Uri Shefi a jeho středozemský svět ve strunách

Uri Shefi a jeho středozemský svět ve strunách

K současným nejlepším hráčům na arabskou loutnu oud patří bezesporu Izraelec URI SHEFI, ačkoliv u nás prakticky neznámý. Je také znamenitý houslista – vždyť hru na oba nástroje studoval u legendárního Nassima Dakwara, zakladatele nejslavnější izraelské skupiny 90.let Bustam Abraham. Ovládá mistrně i další strunné nástroje, jako bouzuki a lyru, též nejrůznější arabské perkuse a flétnu nay.

uri-shefi-masik-cdV roce 2008 Uri Shefi natočil debutové sólové album „Malik“, jež vyšlo na progresivním izraelském labelu Cosmic Event. Na pětapadesátiminutové album zařadil 11 skladeb, které čerpají především z autentické arabské hudby v Izraeli. V některých mu vypomáhá hvězdná plejáda hostujících hudebníků – např.jeho učitel Nassim Dakwar (housle), Yohai Cohen (arabské perkuse), Yaniv Keynan (piano), Yehonatan Levi (kontrabas), Roni Cohen (violoncello) a Eyal Luman (arabská citera kanun). Ale Uri Shefi si vystačil i sám – v úvodní „Takassin Nay“ můžete obdivovat emocemi nabitou flétnu nay, „Inner Peace“ tvoří houslové sólo, podmalované jemně elektronickým ambientem a ptačím zpěvem, v „Takassim Oud“ můžete naplno vychutnat jeho virtuózní hru na arabskou loutnu. K lahodným posluchačským zážitkům patří také chytlavá arabská melodičnost „The Blue Mosque“, „In Love“ s barevným vkladem piana a kontrabasu, úžasné běhy houslí a strunných nástrojů (a s excelentním loutnovým sólem) v „Longa huzam“, „Nahawanderland“ je ochucen balkánským kořením a svižným houslovým sólem, v „Koulo Tamam“ se výrazně ozve kanun, súfijskou mystikou je ozvláštněna skladba „Mist“, kde nelze nepřeslechnout perský cimbál santur. Album vrcholí nejdelší kompozicí, bezmála desetiminutovou „Semai Kurd Cna´an“, neobyčejně zpěvnou, smutnou a emotivně i dynamicky gradovanou perlou kurdské baladičnosti. Samotnou kodu alba tvoří strunně rozverný „Malik“.

Koulo Tamam - Uri Shefi

jiahrkaŠirší hudební inspirace pak Uri Shefi čerpá prostřednictvím své kapely JIHARKA. Její složení je proměnlivé, vystupují hlavně na domácích slavnostech, svatbách a festivalech. Kombinují moderní hudební přístupy s autentickou hudbou Balkánu, Turecka, Řecka a Kréty, samozřejmě též hudbou židovskou a arabskou. Gró kapely tvoří vynikající izraelští instrumentalisté. Kromě kapelníka zde hrají Shahar Kaufman (bass, kytary, mandola), Eyal Luman (kanun, perkuse – známý již ze Shefiho debutu), Gabriel Aisenman (bicí), Tiran Bublil (klarinet, flétna nay), Nir Motzery (irská flétna, mandolína) a Moti Davidshvili (akordeon, klávesy). Eponymní album v této sestavě natočili v roce 2011 – zove se jednoduše „Jiharka – Vol. 1“. A na příští rok se konečně chystá „Dvojka“.

Album obsahuje 14 pestrobarevných skladeb. Výrazně strunnou, taneční středozemní příchuť mají třeba úvodní dvě skladby „Minor Intro“ a „Zeybekiko (Melody Of Dives)“. Vlivy klezmeru, ale i balkánské vášně jsou patrny v „Sirto“, hodně židovská je „Kuritze“, balkánským rockem je sycena skladba „Bubamara“, v „Shalaho“ na vás vybafne alžírsky nabroušená elektrická kytara, středozemská rozjařenost z přímořské taverny bují v „Melody Of the Drunken“. Nechybí ani rozpálená cikánská hudba („Tzigane Dances“) a krétský tanec „Syrto Azize“. Ve skladbě „Nahawanderland“, která zní již na sólovém Shefiho debutu, jsou tentokrát potlačeny výraznější balkánské vlivy starší verze, a to ve jménu kosmopolitnějšího zvuku a s energií spíše rockovou. Kapela má také smysl pro humor, když se v „The Tall Blond Man With the Black Shoe“ nechala inspirovat Cosmovou hudbou k oné známé komedii s Pierrem Richardem! Vrcholem alba je pak „Aygiz“ (zároveň nejdelší track: 7:30), mistrné instrumentální uchopení balady z Turecka, v níž slyšíte kromě výrazné arabské loutny oud mimo jiné ještě teskné housle a úchvatný part lyry.

Album si můžete vychutnat prostřednictvím internetového vydání: