Anouar Brahem a jeho vzpomínka na strach a naději
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.7Průměrné skóre

Mimořádnými událostmi se náhle otřásl každodenní život miliónů lidí. Spustili jsme cosi, co jsme dosud neznali, s ohromnými strachy, radostmi a nadějemi v opojné neznámo, cosi, co se děje mimo naši představivost. Trvalo dlouho, než jsem byl schopen napsat tuhle hudbu.“

Tato slova vyřkl nedávno tuniský virtuoz na arabskou loutnu oud ANOUAR BRAHEM v souvislosti s jeho novým albem (dokonce dvojdiskovým), jenž dostal titul „SOUVENANCE“ (francouzsky „Vzpomínka“). Vyšlo na věhlasné značce ECM, pro kterou Brahem výhradně natáčí. Tato „hudba pro oud, kvartet a smyčcový orchestr“ (jak zní podtitul) evokuje mimořádně tragické politické nepokoje v jeho vlasti Tunisu před čtyřmi lety, jež spustily tzv.Arabské jaro

Brahem tentokrát zkomponoval rozměrnou svitu pro početný ansámbl a zužitkoval zde své znalosti nejen jazzové a folklórní, ale také vlastní fascinaci soudobou vážnou hudbou. K té ostatně inklinoval již mnohem dříve, když natáčel a koncertoval třeba s Richardem Galliano či Gianluigim Trovesi. Rád hraje se saxofonisty a klarinetisty (John Surman, Jan Garbarek), a na novém albu tak účinkuje německý basklarinetista Klaus Gesing – nyní žije ve Vídni a může se pochlubit spoluprací třeba s Normou Winstone, Johnem Taylorem, Enricem Rava, Davem Liebmanem a Kennym Wheelerem. Dalším členy jsou hvězdný francouzský pianista Francois Couturier (ten se s Brahemem v mnichovských studiích potkává již počtvrté, poprvé v roce 1995) a švédský basista Björn Meyer (jenž se podílel už na vzniku Brehemova alba „Astounding Eyes Of Rita“ z roku 2009). Bohatých smyčcových partů se ujal Orchestra della Swizzera Italiana z města Lugano (pod taktovkou Pietra Mianiti). Premiéru měla svita „Souvenance“ v červenci loňského roku při otevření 50.ročníku International Festival Of Carthago v Tunisu.

Smyčcový orchestr vytváří místy až pärtovsky spirituálně meditativní plochy, jež vycházejí víceméně z minimalismu. Což se projeví hned v úvodní skladbě „Improbable Day“. Aktéři dokáží na ploše více než 12 minut nejen udržet napětí, ale taktéž jej dynamicky a výrazově stupňovat a členit. Samozřejmě jsou zhusta využívána ostinata a kontrapunkt, což vám učaruje v následující části „Ashen Sky“, kde se poprvé ozve vskutku úchvatný basklarinet a rytmický proud posílí baskytara. „Deliverance“ už nabývá na vypjatosti a střídají se vyhrávky a sóla basklarinetu, piana a loutny oud.

cover 1V titulní „Souvenance“ (9:16) přijde na řadu neobyčejně lyrická, arabsky (respektive súfijsky) zabarvená nálada, sycená vzletnými smyčci a klavírním preludováním. Ovšem postupně hudební tok graduje, a to v typicky pärtovských poryvech, notně dramaticky vzlíná, postupně zdrsní rytmika, baskytara se až rockově rozdrnčí. Tragický střet, krev. Následuje koncentrace lyrické zpěvnosti v „Tunis at Dawn“, v níž zároveň cítíte jakési zlověstné ostny. První disk uzavírá „Youssef´s Song“, více než desetiminutový zpěvný oblouk klavíru a loutny nad výraznou rytmickou linkou baskytary.

Druhý disk otevírá „January“ s reichovsky minimalistickou klavírní figurou, nad níž se klenou smyčce a sólový part basklarinetu. „Like A Dream“ uvozuje nádherný duet klavíru a loutny oud, poté se přidá basklarinet, který evokuje židovský lament a vůbec židovsko-arabskou zpěvnost. V následujícím tracku „On the Road“ lze vystopovat bluesový feeling, zasmušilost a minimalisticky basklarinetovou vášeň, jež se náhle zlomí do hutného, dunivě rockového rytmu baskytary, a přijde tak čas pro neuvěřitelně virtuózní loutnové sólo Brahema. Dramatickou lyrikou překypující kompozici „Kasserine“ bych díky smyčcům, jež z meditativně duchovní polohy dosáhnou pozvolnou gradací až fyzické intenzity, přirovnal ke geniálnímu Adagiu pro smyčce Samuela Barbera (a jak známo, využitém v neméně tragickém kontextu – viz.film „Četa“). Závěrečnou, nejkratší skladbou alba „Nouvelle Vague“ (2:40) se Brahem vyrovnal až filmově emotivnímu minimalismu Phila Glasse. Je v tom náznak naděje? Nové víry? Snad ano…

Další podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..