Kterak se Řekové dostali k jádru živého jazzu

Kterak se Řekové dostali k jádru živého jazzu

zvuk
95
obal
80
hudba
90
88

Desetiletí společného hraní oslavilo řecké varhanní trio MUSIC SOUP vydáním debutového alba „Cut To The Chase“, a to na prestižní nadnárodní značce Summit Records, jež vydává klasickou hudbu a jazz. A vskutku se trio ve shodě s titulem desky dostalo k jádru post-bopu, ochuceného fusion, R´n´B a hlubokými funkovými groovy…

Poprvé se pianistka, varhanice a zpěvačka Evgenia Karlafti setkala s kytaristou Nestorem Dimopoulosem v roce 1998 a potkávali se pak různě na pódiích nejen jazzových klubů v Řecku, ale také v celé jížní Evropě, včetně festivalů. Karlafti, rodilá Atéňanka, hraje na piano již od svých 4 let. Klasickou hru poté studovala u Evy Anastasiasou, absolvovala i mistrovské kurzy třeba u Igora Tarasanského. Jazzový zpěv, včetně scatu, si osvojovala díky Shawnn Monteiro a Bobu Stoloffovi. Vokálních a instrumentálních dovedností Karlafti si pochvalují operní, jazzové i folklórní zpěvačky – např.Sonia Theodoridou, Maria João a Savina Yannatou. V roce 2006 spoluzaložila organ trio Music Soup, kde se může naplno projevit její bluesová duše (není náhoda, že jejím vzorem je legendární Larry Young). Dimopoulos absolvoval studia jazzové kytary a kompozice na Berklee College Of Music v americkém Bostonu, soukromé hodiny jazzové improvizace bral u Jerryho Bergonziho. Z několikaletého pobytu v USA, kde si osvojil vskutku eklektickou kytarovou hru (a´la Wes Montgomery, Pat Metheny a John Scofield), se vrátil do rodného Řecka. Trio Music Soup doplňuje vyhledávaný bubeník Vangelis Kotzabasis.

Ačkoli album „Cut To The Chase“ je studiové, tok všech devíti skladeb evokuje živou nahrávku; takový to má spád, energii a tah! Bezmála 52 minut stopáže vás pohltí a rozproudí krev. První, co zaujme, jsou neobyčejně silné momenty, kdy se post-bopová stavba naruší lichými rytmy, tak typickými pro řeckou hudbu! Živel ve stylu straight-ahead jazz takto získává obrovské pnutí, až hmatatelné napětí. Děje se tak hned v úvodní skladbě, titulní „Cut To The Chase“. V plné parádě se tyto kompoziční finesy projevují ještě v „Senior Citizen“ (zde se navíc blýskne v sóle i bubeník) a v „A New Start“, sedmiminutovém majstrštyku z pera Karlafti, kde dojde i na acid-jazz a swing.

cover

Dalším ozvláštněním je účast hostující dechové sekce ve dvou skladbách. V řízné hard-bopovce „Movin´“ kromě excelentních sól hammondek a kytary vystřihnou sólové chorusy trombonista Antonis Andreou, tenorsaxofonista Dimitri Vassilakis a trumpetista Dimitris Papadopoulos, v „Your Song“, bebopově svižné písni, perfektně frázované i scatované zpěvačkou Karlafti, se blýskne vedle kytaristy také trumpetista a trombonista. Pak jsou tu tracky, z nichž čpí funky, potažmo R´n´B – „The Theme“, kde opět Karlafti zpívá a zní tu stylově elektrické piano, či zpívaná soulová balada „Somehow“. Nechybí ale ani příchuť bossa-novy, byť na můj vkus až příliš uhlazené, a to v Dimopoulosově skladbě „Skywalk“; ovšem montgomeryovská kytara je lahůdková! Album vrcholí nádhernou baladou „In A Summer´s Day“, v níž se snoubí v lyrické poloze varhany s klavírem, včetně jejich vskutku letně prosluněných sól, jež doplňuje zpěvná kytara…

Vřele doporučuji, tohle je opravdu moc vydařené album!