Do Brna poprvé přijede zpěvačka a klavíristka Diana Krall. V rámci festivalu JazzFestBrno se představí 20. září v DRFG Areně. Tradiční festival tak ve svém 16. ročníku premiérově zamíří do největšího tradičního koncertního prostoru v Brně a diváci se mohou těšit na sváteční zážitek s jazzovou umělkyní par excellence.
Se svým ranně bopovým pianistickým stylem, elegantním a zároveň smyslným zpěvem a nevídaně fotogenickým vzhledem vlétla Diana Krall do jazzového světa v druhé polovině 90. let jako hurikán. Do světa, ve kterém v té době vládli Young Lions, mladí lvi, jež podporovala vydavatelství tehdy ještě prosperujícího audioprůmyslu. Od těchto dřevních dob se Diana Krall posunula nejen interpretačně, ale i autorsky a dokazuje, že vedle instrumentálních dovedností a uhrančivého hlasu jí nechybí ani rozměr nefalšované a poutavé písničkářky. Od roku 1996 byla třináctkrát nominována na cenu Grammy, přičemž pětkrát nominaci proměnila ve vítězství. Za svá alba získala devětkrát zlatou, třikrát platinovou a sedmkrát multiplatinovou desku. Prodala 6 milionů nosičů v USA a přes 15 milionů po celém světě. Co nás čeká na novém albu, jež zpěvačka a klavíristka Diana Krall plánuje na rok 2017, zatím nevíme, ale vzhledem k její neustále hledající povaze a dosavadním výsledkům se jistě máme na co těšit. „V brněnské DRFG Areně se Diana Krall představí s jazzovým kvartetem, s nímž již mnohokrát dokázala vykouzlit intimní atmosféru i ve sportovní hale. DRFG Arena je navíc prostor poměrně komorní a nabízí velmi solidní akustiku pro tento typ koncertu,“ říká umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka.
Vstupenky na koncert Diany Krall v cenách od 790 Kč jsou v prodeji na webu www.nejkoncerty.cz, v prodejní síti Ticketportal a v běžných kamenných předprodejích. Více informací na www.jazzfestbrno.cz.
„Diana Krall si už v počátcích své kariéry našla početné publikum v Evropě, Česko nevyjímaje. Některým možná uvízlo v paměti pár úžasných vystoupení z té doby v pražském Lucerna Music Baru, kde hrála v akustickém triu s kontrabasistou Christianem McBridem a kytaristou Russellem Malonem. Už tehdy byla ve vzduchu předzvěst něčeho velkého,“ vzpomíná Spilka. Na přelomu století se Krall do Prahy vrátila s větší kapelou do sportovní haly a zároveň se usazovala na vrcholcích světových žebříčků prodejnosti jazzových desek.
Krall získala hudební vzdělání v době, když vyrůstala v kanadském Nanaimo v provincii British Columbia, známé spíše svojí skvostnou přírodou, jedinečnými národními parky a drsnými zimami. Lekce klasického klavíru navštěvovala již od čtyř let, ale pouhá interpretace cizích skladbiček jí brzy nestačila a její tvůrčí naturel se začal plně projevovat na střední škole, kde se přihlásila do jazzové kapely, ale také doma, kde se probírala sbírkou desek svého otce, stride klavíristy. „Myslím, že táta měl každou nahrávku, kterou kdy nahrál Fats Waller,“ potvrzuje sama Krall, „a já jsem se je snažila všechny naučit.“ Právě poctivý muzikantský fundament jí umožnil bleskový vstup na scénu a postupně jí vydobyl respekt mezi spoluhráči. Na počátku 80. let studovala Krall na prestižní Berklee College of Music v Bostonu a následně se přestěhovala do Los Angeles, kde žila po dobu tří let před přesunem do Toronta. A než na dveře zaklepala další dekáda, ocitla se na místě, kam všichni pravověrní jazzmani prostě jednou musí. V New Yorku začala hrát s akustickým triem a bylo jen otázkou času, kdy o tom bude vědět celý svět.
Po úspěchu jejího prvního alba Steppin´ Out na labelu Justin Time byla Krall okamžitě zachycena radary vydavatelského kolosu GRP, který jí vzápětí také nabídl nahrávací smlouvu na desku Only Trust Your Heart. Zpěvačka a klavíristka se ukázala jako skutečně horké zboží a svoji třetí desku All For You, jež byla neskrývanou poctou Nat King Coleovi, natočila pro jiný agilní label Impulse!. V roce 1997 nahrála Love Scenes a koncem roku 1998 vánoční Have Yourself a Merry Little Christmas. V roce 1999 následovalo When I Look in Your Eyes. Jestli se do té doby o Dianě Krall „začínalo vědět“, tak to, co přišlo po vydání téhle desky, se nedá nazvat ničím jiným, než smrští popularity a uznání. Album se stalo světovým bestsellerem a vyneslo jí cenu Grammy za nejlepší jazzový vokální výkon. Navíc bylo nominováno v hlavní kategorii Album roku, což se žádnému jazzovému albu nepoštěstilo za celých předchozích pětadvacet let. Úspěch udělal z Krall celebritu a s touto aureolou zahrála např. v projektu Lilith Fair, jenž si na štít vzal genderovou spravedlnost v hudbě. Její písně se ovšem vynořovaly leckde – třeba v epizodách seriálu Sex ve městě nebo ve filmu Půlnoc v zahradě dobra a zla.
V roce 2001 vydala The Look of Love, velkoryse pojaté album s aranžemi legendárního Clause Ogermana, dobře známého spoluprací s inovátorem stylu bossa nova Antonio Carlosem Jobimem v 60. letech minulého století. Album dlouho trůnilo na vrcholu žebříčků Billboard a v Kanadě získalo pětkrát (!) platinovou desku, což je, přiznejme si, v jazzovém ranku událost neuvěřitelně vzácná. The Look of Love také pomohlo Dianě Krall vyhrát tři kanadské hudební ceny Juno v roce 2002 v kategoriích Umělec roku, Album roku a Nejlepší vokální jazzové album roku. V roce 2003 si Krall vzala kultovního britského rockera a písničkáře Elvise Costella. O rok později spatřilo světlo světa album The Girl in the Other Room. Nabídlo několik s tradičním espritem interpretovaných jazzových standardů, ale také autorský materiál – z části napsaný v tvůrčím tandemu s Costellem. Diana Krall se tak poprvé ve své kariéře pustila na tenký led vlastní tvorby a výlet ustála více než se ctí. Album je dodnes ceněno jako jedno z nejpovedenějších a hlavně nejpravdivějších. From This Moment On z roku 2006 znamenalo návrat k velkorysému zvuku rozšířeného ansámblu. V prosinci téhož roku se jí narodila dvojčata. V roce 2009 se opět spojila s aranžérem Ogermanem a výsledkem byla deska s tématem bossa příznačně nazvaná Quiet Nights. Album opět zabralo, v žebříčku Billboard Top 200 debutovalo na třetí pozici. O tři roky později se Diana Krall vrátila s deskou Glad Rag Doll, sbírkou raných jazzových a ragtimových melodií z 20. a 30. let minulého století, produkovanou T-Bone Burnettem. Její nekončící snaha pokoušet se o něco nového se opět projevila v roce 2014 na albu Wallflower, kde nabídla svoje interpretace populárních písní z 60. let namátkou z pera Boba Dylana, Eltona Johna, Gilberta O’Sullivana nebo Eagles, kteří ji v dětství inspirovali. Deska Wallflower vyšla v únoru 2015. V současné době Diana Krall pracuje na nové desce a jako obvykle dělá vše pro to, aby její obsah utajila až do poslední chvíle. „Některé kuloárové informace naznačují, že nová deska bude pro Dianu návratem ke kořenům. Ať už tomu tak bude či nikoliv, nemusíme mít nejmenší pochybnosti o tom, že nám tato zkušená umělkyně připraví v Brně nezapomenutelný večer,“ říká Spilka.
O to se ostatně postarají i pořadatelé, kteří do nabídky zařadili i limitovanou edici VIP vstupenek za 2 900 a 3 900 Kč. „VIP vstupenky zahrnují sezení na nejlepších místech v sále, vstup do VIP zóny s občerstvením či tematický dárkový balíček. Na druhé straně nejlevnější vstupenky stojí 790 korun a nezapomínáme ani na slevy pro studenty a seniory, takže si tento jedinečný koncert může dopřát opravdu každý,“ říká výkonný ředitel festivalu JazzFestBrno Vlastimil Trllo.
Koncert Diany Krall je již čtvrtým, který pořadatelé festivalu na příští rok oznámili. V jeho hlavní jarní části se v Brně představí klavírní virtuos a dvaadvacetinásobný držitel Grammy Chick Corea s triem, v němž mu sekundují basový mistr triové disciplíny Eddie Gomez a nejvyhledávanější současný jazzový bubeník Brian Blade, latinskoamerický projekt s africkým rukopisem v podání Richard Bona Mandekan Cubano či Dan Bárta, který tentokrát s triem Roberta Balzara představí společný repertoár v orchestrálních aranžích za doprovodu Filharmonie Brno. V programu pro rok 2017 figuruje také kapela Stevea Gadda, bubeníka, který díky svému nezaměnitelnému stylu hrál během své kariéry se světoznámými hvězdami, jakými jsou Eric Clapton, Paul Simon, Barbra Streisand, Al Jarreau nebo Chick Corea.
Zdroj: tisková zpráva
Brno, Praha – 12. 12. 2016