Již 22 let působí na německé dance-floorové scéně Jo Zimmermann, skladatel a elektronik z Kolína nad Rýnem, jenž si říká SCHLAMMPEITZIGER (česky něco jako „mřenka“). Jeho taneční elektronická hudba je ale přímo avantgardou mezi ostatními produkty tohoto subžánru – zvuky a tóny elektrifikuje ve vícevrstvých melodických strukturách, důraz klade na pomalejší, ale o to kvalitativně výraznější beaty, v jeho skladbách pak můžete nalézt spoustu detailů, barev, inspirací a fines, které však drží organicky pohromadě. Dosud natáčel výhradně analogově, avšak na letošní novince, prvním počinu na renomovaném progresivním labelu z Hamburku Pingipung Records, nazvané „WHAT´S FRUIT?“ a vydaném na CD a LP, použil iPAD syntezátory. Zbytek dotvořil a zmixoval nepostradatelný souputnik Stefan Mohr.
Schlammpeitziger (s FX Randomizem) tvoří také duo Holosud, které s pomocí nových hudebních hardware, jež dokonce sám vymýšlí, natočili spoustu muziky k rozhlasovým hrám pro stanici WDR. Je též ceněn jako tvůrce remixů třeba pro Depeche Mode, The Bionaut či Barbaru Morgenstern, jeho nahrávky najdete také na kompilacích ve Velké Británii, USA a Japonsku. Letos 31.října byl speciálním hostem na monstrózní koncertní oslavě 21 let činnosti slavné electro party Mouse On Mars.
Více než 43 minutové album obsahuje osm autorských kompozic. Úvodní a titulní track „What´s Fruit?“ se nádherně houpe na tanečních beatech a space zvucích, syntezátorové vyhrávky a mužný recitativ dodává skladbě bezmála filozofickou naléhavost. Vzdáleně mi to evokuje legendární Kraftwerk…
Výrazný dance-floorový, skoro až techno charakter vykazují skladby „Balcony Sofaune“ a „Listig Laufblech“ – tady bych ale krátil, neboť ony zvláštnůstky (třeba tu najazzlost, onde ambientní barva) se pak spíše opakují, než jsou rozvíjeny a obohacovány – samozřejmě tanečníkům na parketě pod stroboskopem je to vcelku jedno, ale pro samotný poslech to není dostatečně nosné. Schlammpeitziger ale dokáže být neobyčejně chytlavý, a přitom osvěžující a zároveň neotřelý („Kruste Halzemich“), rád se nechává inspirovat čistým pekusivním zvukem, jaký vydávají např.tabla („Hagelslag Süchteln“), minimalistickým modelem („Quadrat Ichendorf“), využívá i tónových barev banja a marimby („Pipe Claphorse“). Kompozice „Schneid ein Stück aus der Zeit“ pak představuje vrchol alba – je tady vše, co vzrušuje, od naléhavého recitativu a´la Kraftwerk, přes transovní rytmy s příchutí jungle, až po gradaci a ve finále humor.
zvuk – 5
hudba – 3
obal – 4