Když fungují mosty z Východu...alespoň ten hudební

Když fungují mosty z Východu…alespoň ten hudební

zvuk
90
obal
100
hudba
80
90

Rok se s rokem sešel, když jsem psal o jazzové houslistce a skladatelce Elektře Kurtis, a světlo světa spatřilo již čtvrté autorské album tohoto pozoruhodného kvintetu ELEKTRA KURTIS & ENSEMBLE ELEKTRA – zove se příznačně „BRIDGES FROM THE EAST“ a vyšlo na neworleánské značce Milo Records.

Album je sestaveno ze 16 skladeb, jež kvintet intenzivně hraje na koncertech posledních pět let, takže jde o náležitě prožitý a umělecky vyzrálý repertoár. Sestava je též více jak jedno desetiletí stabilní – vedle houslistky Elektry Kurtis ho tvoří druhý houslista Curtis Stewart, klarinetista řeckého původu Lefteris Bournias, basák Brad Jones a bubeník Reggie Nicholson. Album je rozvrstveno do tří tématických cyklů: Rhapsody In Greek, Dedications a Polish Fantasy And Folk Themes. Jedno však má hudba společné: sílu kontrapunktického vedení dvou houslových hlasů či jejich hutný souzvuk, výtečně vystavěná sóla (především vůdčí houslistky), bohatství výrazu, emocí a barev, čerpající z hudby východní Evropy, hudby arabské, jazzu, newyorského downtownu a klasické hudby 20.století (Bartók, Stravinskij, Lutoslawski). A to jsou ty pomyslné mosty z Východu na Západ…

Bridges from the East

Inspiraci v Elektřiných etnických kořenech v Řecku nalezneme v úvodní skladbě „Triton“, odkazující k mytologickému poslovi moře, který používal lasturu jako polnici. Zdobí ji vynikající sólový part jejích houslí, s jazzovým tahem a barevností díky všem možným vlivům, jež se v kolébce evropské civilizace střetávaly a kterým se dnešní hudebníci nebrání (na rozdíl od politiků a nevzdělanců a mas). Patří sem samozřejmě také trojice řeckých lidových tanců („Hasaposerviko“, „Zeibekiko“ a „Kalamatianos“), které kvintet obohacuje nejen o formu rebetiko (městská hudba), ale též o mimořecké a netaneční vlivy (avantgardní jazz, soudobá vážná hudba). Podobně přistupuje ke kompozici „East West“, která je inspirována písňovou tvorbou legendární řecké dvojice ze 60.a 70.let Mikise Theodorakise a Manose Hadjidakise, vyznačující se dlouhými melodickými frázemi nad lidovými tanečními rytmy. Ensemble Elektra zvýrazňuje zprvu melancholickou náladu, jež se ale postupně prosvětluje.

Elektra-
ELEKTRA KURTIS

Pak jsou tu zastoupeny skladby, jež Elektra Kurtis věnovala buď významným hudebním tvůrcům či své rodině; pochopitelně se odvíjejí od signifikantních inspirací. V případě trojice houslových duetů „Treble Duet Nr.1,2,3“ je to skladatel Béla Bartók, ovšem ve spojení s osobností avantgardního jazzového saxofonisty Henryho Threadgilla, kterého měla tu čest umělecky poznat. Neobyčejně emotivními skladbami jsou tady „August 7“ a „Like Rocks“. V prvém případě jde o den, kdy Elektřina matka prohrála svůj boj s rakovinou; matčina loďka pluje po řece Styx a mizí z dohledu…z poměrně složité hudební struktury vystupuje dramaticky souboj bicích s houslemi a nářek klarinetu. Druhá skladba pak navazuje zprvu smutkem ze ztráty, Elektra zde i recitativním způsobem zpívá, aby pak s nadějí proklamovala to, co je v životě důležité a co pomíjivé…Zato „Bossa For Kitsa“, věnováná její tetě z Atén, temperamentní, energické dámě, výborné kuchařce a ženě vychutnávající život plnými ústy, je radostná, roztančená v rytmu jazzové bossa-novy.

cover1
BRIDGES FROM THE EAST

Polskými a východoevropskými folklórními inspiracemi, přímo i citacemi, jsou syceny „Red Apple“ (s plnokrevným tahem spíše funkových groovů), „Krakus“ (vychází z lidovky z horské oblasti Podhale, opět s funky basovou linkou, se sóly klarinetu v řeckém stylu, Elektřiných houslí v jazzovém a druhých houslí v arabském duchu) a „Eastern Caravan“ spojuje živelnou hudbu evropských Romů překvapivě s usměrněnou vášní argentinského tanga.

Zvláštní kapitolou jsou pak skladby „334“ a závěrečná „Summer´s End“; ty vycházejí z newyorského downtownu a avantgardního jazzu, tedy z hudby takových tvůrců jako Steve Coleman, John Zorn, Lester Bowie, Leroy Jenkins a Billy Bang, s nimiž Elektra Kurtis v minulosti hrála. Zatímco „334“ odkazuje k rytmické struktuře, z níž se odvíjí spousta takové hudby, a je tudíž zatěžkaná patřičně složitým houslovým partem, „Summer´s End“ představuje letně odlehčený, roztančený funky a jazzy kus, byť s nepravidelným metrem.

Mosty z Východu, tedy ten hudební naštěstí funguje…

Ensemble Elektra "Xasaposerviko" Cornelia Street Cafe NYC 2013