K současným nejlepším hráčům na arabskou loutnu oud patří bezesporu Izraelec URI SHEFI, ačkoliv u nás prakticky neznámý. Je také znamenitý houslista – vždyť hru na oba nástroje studoval u legendárního Nassima Dakwara, zakladatele nejslavnější izraelské skupiny 90.let Bustam Abraham. Ovládá mistrně i další strunné nástroje, jako bouzuki a lyru, též nejrůznější arabské perkuse a flétnu nay.
V roce 2008 Uri Shefi natočil debutové sólové album „Malik“, jež vyšlo na progresivním izraelském labelu Cosmic Event. Na pětapadesátiminutové album zařadil 11 skladeb, které čerpají především z autentické arabské hudby v Izraeli. V některých mu vypomáhá hvězdná plejáda hostujících hudebníků – např.jeho učitel Nassim Dakwar (housle), Yohai Cohen (arabské perkuse), Yaniv Keynan (piano), Yehonatan Levi (kontrabas), Roni Cohen (violoncello) a Eyal Luman (arabská citera kanun). Ale Uri Shefi si vystačil i sám – v úvodní „Takassin Nay“ můžete obdivovat emocemi nabitou flétnu nay, „Inner Peace“ tvoří houslové sólo, podmalované jemně elektronickým ambientem a ptačím zpěvem, v „Takassim Oud“ můžete naplno vychutnat jeho virtuózní hru na arabskou loutnu. K lahodným posluchačským zážitkům patří také chytlavá arabská melodičnost „The Blue Mosque“, „In Love“ s barevným vkladem piana a kontrabasu, úžasné běhy houslí a strunných nástrojů (a s excelentním loutnovým sólem) v „Longa huzam“, „Nahawanderland“ je ochucen balkánským kořením a svižným houslovým sólem, v „Koulo Tamam“ se výrazně ozve kanun, súfijskou mystikou je ozvláštněna skladba „Mist“, kde nelze nepřeslechnout perský cimbál santur. Album vrcholí nejdelší kompozicí, bezmála desetiminutovou „Semai Kurd Cna´an“, neobyčejně zpěvnou, smutnou a emotivně i dynamicky gradovanou perlou kurdské baladičnosti. Samotnou kodu alba tvoří strunně rozverný „Malik“.
Širší hudební inspirace pak Uri Shefi čerpá prostřednictvím své kapely JIHARKA. Její složení je proměnlivé, vystupují hlavně na domácích slavnostech, svatbách a festivalech. Kombinují moderní hudební přístupy s autentickou hudbou Balkánu, Turecka, Řecka a Kréty, samozřejmě též hudbou židovskou a arabskou. Gró kapely tvoří vynikající izraelští instrumentalisté. Kromě kapelníka zde hrají Shahar Kaufman (bass, kytary, mandola), Eyal Luman (kanun, perkuse – známý již ze Shefiho debutu), Gabriel Aisenman (bicí), Tiran Bublil (klarinet, flétna nay), Nir Motzery (irská flétna, mandolína) a Moti Davidshvili (akordeon, klávesy). Eponymní album v této sestavě natočili v roce 2011 – zove se jednoduše „Jiharka – Vol. 1“. A na příští rok se konečně chystá „Dvojka“.
Album obsahuje 14 pestrobarevných skladeb. Výrazně strunnou, taneční středozemní příchuť mají třeba úvodní dvě skladby „Minor Intro“ a „Zeybekiko (Melody Of Dives)“. Vlivy klezmeru, ale i balkánské vášně jsou patrny v „Sirto“, hodně židovská je „Kuritze“, balkánským rockem je sycena skladba „Bubamara“, v „Shalaho“ na vás vybafne alžírsky nabroušená elektrická kytara, středozemská rozjařenost z přímořské taverny bují v „Melody Of the Drunken“. Nechybí ani rozpálená cikánská hudba („Tzigane Dances“) a krétský tanec „Syrto Azize“. Ve skladbě „Nahawanderland“, která zní již na sólovém Shefiho debutu, jsou tentokrát potlačeny výraznější balkánské vlivy starší verze, a to ve jménu kosmopolitnějšího zvuku a s energií spíše rockovou. Kapela má také smysl pro humor, když se v „The Tall Blond Man With the Black Shoe“ nechala inspirovat Cosmovou hudbou k oné známé komedii s Pierrem Richardem! Vrcholem alba je pak „Aygiz“ (zároveň nejdelší track: 7:30), mistrné instrumentální uchopení balady z Turecka, v níž slyšíte kromě výrazné arabské loutny oud mimo jiné ještě teskné housle a úchvatný part lyry.
Album si můžete vychutnat prostřednictvím internetového vydání: