Hrůzostrašný vetřelec jménem KoMaRa

Hrůzostrašný vetřelec jménem KoMaRa

zvuk
100
hudební úroveň
90
obal
90
93

Detektivní noir příběh o únosu a zániku unesených ve stylu tzv.cinematic industrial ethno-rock – tak lze charakterizovat debutové album tria KoMaRa; to jest David Kollár, Pat Mastelotto a Paolo Raineri. Album (CD a LP) vyšlo na konci června u slovenského labelu Hevhetia a již 9.července bude pokřtěn v košickém Kalturparku (Kasarne) v rámci Letního hudebního festivalu Hevhetia 2015 (společně s Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Triem!).

Slovenský kytarista a světoběžník David Kollár je mezinárodně uznávaným hudebním tvůrcem napříč žánry. Natočil dosud 9 alb, píše a natáčí filmovou hudbu (stačil již spolupracovat na 18 snímcích!) a podílí se na multimediálních projektech. Proslavil se také hraním s norským nu-jazzovým kytaristou Eivindem Aarsetem. Na albu „KoMaRa“ exceluje nejen na akustických a elektrických kytarách, ale též na baskytaře a obsluhuje elektroniku. Americký bubeník Pat Mastelotto je od roku 1994 kmenovým členem slovutných rockových progresivistů King Crimson, má také vlastní trio Stick Man (s Tonym Levinem a Markusem Reuterem), spolupracoval též s Terrym Bozzio, Johnem Paulem Jonesem a Kimmo Pohjonenem. Na albu využívá akustických i elektronických bicích. Italský trumpetista Paolo Raineri patří k předním evropským improvizátorům, jenž spojuje skandinávský typ nu-jazzu (vliv Nilse Petera Molvaera je více než patrný) s psychedelickým rockem. Na albu se svou silně elektrifikovanou trubkou hraje hlavní melodické party, zdrsňuje celkový sound a také se ozve jeho hlas. Trojice se dala dohromady přes sociální sítě a když v loňském roce podnikli evropské turné, materiál na album natočili v Praze, ve studiu Faust. Tam během tří improvizačních seancí vzniklo sedm hodin hudby, jež pak aktéři sestříhali do 46 minut stopáže a dali tomu jednotnou koncepci. Za zmínku stojí také hrůzostrašný obal, který má na svědomí Adam Jones, kytarista americké kapely Tool (a mimochodem též tvůrce speciálních efektů pro holywoodské filmy – jako např.Jurský park, Predátor či Terminátor – a držitel ceny Grammy za autorství obalu alba Tool „10 000 Days“ z roku 2007!).

KoMaRa - Dirty Smelly

coverDeset kompozic je umně propojeno v jednolitý proud nesmírně vypjaté a drsné hudby, občas prosvětlené lyrickými pasážemi. Sami tvůrci se nechali slyšet, že nechtěli, aby album vyznělo existenciálně neutěšeně. Přesto vás tahle trojka se třemi kapelníky válcuje nemilosrdně a nenechá vás vydechnout. Hned úvodní „Dirty Smelly“ po industriálním úvodu nabere kingcrimsonovský vítr, pod nímž se valí skoro black-metalové riffy a do toho všeho se zařezává vskutku drsně elektrifikovaná trubka. Ta exceluje v následujícím tracku „37 Forms“, kde dosahuje mnoha tváří, od čistého tónu až po hrůzně zakrvácený; v závěru dokonce osamí až v ambientním oparu. Dynamické i výrazové proměny (a samozřejmě gradace) hudebního toku jsou tady opravdu hutné. Valivý metal sytí „A Collision Of Fingerprints“, aby o to více vyznělo bohatě tvárné sólo trubky. Lyricky volná improvizace „She Sat In Black Silt“ se zvukem akustické kytary dokáže zprvu hladit, a to dokonce po srsti, ale pak se to vpádem elektronických bicích a asijsky exaltovaným hlasem obrátí. Noisový zvuk, držící pohromadě díky výrazné drum´n´bassové lince, zazní v „2 CFAC“, aby se posléze rozpadl a vyústil v osamělou trubku. Mystikou ozvláštněnou lyriku skladby „God Has Left This Place“ střídá minimalismem burácivá zvuková kakofonie „Pasquinade“ s hororově laděným recitativem, místy až tibetskou duchovní náladou, havraním krákoráním (což evokuje „Echoes“ od raných Pink Floyd), vystrašenými lidskými hlasy a gradací až vražednou – nejdramatičtější kus na albu! V následujícím „Abraso“ pracuje trio s ambientem, ale samozřejmě po svém; tato skladba je nejlépe vystavěna ze všech, zvuk kytary se blíží arabské loutně oud a sólo trubky evokuje dokonce Ibrahima Maaloufa. Album vrcholí apokalypticky rozběsněnou peckou „Afterbirth“, již přerve téměř minutové ticho, aby se ozval rádiový šum a hlas jako ze sci-fi v codě nazvané „Inciting Incidents“…

Takže vzhůru na východ, do Košic!

Pat Mastelotto, David Kollar, Paolo Raineri - KOMARA live in Prague 2014