Ostravské dny nové hudby odstartuje orchestrální smršť!

Ostravské dny nové hudby odstartuje orchestrální smršť!

Od roku 2001 se Ostrava každé dva roky stává epicentrem soudobé hudby, kam se vyplatí jezdit i z daleka. Uskutečňují se tam totiž OSTRAVSKÉ DNY (nové hudby), jež pořádá nesmírně agilní Ostravské centrum nové hudby. Ovšem již předtím po dobu 3 týdnů pracuje Institut Ostravských dnů, kde přes tři desítky studentů, interpetů a muzikologů spolupracují s významnými osobnostmi soudobé hudby a vytvářejí kompozice vlastní, které pak mají na festivalu premiéru. Festival bude oficiálně zahájen skutečně výjimečným koncertem v neděli 23.srpna od 19.00 na krytém náměstí v nově otevřeném Trojhalí Karolína.

Zazní totiž jedna z nejdůležitějších kompozic 20.století – „Gruppen“. Tento masívní koncert pro tři (!) orchestry (a tři dirigenty) napsal v letech 1955-57 význačný německý skladatel Karlheinz Stockhausen. Stane se tak v našich luzích a hájích teprve podruhé – česká premiéra se uskutečnila na Pražském jaru 21.května 1999 ve Španělském sále a sklidila bouřlivé ovace. Prováděla ji Janáčkova filharmonie Ostrava a letos se interpretace ujme též, a to za pomoci souboru Ostravská banda. Dirigovat budou Johannes Kalitzke (Německo), Petr Kotík (šéf Ostravské bandy a vůdčí duch festivalu) a Rolf Gupta (Norsko). Obrovský symfonický orchestr (109 hudebníků), posilněný saxofony, elektrickou kytarou, pianem a rozměrným arzenálem bicích nástrojů, je rozdělen na tři orchestry řízené třemi dirigenty. Orchestry jsou umístěny do podkovy po třech stranách koncertního sálu. Posluchač je tak prakticky v epicentru veškerého hudebního dění. Poprvé se tak stalo na jaře roku 1958 v Kolíně nad Rýnem pod taktovkou autora, Bruna Maderny a Pierra Bouleze – vskutku velké trojky avantgardy 20.století.

Osobnost Karlheinze Stockhausena (1928-2007) je pro hudbu posledních dvou století skutečně zásadní! Neúnavně hledal (a našel) nové hudební jazyky nezatížené minulostí, včetně elektronické a elektroakustické hudby. Zároveň do své hudby promítal filozofické myšlenky především z Dálného Východu. Ovlivnil desítky velkých skladatelů (Stravinskij, Andriessen, Rihm, Xenakis, Cage…). Jeho hudbou se inspirovali též věrozvěsti nového jazzu (Miles Davis, Cecil Taylor, Charles Mingus, Don Cherry), hlásili se k němu Frank Zappa, Beatles, Can, Pink Floyd, Jefferson Airplane, Kraftwerk a dosud tak činí např.Sonic Youth, Laurie Anderson a Björk. Jeho synové se hudbě věnují taktéž intenzivně – Simon je vyhledávaným filmovým skladatelem a aranžérem, Markus zase znamenitým jazzovým i multižánrovým trumpetistou (a taktéž skladatelem).

Koncertu bude předcházet (v 18.00) spuštění zvukové instalace amerického skladatele experimentální elektronické hudby Alvina Luciera „Music In a Long Thin Wire“, jež bude znít po celou dobu festivalu (to jest do soboty 29.srpna). Poté bude ještě před Gruppen na pořadu jiná Stockhausenova skladba, a to multikanálová zvuková kompozice z poloviny 50.let „Gesang der Jünglinge“ (Zpěv jinochů). Je označováno jako první mistrovské dílo elektronické hudby. Po velkolepém „Gruppen“ pak dojde i na další autoty hudby pro tři orchestry. Zazní „Variations For Three Orchestras“, jež zkomponoval Petr Kotík v letech 2003-05. Netrpělivě je očekáváno provedení kompozice „Three Petals“ (2014) amerického avantgardisty Philla Niblocka (mimochodem jednoho z pilířů progresivního britského labelu Touch Music). Událostí bude též simultánní uchopení dvou skladeb Johna Cage – „Winter Music“ (1957) a „Atlas Eclipticalis“ (1961). Obě kompozice byly napsány pro proměnlivá nástrojová složení a bývají interpretovány společně a za značného přispění principu náhody. Velkoorchestrální provedení bude dozajista zážitkem! Program ještě doplní čerstvé skladby rezidentů Institutu Ostravské dny 2015…

Více informací na http://www.newmusicostrava.cz/