Dne 9.dubna završil cyklus koncertů v Knihovně města Hradce Králové, nazvaný Mladí královéhradečtí umělci hrají evropskou hudbu, svým klavírním recitálem teprve šestnáctiletý MATYÁŠ NOVÁK. A bylo potěšitelné, že v zaplněném Víceúčelovém sále Centra celoživotního vzdělávání zazněla významnou měrou také hudba z českých luhů a hájů. Mladý interpret naplno dokázal, že domácí klavírní tvorba představuje přímo reprezentativní segment evropské (nejen) vážné hudby…
Matyáš Novák je od září 2013 studentem klavírní akademie Incontri col Maestro v italské Imole, také navštěvuje hodiny klavírní improvizace a skladby u Jiřího Pazoura na Pražské konzervatoři, letos získal 1.cenu na soutěži Concertino Praga a v předchozích letech celou řadu domácích i zahraničních ocenění. Kromě hudby je jeho vášní chov a šlechtění slepic…
Mladý klavírista svůj recitál pojal jako školní vyučování na gymnáziu – mimochodem sám je studentem královéhradeckého Gymnázia J.K.Tyla – a zároveň poděkování tamním profesorům a profesorkám. Někteří na recitálu jako hosté také vystoupili. Po úvodním zeměpisu – Smetanově koncertní etudě „Na břehu mořském“ doprovodil Novák svého profesora Lukáše Merkla, jinak člena vokálního souboru Gentlemen Singers, ve Dvořákově jímavé písni „Když mne stará matka“ – bohužel intonační nejistota zpěváka trochu pokazila nádheru zhudebněných veršů Adolfa Heyduka. S profesorkou Miladou Lorencovou provedl Novák čtyřručně „Slovanský tanec“ (tělocvik). V následující „Sonatině“ soudobého skladatele Jana Nováka se představila spolužačka z gymnázia, flétnistka Zuzana Besuchová. První vrchol koncertu! V rámci předmětu biologie zazněla Smetanova „Slepička“, poté pianista doprovodil ve 2.větě „Koncertu d moll“ J.S.Bacha dvě houslistky. Kontrapunkticky náročný part zvládly obě gymnazistky obstojně. V chemii přišel na řadu Jan Ladislav Dusík a jeho virtuózní klasicistická „Sonáta f moll op.77“. Druhý vrchol pro mne znamenala najazzle hutná interpretace Milhaudova skvostu „Brasiliera“ (součást kompozice „Scaramouche“), a to díky výtečnému, plnokrevnému výkonu Magdaleny Koubové na barytonsaxofon. Předmět Základy společenských věd naplnila schizofrenická Schumannova „Sonáta č.2 op.22“, zahraná vskutku dramaticky. Poté klavírista doprovodil flétnistku Janu Kynkorovou v mistrovské skladbě rumunského skladatele Grigorase Dinicu „Hora staccato“, neméně mistrně pojaté. Dalším milým překvapením byla zpěvačka Klára Benešová, jež s intonační jistotou a s přirozeným, naprosto nenuceným frázováním a nesmírně příjemným hlasem uchopila nelehkou Scarlattiho árii „Gia il sole dal Gange“ (samozřejmě šlo o dějepis). Došlo i na swingového velikána Bennyho Goodmana – v jeho krkolomné miniatuře „Capriccio“ se blýskl Štěpán Přibyl, ale nikoliv s klarinetem, jak by se dalo čekat, ale na sopránsaxofon. Novák se pak prohnal po klaviatuře v Ježkově hitu „Bugatti step“, a to ve jménu fyziky. Nesměl samozřejmě chybět ani Mozart – v jednom z nádherných duetů z opery „Don Giovanni“ zastínila zpěváka a profesora Merkla opět excelentní studentka Benešová. Španělštinu a latinu reprezentovala klavírní perla „El Pelele“, již napsal Enrique Granados – jde o část z cyklu, nazvaného „Goyescas“, inspirovaného Goyovými obrazy. Šlo zároveň o patřičně vypjatou koncertní codu. Ale nakonec ho bouřlivé ovace přiměly k přídavku, a ne lecjakému – Lisztovu „Uherskou rapsodii č.2“ zahrál mimořádně šťavnatě, výrazově i dynamicky odstíněně, s bohatým rejstříkem úhozů a mistrovským prstokladem, ze kterého se linuly dokonce cimbálové evokace!
A tak už vám nezbývá nic jiného, než navštívit některý z jeho nejbližších recitálů – ještě v dubnu sice koncertuje až v Itálii, ale 20.května zavítá do města Králíky (Klub Na střelnici), následující den ho budete moci zažít v Jeseníku a 12.června na zámku Hrádek u Nechanic.