Spezial Snack: další rozměr jazzu

Spezial Snack: další rozměr jazzu

zvuk
hudební úroveň
obal desky
5

Po našem Next Phase Pavla Zlámala a jejich albu „Underneath“, o kterém jsem nedávno psal, je pro mne největším letošním překvapením mezi nahrávkami na poli avantgardního jazzu nová, v pořadí čtvrtá deska francouzského souboru EMILE PARISIEN QUARTET, již pod názvem „SPEZIAL SNACK“ vydal tentokrát label Act Music.

Saxofonista Emile Parisien (ročník 1982) již ale pro toto prestižní vydavatelství z Mnichova nahrával, a to jako člen kvarteta pianisty Yarona Hermana a v duu s akordeonistou Vincentem Pieranim. Před dvěma roky získal Cenu Djanga Reinhardta a letos se stal Hudebníkem roku v prestižních francouzských cenách Victoires du Jazz. Svůj kvartet sestavil již v roce 2000, kdy se po studiích klasické hudby na konzervatoři v Toulouse přestěhoval do Paříže. Od počátku se pokoušel spojovat Berlioze, Wagnera, Stravinského a Schönberga s Coltranem a Shorterem, hrát současný, expresionisticky zabarvený jazz. To se mu na posledním CD navýsost podařilo!

EMILE PARISIEN QUARTET

Parisienův kvartet ještě tvoří jeho generační vrstevníci Julien Touéry (piano, preparovaný klavír), Ivan Gélugne (kontrabas) a Sylvain Darrifourcq (bicí, perkuse, citera). Více než 46-ti minutové album bylo natočeno ve francouzských studiích (La Buissonne) a obsahuje pět rozměrnějších autorských kompozic – přispěli všichni členové kvarteta, bubeník dokonce dvakrát. Jeho podíl je vůbec klíčový – je to tvůrčí typ hráče, nikoli pouze v rytmické složce, ale svými perkusemi a citerou dodává jazzovému soundu až mysteriózní náladu a pestrou, amorfní rozvolněnost svobodného, ničím nesešněrovaného uměleckého vyjadřování. Což se koneckonců týká všech protagonistů. V tom je album „Spezial Snack“ jedinečné a nepřekonatelné!

albumÚvodní Parisienova skladba „Potofen“ (09:36) začíná až ambientně, s kovovým zvukem citery a sopránsaxofonovými drony jímavých barev, aby po dvou a půl minutách plochu rozčísl rozsekaný kontrabasový riff a posléze liché bubenické rytmy, jež skladbu ženou s obrovským napětím kupředu. Postupně se rytmický spodek doslova zahltí groovy a nad nimi se tetelí sopránsaxofonové sólo. Darrifourcqův první autorský příspěvek „Haricot Guide“ (10:23) je vystavěn z kolážovitě pospojovaných úryvků z různých žánrových výletů – například do světa hip-hopu, expresionismu a klasické hudby 20.století, pochodového šramlu, Ellingtona, free-jazzu, Minguse a schönbergovské dodekafonie. Toto vše se střídá mnohdy až zběsile, takže se takový hudební tok mění v úžasnou jízdu, ve druhé půli se sólem sopránky a s dynamickými i strukturálními změnami a formálním rozvolněním. Neuvěřitelně barevně je vystavěna následující Touérova kompozice „Mazout Damnation“, nejdelší z celého alba (12:02) – od nádherně témbrové plochy, tvořené nejdříve pianem, perkusemi, kontrabasem, hraným smyčcem, posléze pak až mysteriózně zabarvenou sopránkou, přes kompaktnější, rytmicky přehlednější tvar, přesto nadále rozvolněný s bezbřehou sugestivitou, až po ambientní plochu sycenou industriálními chutěmi a barvami, tvořenou mimo jiné strunami preparovaného klavíru a citerou, a konče klavírní dodekafonií, po níž následuje jeden jediný úderný rytmický riff, zřetězený do závěrečné gradace se sopránsaxofonovým sólem, ústícím v drtivou codu. Další Darrifourcqův kus „Les Flics de la Police“ (08:00) je pak značně potemnělá skladba s neidentifikovatelně kovovými a zhusta alikvótně znějícími perkusivními zvuky, eruptivními bicími, preparovaným klavírem, které naruší basové ostinato a od třetí minuty sólová sopránka, jejíž klenutá melodie středomořského charakteru ostře kontrastuje s až drtivými groovy. V závěrečném tracku (z Gélugneova pera) „Francois“ (06:36) přichází ke slovu na několik minut lídrův tenorsaxofon, aby uhladil disonancemi narušenou lyriku. V půli balada zhutní, zúderní, vyhrotí se natolik, že přijde ke slovu opět sopránka, aby oné vypjaté dramatičnosti dodala vznešenost a silnou sugestivitu výrazu.

Troufám si tvrdit, že díky tomuto albu dostal jazz další, sice tušený, ale přesto překvapivě tvárný rozměr!