Jeden den tria Roberta Balzara...v lese

Jeden den tria Roberta Balzara…v lese

zvuk
90
obal
95
hudba
95
93

Před několika měsíci přišlo ROBERT BALZAR TRIO s neobvyklou nahrávkou; nevyšla totiž na CD, ale v podobě DVD. Jmenuje se „One Day“ a bylo skutečně natočeno během jediného dne. Ale nikoli ve studiu či během vystoupení v nějakém jazzovém klubu, ale v hlubokých lesích u Poličky v Českomoravské vrchovině. V pořadí již deváté (ne)album tria tak smysluplně naplňuje současnou snahu kontrabasisty Roberta Balzara, pianisty Jiřího Levíčka a bubeníka Kamila Slezáka o niternější, prokomponovanější jazz spíše impresionistického, než emotivního charakteru.

Hodinový záznam, realizovaný díky České televizi a Debut Prague s.r.o., naplno dokazuje jedinečné sepětí hudby s géniem loci prostředí. Skutečně se triu podařilo prostřednictvím deseti autorských skladeb (Balzar a Levíček) a dvou standardů docílit fascinujícího efektu metamorfózy jazzové hudby ad hoc v něco vyššího, přesahujícího pouhou uměleckou produkci a dobrý nápad. Piano Steinway z roku 1927 nám zapůjčila synagoga v Českém Krumlově,“ popisuje na webových stránkách tria náročnost tohoto projektu Robert Balzar, „pak bylo ještě třeba zastavit přelety stíhaček, které zde mají svůj cvičný prostor. No a v neposlední řadě zařídit pěkné počasí…

Robert Balzar Trio (Levíček/Balzar/Slezák) Madness

Po úvodních standardech „Alice In Wonderland“ Billa Evanse a Gershwinově „It Ain´t Necessarily So“, jež posluchače a zároveň diváky patřičně naladí do rovnováhy vnímání, přijde mehldauovsky impresionistická Balzarova skladba „Vuja-Dé“, ve které dojde k emočnímu vzepětí jen nakrátko, téměř nepozorovaně, přesto s obrovským pnutím. Levíčkův „Waltz“ pak zafunguje kontrastně, tudíž s nábojem vzrušení, s gradací k expresím a excelentním kontrabasovým sólem. První vrchol přichází v podobě Levíčkovy kompozice „Aphorisms“, v níž se minimalistické figury snoubí s nabluesovělou melodií, již vystřídá svižná, díky klavíru soudobě rozvolněná pasáž, v závěru tep rytmiky s pouhými přiznávkami piana. Balzarův „Woodsong“ vás svou výraznou melodičností dostane opět do niterné pohody. Ale jen proto, aby naplno vyzněla následující hard-bopová svižnůstka „Madness“. Po ní nemůže přijít nic jiného, než hodně niterná, skutečně do nitra cele ponořená, impresemi protkaná kompozice „Search Output“, skutečná paleta hudebních barev. Po jejím posledním tónu zvrátí Levíček hlavu, aby vzhlédl k slunci, jež se prodíralo skrze koruny jehličnanů.

Piano Steinway z roku 1927 nám zapůjčila synagoga v Českém Krumlově,“ popisuje na webových stránkách tria náročnost tohoto projektu Robert Balzar, „pak bylo ještě třeba zastavit přelety stíhaček, které zde mají svůj cvičný prostor. No a v neposlední řadě zařídit pěkné počasí…

Trio se také nechalo inspirovat ke kolektivní improvizaci na bluesové téma „Blues In Green“, jež mile evokuje Ellingtona s Mingusem a Roachem. Balzarova „Christiania“ zní taktéž hodně americky, neboť je inspirována zprvu gospelem, poté blues a nakonec swingem. Poslední dvě skladby se odehrávají již po setmění, kdy jsou muzikanti ozařováni tlumenými světly vůkol, jež tak připomínají land-artovou instalaci. „Night“ je druhým vrcholem nahrávky, neboť je zde noc vskutku přetavena v hudbu, zvláště pak díky jímavosti Balzarova kontrabasu. Závěrečná Levíčkova imprese „Cloud Illumination“ je ozářena měsícem, Balzar tentokrát svou hru notně rozvolňuje, aby vytvořil kontrapunkt k ševelivým bicím a jednoduchým klavírním úhozům. Pak už jen ticho, spící les a opuštěné nástroje…

Oneday_Robert_Balzar_3

Toto výtečné DVD lze zakoupit samozřejmě na koncertech tria, taktéž přes e-mail robertbalzar@centrum.cz a v Debut Gallery (Malé náměstí 12, Praha 1).