Wlosokovu alternativní realitu nezbývá než s chutí přijmout

Wlosokovu alternativní realitu nezbývá než s chutí přijmout

zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.7

Čechoameričan PAVEL WLOSOK se svým triem (JazzPort vloni přinesl obsáhlý rozhovor s tímto pianistou) natočil další majstrštyk s jazzovou hvězdou amerického nebe! Před více než rokem to bylo album „Czechmate“ s Joelem Frahmem (viz. recenze zde), nyní mu na albu „ALTERNATE REALITY“, vydaném opět na českém labelu New Port Line, hostuje taktéž neméně výtečný saxofonista: Donny McCaslin.

Album bylo natočeno i zmixováno opět ve studiu Western Carolina University v USA, autorem (respektive autorkou) cover-designu je známá česká výtvarnice Yvone Baalbaki a fotografie nasnímal Američan Dan Gonko (jinak skladatel a pedagog v oblasti elektronické hudby). S Wlosokem v triu hraje slovenský bubeník Marián Ševčík (jistě netřeba představovat) a americký kontrabasista Mike Holstein (ex-Bill Gerhardt´s Cotangent, Tony Moreno, Randy Brecker, Joe Locke). Osmačtyřicetiletý Donny McCaslin patří k nejlepším tenorsaxofonistům své generace, od roku 1991 žije v New Yorku, kde hned po studiích nahradil Michaela Breckera ve slovutné kapele Steps Ahead. Byl také členem bigbandů Georga Gruntze a Marii Schneider, jeho služeb využívali i třeba John Medeski, Uri Caine, Scott Colley, David Binney, Danilo Pérez a Dave Douglas. Může taková sestava natočit slabé album? Ne, prostě nemůže…

Alternate reality_CD cover_finMcCaslin hraje v pěti skladbách z devíti, které album obsahuje. Dokonce je zastoupen i autorsky, a to závěrečnou kompozicí „Memphis Redux“, kterou dělal již s Davem Douglasem a jeho Keystone Special Quartet. Silně nabluesovělou a zemitou melodii, do níž se zařezává ostrý rytmus, lyričtěji rozvádí pianista, zato saxofonista hraje tenora v šedesátkovém duchu altky, ve finále pak osamoceně a vypjatě. V úvodní Wlosokově skladbě „Hopeful Fool“ se svým tenorem hardbopově ujíždí, stejně tak v „Cullowhee Blues“, kde frázováním připomíná Charlieho Parkera. Další svižnou hardbopovku „Inner Urge“, původně dvanáctiminutovou kompozici Joea Hendersona ze stejnojmenného alba z roku 1965, kde s tímto tenorsaxofonovým gigantem válí pianista McCoy Tyner, zhustili McCaslin s Wlosokem do stopáže 7 a půl minuty. Výrazné saxofonové riffy odstartují pak temnější zákoutí emocí, místy dost vypjatých, v nichž se neztratí ani virtuózně hbité kontrabasové sólo. Titulní, Wlosokova kompozice „Alternate Reality“, je pak nejparádnějším instrumentálním majstrštykem právě McCaslina. Sám autor popisuje toto dílo takto:

Skladba má dvě tváře – lyrickou a tonální v kontrastu k alternativní. Svým způsobem symbolizuje útěk od reality dnešního překomplikovaného a zkorumpovaného světa, kde převládá negativita a touha po moci a penězích. Proto ten útěk do alternate reality.“

Čtveřice tracků pro klavírní trio skýtá také mnohá posluchačská vzrušení. Autorskou skladbu „Little One“ věnoval Wlosok své prvorozené dceři Victorii a její energická ostinátní figura v kontrastu s jemným melodickým předivem vytváří záblesky lyrické vroucnosti a zároveň vitality a napětí. Hancockovu pecku „Speak Like A Child“ zdobí tepající bicí, perlivě lyrické piano, střídající bluesový feeling s kantilénovou zpěvností, a vynikající kontrabasové sólo. Ellingtonovku „Prelude To a Kiss“ můžete znát díky pianu mistrů Jarretta či Mehldaua, ale vězte, že Wlosok se jim vyrovná. Písňový charakter pak Wlosokovo trio mistrně zachovává ve standardu „Moonglow“, přičemž ona umocněná zpěvnost kontrastuje s plejádou riffů.

Notně podařené album!