Vilém Spilka Quartet vznikl v roce 2013 a je dalším v řadě společných hudebních aktivit, ve kterých mají prsty Vilém Spilka a Radek Zapadlo – hrají spolu v Unity Quartet, Two-Generation Triu či kvartetu legendárního kontrabasisty Vincence Kummera. Jejich aktuální počin zachovává léty společného hraní budovanou, skoro až telepatickou souhru obou hudebních přátel, ale zároveň zkoumá nový hudební materiál z pera hudebních skladatelů nejrůznějších žánrů i z jejich vlastní autorské dílny. Kombinace saxofonu a kytary má navíc neopakovatelnou zvukovou kompatibilitu a nejlépe vynikne v přítomnosti spolehlivé a invenční rytmické sekce. V ní se sešli hudebníci se zkušenostmi z celé řady žánrů, energický bubeník Martin Kleibl a univerzální hudební voják Vlastimil Trllo.
První album
Myšlenka dekonstruovat a následně nově zaranžovat téměř posvátné songy Honzy Nedvěda by se mohla zdát kacířskou, ovšem kvarteto Viléma Spilky se tohoto nesnadno si představitelného úkolu zhostilo se ctí. „Hudba Honzy Nedvěda a Brontosaurů byla součástí mého zálesáckého dětství,“ upřesňuje kapelník. „Když se oprostíte od místy kýčovitých a někdy poněkud naivních textů, zbyde melodie, a tu Honza Nedvěd prostě napsat umí.“ Melodie písniček zůstávají, ale kolem nich se dějí nejrůznější více či méně šokantní věci. Metrické i harmonické změny jdou ale vždy písni v ústrety, nikoliv proti ní. „Píseň musí zůstat písní,“ dodává Spilka. „Základní sdělení Nedvědových skladbiček je navíc natolik silné, že si i o aranžmá řekly vlastně samy.“
Album Podvod zpracovává osm z nejznámějších Nedvědových hitů, jmenovitě titulní Podvod, Ptáčata, Růže z papíru, Stánky, Tulácký ráno, Zrnka, Na kameni kámen a Hejna včel. Průzračnost a prostota harmonií nedvědovského repertoáru je až nečekaně inspirativní a navíc nabízí prostor pro vytvoření specifického a neopakovatelného zvuku nové Spilkovy kapely, která spojuje hráče s různou mírou ponoření v jazzovém žánru.
Album vychází začátkem listopadu, křty jsou dva, 12.11. Praha – JazzDock, Brno a 13.11. Šelepka.
Album vychází po třech letech letech společného hraní a obsahuje osm skladeb. Výběr byl spontánní, pod vlivem tvárnosti písniček, tj. pokud píseň samotná si říkala o úpravu, prošla do výběru hned. Nahrávalo se ve studiu Divadla na Orlí a vydává ho Indies Happy Trails Record
Co na to říká Nedvěd? „Souhlasím a jsem asi hodně rád, děkuji Vám.“ „Těší mě Vaše přízeň už proto, že mám v sobě miliardu tónů a o hudbě nic nevím jen, že je krásná a jazz je prý hudba z nejkrásnějších, nikdo mi jej však nikdy neukázal a tak jsem zůstal u blues, u Van Morisona, Buddy Guye a Claptona a dalších, kteří mě naučili vnímat hudbu mimo dané tóny, naučili mě že blues je improvizace duše, pocitů, hudba v jedné tónině, kde jen občas, ale z pocitu nutnosti linky improvizace, vyjedeme na dominantu a subdominantu abych znovu oslavili základní tóninu, Guy a Chicago jsou toho tak krásným příkladem, nehleďme na text, nemá s hudbou společného nic než, že cosi sketuje v dokonalém řádu… Krása, někdy mě to i dojímá, když se hudby Guye chytne další nový muzikant a improvizuje s úctou na dané téma.“ „Hejna včel jsou to, co mě opravdu vzalo, nevím jak to vyjádřit, jednoduchost, která opustí melodii a hledá v improvizaci vlastní tvář, krása, krása.“ Nic z tohoto nemám autorizováno, ale něco snad protlačit do zprávy můžeme.
Album může zaujmout netradičním zpracováním tradičního materiálu, přičemž vychází (+ možnost digitální podoby) – na CD + je možnost stáhnout audio files na webu Indies Happy Trails Records
Další blízký koncert po křtech odehrá kvartet v Tišnově 3.12.
Zdroj: Tisková zpráva