Blíží se DONAUFESTIVAL v rakouském městě Krems, který se od roku 2005, kdy se ustálil na této podobě, stal jedním z nejprogresivnějších festivalů umění v Evropě. Letos proběhne ve dvou po sobě jdoucích víkendech, tj. 24.-26.dubna a 30.4.-2.května. Opět se očekává mimořádná dávka kvalitního interaktivního umění, nadžánrové hudby, nových forem divadla, uměleckých směrů a disciplín. Výtvarné umění bude mít svůj svatostánek opět v kremžské Kunsthalle a můžeme se těšit ve větší míře na audiovizuální a  zvukové instalace – z letošních jmen jmenujme alespoň švýcarskou umělkyni Pipilotti Rist ve spojení se skladatelem a zvukovým umělcem Hansem Platzgumerem, netrpělivě je očekáván také multimediální projekt amerického performera a výtvarníka, který si říká Boychild, a režiséra Wu Tsang. A co se týče divadla, tak třeba současnou vlnu tzv.dokumentárního divadla bude zastupovat švýcarsko-německý soubor Rimini Protokoll, jenž vystoupí dokonce po oba víkendy.

O prvním víkendu zavítá na Donaufestival rakouský zvukový performer Peter Kutin, britský elektronik a DJ James Holden, irsko-anglické elektronické trio Carter Tutti Void (ze stáje labelu Mute), v odpoledním programu se představí britský label Opal Tapes, vydávající progresivní elektronickou hudbu (Wanda Group, Basic House, D.A.R.F.D.H.S…). Ovšem některá jména je nutno vypíchnout. V prvé řadě proměnlivý kanadský ansámbl Godspeed You!Black Emperor – se základním nástrojovým instrumentářem tři kytary, dvě basy, lesní roh, housle, viola, violoncello a bicí natočil od roku 1994 pět alb jedinečného hypnotického rocku, který nemá na světě obdoby.

Ben Frost vystoupil dokonce již u nás, a to v loňském květnu v pražském MeetFactory. Tento Australan, usazený ale na Islandu, spolupracoval např.s Björk, Valgeirem Sigurdssonem či Damo Suzukim (ex-Can) a jeho experimentální instrumentální hudba je sycena minimalismem, post-punkem, black-metalem a noise.

Pod názvem Grouper se skrývá sólový projekt americké (z Oregonu) písničkářky Liz Harris, jejíž lynchovsky zabarvená éterická hudba dostala v říjnu 2014 úžasnou a neopakovatelnou podobu na albu „Ruins“, jež je považováno za událost roku na nezávislé hudební scéně. Elektroakustický ambient s prvky noise, jemnost kytarových vyhrávek, mysteriózní, analogový zvuk kláves Wurlitzer, něžné a vznosné vokály, zpěv plovoucí v oblacích a zároveň utopený v temnotě země, dream-pop v tom nejlepším slova smyslu. Sama tvůrkyně se hlásí k odkazu třeba takových Siouxsie and the Banshees a This Mortail Coil.

Ve druhém víkendu lze vidět a slyšet letité britské elektronické duo Autechre, australského písničkáře Scotta Matthewa, extravagantně elektronickou Planingtorock (jak si říká jedna Britka, usazená v Berlíně), v samostatném bloku se též prezentuje britský label Touch, který od roku 1982 vydává takové progresivisty, jako Christian Fennesz, Phil Niblock, Biosphere apod. Na Donaufestival však přiveze nové koně ze svého stáje (Thomas Ankersmit, Budhaditya Chattopadhyay a Jana Winderen). Headlinerem se jeví být ovšem také berlínský skladatel a pianista Nils Frahm, jehož jsme měli možnost slyšet na vlastní oči před rokem na festivalu Spectaculare. Na svém novém albu „Spaces“ je ve své fúzi elektronické a soudobé vážné hudby zase o nějaký kus dál…a nebo blíž?

A nakonec zmiňme jméno Holly Herndon. Jde o originální a jedinečnou americkou písničkářku (nar.1980), žijící v San Francisku, jež do svých strukturálně neobvyklých písní promítá programovací jazyk Max/MSP, vlastní vymyšlené nástroje a nové vokální procesy. A protože několik let strávila v Berlíně, ovlivnila ji také elektronická taneční hudba a techno. Hudbu pak studovala na Mills College v kalifornském Oaklandu (např.u Freda Frithe). Vydala dosud dvě alba. Její progresivní digitální hudba, výjimečná neobyčejně funkčním spojením techna s post-minimalismem soudobé hudby, bere dech. Klip s její skladbou „Chorus“ byl označen jako Nejlepší klip roku 2014 na Pitchforku.

Více informací  http://www.donaufestival.at

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..