Zaplaťbůh, že JAKUB DOLEŽAL QUARTET konečně vydal své skoro dva roky staré nahrávky, jež natočil v Libčicích nad Vltavou pod dohledem Jiřího Šimka, kytaristy kvarteta a zároveň učitele na místní ZUŠ. Album, vydané vlastním nákladem (a jako CD v limitovaném nákladu 300 kusů), dostalo titul „Village Years“…
Saxofonista Jakub Doležal (roč.80) založil svůj kvartet v roce 2008, a to s myšlenkou hrát moderní jazz inspirovaný tvorbou Johna Scofielda a Chrise Cheeka. Postupem času se do jazzu prodraly jeho rockové vzory – Pink Floyd, King Crimson, Frank Zappa, Joy Division, Beatles, později Massive Attack. „Nikdo z nás není typický jazzman,“ prohlásil lídr. „Všichni posloucháme široké spektrum muziky a máme zkušenosti s hraním různých stylů, což je z naší hudby znát.“ A je to tak, proto se kvartet propracoval ke svébytné fúzi, ve kterém je vliv rocku a jeho progresivních odnoží více než patrný. Jakub Doležal (především s tenorsaxem) hrál a hraje v jazzových formacích Los Quemados, Petr Kalfus Sextet, Jan Kořínek&Groove či Ondřej Pivec Organic Quartet, ale též třeba s formacemi jako Žáha, Prague Connection, Blues Bond a znovuobnovené Flamengo. Kytarista Jiří Šimek hraje v kapelách Muff, Limbo, Bucinatores Orchestra, Prague Big Band a má vlastní trio, baskytarista Marek Leždík tvrdil např. metal ve skupině Venefica a bubeník Jakub Šindler se uplatňuje v doprovodné skupině popové naděje Patricie a v těžkotonážních Eastside Division!
Album „Village Years“ zaujme hned také na první pohled. Obal zdobí dětsky hravá, minimalistická kresba Jakubovy ženy, výtvarnice Kláry Doležalové; takto vytříbených obalů CD u nás nevzniká mnoho. Ale co je hlavní – kolekce šesti autorských kompozic, z nichž je album sestaveno, vykazuje vzácnou vyrovnanost; nenajdete tady jediné hluché místo! Všechny skladby se vyznačují výraznými rytmickými figurami, hutným spodkem s variabilními kytarovými riffy, dynamicky odstíněnými bicími a tenorsaxofonovými sazbami, vyhrávkami a sóly sytých, výrazově i emotivně proměnlivých barev, v případě kytary neobyčejně výbušnými.
V úvodní, titulní „Village Years“ navíc Doležal doputuje až k free-jazzu a posléze odpálí elektronicky zbrunátnělé sólo jako to uměl Michael Brecker blahé paměti. V „Remember What The Cowboy Said“ docílí kvartet skutečně westernové nálady, hlavně díky Šimkově kytaře, která evokuje i klasickou steel-kytaru; myslím, že by byl nadšen i Bill Frisell. Jímavě baladická „Lullaby No.2“ je nádherně zahušťována (v jednom místě dokonce flamencovou kytarou) až k emotivní gradaci, následující „Lullaby No.3“ už není baladická ani zbla, neboť ji nastartují stoneovské riffy a saxofonové zářezy a vyvrcholí úchvatným Doležalovým sólem. Skladba „70´s Flute Song“ je až groovovou sekanou s bouřlivými bicími, jazz-rockovým sólem kytary a hard-bopovým saxem. Antré závěrečné kompozice „He The Little Dragon“ je ve znamení lahodného pinkfloydovského rozjezdu pro hvězdnou melodii v podání lyricky měkkého tenorsaxofonu, završenou nápaditě vystavěným kytarovým sólem.
Zaplaťbůh, že zavál opět svěží vítr na naší jazzové scéně!
Poslech a koupě alba: