21.ročník královéhradeckého festivalu JAZZ GOES TO TOWN, jehož je JazzPort mediálním partnerem (společně s Čro Jazz, Čro Hradec Králové, Rádio Černá Hora, Deník, MF Dnes, skjazz.sk, kulturahradec.cz), se nezadržitelně blíží; v úterý 13.října vypukne první z pěti festivalových dní. Do soboty 17.října proběhne celkem 18 hlavních koncertů. Tyto a další nezbytné informace mohli slyšet zástupci médií 1.října na tiskové konferenci v Café Náplavka v Hradci Králové…
Za pořadatele, neziskovkovou společnost kontrapunkt, byla přítomna Martina Erbsová, ředitelka festivalu. Tato neziskovka, založená v roce 2005, pořádá mimo jiné Open-air program festivalu Divadlo evropských regionů (od roku 2010). Proto zdůraznila určitou ideovou propojenost, jež činí z jazzového festivalu podobně živoucí součást městského organismu v podzimním čase, jako ten divadelní v letním. Kulturní život v Hradci Králové býval totiž po většinu roku více, či méně mrtvý, a když už se něco dělo, tak spíše v akademičtějším prostředí, mimo ulice, kluby, restaurace apod. Důležitým momentem bylo přenesení hlavních festivalových koncertů (v pátek a sobotu) z odlidštěných prostor KC Aldis do přívětivějšího a taktéž akusticky lepšího sálu Filharmonie Hradec Králové. Festival se též více rozlil do města, především napříč centrem, přičemž ale byla zachována snadná dostupnost a propojenost jednotlivých scén, jimiž jsou Studio Beseda, Studio Divadla Drak, Bio Central, Café Náplavka (jež také slouží jako meeting point a dějiště nočních jam- sessions), Městská hudební síň a již zmíněná Filharmonie. (Viz.: internetové stránky festivalu: http://www.jgtt.cz/ A vstupenky na jednotlivé koncerty lze objednat a rezervovat zde (samozřejmě budou také k mání před samotnými koncerty na příslušných místech): http://www.hkpoint.cz/ )
Poté si vzal slovo dramaturg festivalu Zdeněk Závodný. Je chválihodné, že vzdal hold bývalému dramaturgovi Martinu Brunnerovi, který se zasloužil o to, že „Jazz Goes To Town byl jeden z prvních festivalů takového formátu po roce 1989 a byl tak vzorem pro ostatní…“ Poté zdůraznil tři hlavní dramaturgické linie festivalu: důraz na ono go to town, v souvislosti s domácím jazzem důraz na mladou a střední generaci, a co se týče zahraničních účastníků byly tentokrát upřednostněny experimentující soubory z Evropy, jež u nás vesměs dosud nekoncertovaly, nebo jen vzácně.
Z českých formací mladé a střední generace lze jmenovat třeba Vertigo, Points Septet, Clarinet Factory, Inner Spaces a zbrusu nový projekt Bucinatores Orchestra s performerem zappovského ducha Radomilem Uhlířem. A my, přítomní novináři, jsme pak také mohli zhlédnout čerstvý klip z této spolupráce:
Ze zahraničních souborů hrají prim skandinávští, maďarští a polští zástupci jazzu; tedy země tradičně silné a v současnosti čím dál více udávající směr přinejmenším v evropském měřítku. Vedle tria Hang Em High, jehož lídr Lucien Dubuis hraje též na jedinečný nástroj, a to na kontrabasový klarinet (!), dramaturg vyzdvihl projekt The Lodger Oktett maďarského multiinstrumentalisty Bély Ágostona, jehož osmičlenný ansámbl bude naživo doprovázet filmovou projekci (samozřejmě v Bio Central) jednoho z prvních (tedy němých) děl Alfreda Hitchcocka „The Lodger“ (1927). Dostalo se nám též malé ochutnávky díky tomuto traileru:
Samozřejmě se dramaturg Závodný zmínil o (podle mého názoru) zlatém hřebu festivalu, a to o francouzské formaci Le Grand Orchestre armorigénE znamenitého basklarinetisty Michela Aumonta. Ti v sále Filharmonie Hradec Králové v rámci finálového večera předvedou originální fúzi jazzu, bretaňského folklóru a vážné hudby; myslím, že v žádném jiném jazzovém souboru nepůsobí dva hráči na niněru! To bude prostě nářez! Leccos napoví tento klip:
Uvidíme se tedy v Hradci Králové… Ať žije jazz, který kráčí městem!