Do Hradce Králové vejde jazz mnohdy jedinečný...

Do Hradce Králové vejde jazz mnohdy jedinečný…

V úterý 27.září se v kavárně Náplavka v Hradci Králové sešli novináři na tiskové konferenci k festivalu JAZZ GOES TO TOWN, jenž se uskuteční ve dnech 18. – 22.října. Za organizační tým, jenž v případě tohoto festivalu čítá dvacítku lidí, se představili ředitelka pořádající kulturní neziskovky Kontrapunkt z.ú. Martina Erbsová a dramaturg Zdeněk Závodný.

bro-ss-pnl_bw_by_peter_gannushkin-01
Peter Brötzmann / Steve Swell / Paal Nilssen-Love

Dramaturg Závodný přítomné žurnalisty seznámil s programem festivalu. Jazzport již přinesl dva (první, druhý) články o blížícím se jazzovém dění v Hradci Králové. Přesto je třeba ještě jednou zdůraznit jistou ekluzivitu některých festivalových položek. Jediné vystoupení v ČR (a teprve druhé u nás, to první se uskutečnilo před 11 lety) odehraje právě zde hvězdné free-jazzové trio Brötzmann/Swell/Nilssen-Love.

Živoucí legenda světového freejazzu a guru evropské hudební improvizační scény Brötzmann si jako hráč na téměř všechny typy saxofonů a klarinetů získal renomé díky své rychlé powerjazzové hře,“ přiblížil dramaturg jednu z hlavních hvězd festivalu. „Posunul tak americký vliv freejazzu k silovému, eruptivnímu hraní, které oslovuje i publikum punku, noisu a nadstylových experimentů.“

Brötzmann / Nilssen-Love / Swell [1] (Live in Copenhagen, April 14th, 2016)

Dalším souborem, jenž v Hradci Králové vystoupí exkluzivně, bude opět mezinárodní kvartet Made To Break. V čele stojí americký saxofonista Ken Vandermark, v celosvětovém měřítku jeden z nejkreativnějších hudebníků na poli progresivního jazzu a volné improvizace posledních 20 let.

Tento soubor buduje mosty mezi jazzovou improvizací, elektronickou hudbou, funkovými a reggae groovy i soudobou vážnou hudbou,“ sdělil Zdeněk Závodný. „Východiskem pro kompozice kvartetu je etiopská tradiční i jazzová hudba, vliv hudebních skladatelů Johna Cage a Mortona Feldmana a inspirace funkovými groovy. Ačkoli je hudba komponovaná, její materiál bývá spontánně kombinován a variován jednotlivými hudebníky, čímž si uchovává strhující napětí a kouzlo nepředvídatelnosti.“

hildegard-press-picture-2-by-reto-andreoli
Hildegard Lernt Fliegen

Také švýcarský sextet Hildegard Lernt Fliegen bude koncertovat v česko-moravských luzích a hájích pouze na Jazz Goes To Town. V čele stojí výtečný vokalista Andreas Schaerer, ovládající též beatbox. „Tento soubor představuje hudební senzaci, která vám otevře úplně nové hudební horizonty,“ ujišťuje dramaturg Závodný.

Hudba této kapely působí jako by se na společném sejšnu setkali Charles Mingus, Frank Zappa a Sun Ra s Kurtem Weillem a curyšskými dadaisty a snažili se zkombinovat jazzový šanson s kabaretem, freejazz s podivnou polkou, dixieland s dadaistickou operou.“

Don Clemenza (official Videoclip) by Hildegard Lernt Fliegen

Také špičkový třináctičlenný nizozemský bigband New Rotterdam Jazz Orchestra s fenomenálním kytaristou Antonem Goudsmitem měl původně vystoupit pouze v Hradci Králové. Ale nakonec se uskuteční v České republice celkem tři vystoupení, ovšem Goudsmitův masterclass pro studenty hry na kytaru všech žánrů bude jedinečný. Uskuteční se v sobotu 22.října ve 14.00 v prostorách Studia Divadla Drak a rezervace je nutná!

newrotterdamjazzorchestra
New Rotterdam Jazz Orchestra & Anton Goudsmit

Výjimečný koncert se pak uskuteční v samém závěru festivalu, a to v Novákových garážích, v unikátních industriálních prostorách bývalé automechanické dílny v nočních hodinách. Vystoupí britský kvartet Sons Of Kemet, který vede saxofonista Shabaka Hutchings, původem z Barbadosu. Tento soubor přiblížil Zdeněk Závodný takto: „Jejich muzika je postavená na afrických hudebních tradicích, které fúzují s dubem a reggae, a je to podle mne naprosto jedinečná záležitost. A také patří k těm kapelám, která hýbou britskou jazzovou scénou.“

Sons Of Kemet - In The Castle Of My Skin

Po této ukázce se jeden z přítomných novinářů (mimochodem zástupce České televize) se značným znepokojením zeptal, zda bude festival v takovémto duchu celý, to jest s převahou experimentálního jazzu.

Dramaturg odpověděl: „Co je anebo není experimentální, to záleží na pohledu každého jednotlivého posluchače. Já se snažil, aby ten festival byl vyvážený. Zároveň ale chceme, aby program odrážel to, co se děje ve světě, co se týče stylů. Někdo si řekne, že třeba Sons Of Kemet už není jazz. Ale pak si musíme položit otázku: Co je to jazz? A k odpovědi se nikdy nedobereme. Ale je nezvratným faktem, že se jazz v určitých obdobích vrací ke svým africkým kořenům.“ A dnes je to navýsost aktuální, dodávám já…

Sons Of Kemet
Sons Of Kemet

Na dotaz ohledně výše festivalového rozpočtu uvedla ředitelka Martina Erbsová, že „rádi bychom samozřejmě víc, ale je to zhruba jeden a půl miliónů korun českých.“ A navzdory nové, od předešlých dvaceti ročníků zcela odlišné dramaturgii nedošlo v loňském roce, kdy se organizování festivalu Jazz Goes To Town ujala kulturní neziskovka Kontrapunkt, nejen k žádnému propadu návštěvnosti, ale komerční čísla zůstala v průměru stejná. „Letos bychom rádi opět zůstali na čísle dva a půl tisíce návštěvníků, ale věříme, že to číslo bude vyšší,“ dodala Martina Erbsová.

Veškeré informace, týkající se programu, vstupenek a všeho okolo festivalu najdete na stránkách http://www.jgtt.cz/ .