentálně upravené židovské písně, jeden prvorepublikový evergreen a jako třešnička na dortu píseň od Martinů!

Podzimní příběhy Davida Dorůžky plné barevAlbum má většinou introvertní náladu, ale v žádném případě nestudí; Dorůžkově triu se totiž podařilo do zahloubanosti až skandinávské dostat orientální žár z Blízkého východu i židovský lament. A koneckonců to umí rozbalit i pěkně post-rockově, což je případ úvodní, nejdelší skladby „Glaciers Melting“ (8:14). Tady trio odkrývá všechny své zbraně, včetně práce s dynamikou, gradací, výrazovou proměnlivostí (dokonce dojde i na ambientní vsuvku). A samozřejmě kytarového umu lídra a hutného projevu rytmiky, jež působí až vzrušeně, jak je nespoutaná, a přitom přesná. A pak již protagonisté budují náladu, která je nakažlivá; dokáží odhadnout, jak instrumentálně nepřesytit zvuk, a přesto litujete, že ta která skladba končí. Cit hudebníků zbytečně neprotahovat hudební tok, ale maximálně využít neotřelých nápadů v rozvíjení tématu, způsobuje nepřetržité napětí a nevyčerpatelnou svěžest. Kontrabasista Slavík je navíc mistr hry smyčcem; jeho plnokrevná, intonačně dokonalá hra zdobí například „Tale Of the Autumn Sea“, „Opuštěný milý“ od Martinů a „Song From the North“. Dorůžka dokáže svou kytaru přiblížit arabské loutně oud („Shir Hamidbar“), ve Slavíkově skladbě „Vláček motoráček“ se vyrovná countryovým výletům géniů jazzové kytary Billu Frisellovi a Johnu Scofieldovi, umí také na svůj nástroj tu židovsky jímavě zpívat („Unter Dayne Vayse“, „Sh´chav Beni“), onde až rockově frázovat („Uchem“). Příkladem mistrné gradace, zhušťování a intenzivnění v práci s hudebním materiálem se pak projevuje naplno v „Homeland Elegy“ a především, a to opravdu nečekaně, v Korbařově předválečném hitu „Hm hm, ach ty jsi úžasná“ – od swingových základů se Dorůžkovo trio odrazí k frisellovskému rozvíjení melodie a následné hard-bopové jízdě, korunované Novákovým sólem na bicí!

Neobyčejně lahodná deska…

Křtít se bude 20.února v pražském Jazz Docku!