Ambient Jazz Ensemble – žádný výprodej!

Ambient Jazz Ensemble – žádný výprodej!

zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.9

Kdo koncem loňského roku viděl britský film „Sviňák“ (Filth), natočený podle knihy trainspottingového Irvina Welshe, zajisté mu neušla sugestivní hudba Clinta Mansella. A tak vězte, že interpretace se zde ujal pozoruhodný soubor AMBIENT JAZZ ENSEMBLE, který tak vtrhl do povědomí hudbymilovné veřejnosti. Tudíž není divu, že nedávno vydal album, jež na sebe strhlo zaslouženou pozornost – „Suite Shop“ (na londýnském labelu Here&Now Recordings).

Za tímto projektem stojí dvojice známých tvůrců. Neil Cowley, vynikající jazzový pianista (Neil Cowley Trio) a nadžánrový hráč na elektronické klávesové nástroje (Brand New Heavies, Jamiroquai) a saxofonista Finn Peters (ex-Bill Frisell, Sam Rivers, DJ Spinna). Ti se obklopili celou plejádou britských studiových muzikantů, aby natočili desítku skladeb písňových délek (od 3:42 do 5:12), jež napsal filmový a televizní skladatel Colin Balrdy (ve čtyřech případech společně se svým souputnikem Tomem Kanem, s nímž spolupracuje již více než 20 let). Album zmixoval zkušený George Shilling (spolupracoval např.s rockovou kapelou Blur), master má pak na svědomí Guy Davie (Erasure, Fatboy Slim). Technická stránka zvuku je u hudby Ambient Jazz Ensemble navýsost důležitá, neboť umně a novátorsky pracují s širokými inspiracemi od Briana Ena, přes Gila Evanse, Weather Report, Cinematic Orchestra a Jaga Jazzist, až po Davida Axelroda či Massive Attack.

a1326190744_10Již úvodní „Eyes Wide Open“ je velmi cinematicky rozmáchlá a najdete zde všechny hlavní atributy hudby souboru – funkční spojení (nikoli konfrontace) elektronických a akustických nástrojů, výrazný rytmus, ambientní barvy, proměnlivou dynamiku, gradaci, sólo tenorsaxofonu, akustického a elektrického piana, zde navíc také trubka. V některých skladbách vás pohltí též vlny smyčců („Jazz Face“, „Quiet Hero“), parádní dechy, mnohdy až v bigbandových sazbách („Cinematize“, „The Journey“, „Waiting For Space“, „Vibration“), leckde se do hudebního toku zařízne noisové ostří („I Saw Stars“). V kompozici „Hallucinogenic“ zbarví spodek varhany a twinpeaksovská kytara, Neil Cowley tady navíc vyperlí coreovské sólo na elektrické piano. Album vrcholí finální skladbou „Never In Doubt“, kde se všechny výše uvedené zvlášnůstky projevují v dokonale vyrovnané, synteticky tvůrčí podobě.

Nesmírně pohodové, přesto vzrušující CD!

Můžete se do něj ponořit takto již nyní: