Letošní 21.ročník mezinárodního festivalu JAZZ GOES TO TOWN, který v Hradci Králové proběhne ve dnech 13. – 17.října, představuje vlastně jakýsi nultý ročník festivalu ve zcela nové podobě. Protože v loňském výběrovém řízení o nového organizátora zvítězila domácí kulturní neziskovka Kontrapunkt, dochází k podstatným změnám. Nejenže se v pěti festivalových dnech odehraje 18 koncertů v hlavním programu, ale uskuteční se zatím blíže nespecifikovaný počet koncertů v rámci tzv. OFF programu. Hlavní festivalový program bude prezentovat pouze původní autorskou tvorbu s výrazným uměleckým vkladem a s prvky tvůrčí originality a přínosu něčeho nového, říká dramaturg Zdeněk Závodný (jinak osvícený programový ředitel pardubického Divadla 29). Jazz Goes To Town chce být hudebním festivalem, který by nerad ustrnul v tradičních dramaturgických schématech velkých festivalových akcí minulého tisíciletí… Již zmíněný OFF program má pak na starosti Zdeněk Konečný, zkušený organizátor nonkonformních hudebních a divadelních akcí v Hradci Králové. Je otevřen každému, kdo bude mít chuť si zahrát, a to i v netradičních hudebních prostorách, a přinést tak něco neotřelého a samozřejmě kvalitního. V této souvislosti jsou zájemcům k dispozici veškeré potřebné informace zde.
A tak není divu, že v hlavním festivalovém dění tentokrát zaúřadují významně také soubory ze zahraniční scény avantgardního jazzu a improvisingu. 14.října v Divadle Drak vystoupí trio Hang em high, jež dle vlastních slov produkuje low-western-rock-blues-avantgarde-soul-punk jazz with live electronics. Švýcarský saxofonista a klarinetista Lucien Dubuis, polský basák a elektronik Bond a rakouský bubeník a perkusista Alfred Vogel budou zajisté prezentovat především své výtečné loňské album „Beef & Bottle“ (mimochodem natočené v Rakousku, ale másterováno v Čechách Ivem Sedláčkem).
16.října se v Městské hudební síni (bývalé kapli) představí dvě příbuzná improvisingová tria. Česko-norský Bergljot založil pianista Vojtěch Procházka, kdy se k jeho klávesovým nástrojům a elektronice přidali norští spoluhráči – kontrabasista Adrian Fiskum Myhr a bubeník Tove Thorvaldsen Sandbakken. Jejich zatím poslední album pod poetickým názvem „Solen avløser regnet som avløser solen“ (Po slunci přichází déšť, po kterém přichází slunce) z roku 2013, vydané na nezávislém norském labelu Sofa, je silně ovlivněno elektronickým minimalismem.
Ze stejného stáje pochází trojice Mural, kterou tvoří australský saxofonista a hráč na šakuhači Jim Denley a norští souputnici Ingar Zach (perkuse) a Kim Myhr (ak.kytara). Ti hrají výsostně akustickou, plazmaticky proměnlivou, až astrální hudbu. Dosud vydali dvě alba – „Nectars Of Emergence“ (2010) a „Live at the Rothko Chapel“ (2011).
17.října v rámci hlavního festivalového večera bude v sále Filharmonie Hradec Králové koncertovat u nás zcela poprvé sedmičlenný francouzský ansámbl Michel Aumont est Le Grande Orchestre armorigene. Soubor založil bretaňský basklarinetista a skladatel Michel Aumont v roce 2007 nejprve jako Armorigene Trio (plus bubeník Dominique Le Bozec a pianista Laurent Genty), o další členy (včetně jednoho z nejlepších světových hráčů na niněru Valentina Clastrie) pak v roce 2009 a nynější sestava se ustálila o rok později. Ansámbl se v Hradci Králové představí s posledním projektem „Rapsodie Barbare“, v němž se snoubí jedinečným způsobem moderní jazz s bretaňským folklórem a soudobou vážnou hudbou.