Jestli se dá hovořit o nějaké žijící evropské jazzové legendě, pak je to bezesporu MATHIAS RÜEGG. Narodil se sice v Curychu (v roce 1952), ale je umělecky i lidsky spjat s Vídní jako nikdo jiný. V roce 1977 zde založil slovutný Vienna Art Orchestra, se kterým natočil 35 alb a odehrál na 800 koncertů po celém světě! V roce 1993 ve Vídni založil nejvýznamnější jazzový klub v Rakousku Porgy&Bess a roku 1997 Cenu Hanse Kollera pro nejlepší rakouské jazzové hudebníky.

JazzPortu tato osobnost nyní poskytla exkluzivní rozhovor.

Mathias RŸegg at the Philharmonie Luxembourg 23.10.2007V ROCE 2010 JSTE PO 33 LETECH EXISTENCE ROZPUSTIL VÁŠ VIENNA ART ORCHESTRA. BYLO TO V LÉTĚ, PŘESNĚ 10.ČERVENCE. PAMATUJETE SI, JAKÉ BYLO TEN DEN POČASÍ? A NEBO MÁTE TENTO OSUDNÝ DEN SPOJEN S NĚJAKÝM JINÝM VJEMEM?

Byl nádherný horký letní den. A jeden z mých nejtěžších dnů v životě. Oznámil jsem totiž konec orchestru na jevišti, bezprostředně po poslední odehrané skladbě. Nikdo nebyl předem informován.

VŠUDE SE UVÁDÍ, ŽE JSTE ČINNOST VIENNA ART ORCHESTRA UKONČIL Z FINANČNÍCH DŮVODŮ. BYL TO OPRAVDU JEDINÝ DŮVOD, NEBO V TOM BYLO TAKÉ NĚCO DALŠÍHO? TŘEBA UMĚLECKÁ STAGNACE V POSLEDNÍM DESETILETÍ, JAK O TOM HUDEBNÍ TISK ČASTO PSAL?

To si nemyslím, alba mezi „Artistry“ a „Third Dream“, to jest mezi lety 2001 a 2009, považuju za velmi zdařilá. Ale během několika málo let se zcela proměnil hudební průmysl. Bylo čím dál těžší uživit tak početný ansámbl. Zatímco se vytrvale zvyšoval rozpočet, klesal zájem publika. V devadesátých letech se navíc do světa jazzu vedrala spousta čistě amatérských velkých kapel, které hrály prakticky zadarmo.

MATHIAS RÜEGGMŮŽETE PÁR SLOVY VYJÁDŘIT, JAK JSTE SE CÍTIL BEZPROSTŘEDNĚ PO 10.ČERVENCI 2010?

Na to je jednoduchá odpověď: k ničemu, odpad, mrtvý!

V SOUVISLOSTI S DEBUTOVÝM ALBEM VAŠÍ ŽÁKYNĚ A „UMĚLECKÉ DCERY“ LIA PALE JSTE ŘEKL (KROMĚ TOHO, ŽE JE TO JEJÍ PRVNÍ ŠANCE), ŽE PRO VÁS TO ZNAMENÁ ŠANCI POSLEDNÍ. TO BYLY TY POSLEDNÍ TŘI ROKY TAK ŠPATNÉ, ŽE JDE VLASTNĚ O VAŠE UMĚLECKÉ ZMRTVÝCHVSTÁNÍ?

Já to vidím takhle. Ze dne na den jsem tehdy přestal být umělcem a měl jsem dvě možnosti, co dál: Zabít se, nebo bojovat! Po dlouhém období deprese jsem se rozhodl bojovat. A začal jsem cvičit na klavír jak šílenec, prostě jsem musel něco dělat, cokoli, co se týkalo hudby. Ani jsem nevěděl, jak s tím dál naložím.

sp08262007050231PMS VIENNA ART ORCHESTRA JSTE NATOČIL TAKÉ ALBA S ADAPTACEMI SKLADEB ZE SVĚTA KLASIKY, A TO OD VERDIHO, WAGNERA, SCHUBERTA, STRAUSSE, SATIEHO. KOHO MÁTE NEJRADĚJI?

Mám rád spoustu skladatelů, od Monteverdiho až po Reicha. S klasickou hudbou jsem vyrůstal. A od počátku devadesátých let jsem já sám začal skládat komorní hudbu. Čistou komorní hudbu, nemyslím jen ony jazzové adaptace, ale svou vlastní – psanou sice v romantickém slohu, ale viděnou brýlemi jazzového hudebníka.

CO SI MYSLÍTE O DNEŠNÍ SOUDOBÉ VÁŽNÉ HUDBĚ? O JEJÍ JEDNODUCHÉ SLOŽITOSTI A SLOŽITÉ JEDNODUCHOSTI?

Moc jsem toho ze soudobé hudby pro sebe neobjevil. Snad s výjimkou Steve Reicha, Johna Adamse a Arvo Pärta.

V ROCE 2011 JSTE VYDAL ALBUM S VLASTNÍ KOMORNÍ HUDBOU „CHAMBER MUSIC TENMINUSNINE“. V ÚVODNÍ KOMPOZICI, KTERÁ SE JMENUJE „TRAMVAJ VÍDEŇ – BRATISLAVA“ PRO KLAVÍR A TRUBKU HRAJE ČESKO-SLOVENSKÝ JAZZMAN JURAJ BARTOŠ. JAK BYSTE HO CHARAKTERIZOVAL JAKO INSTRUMENTALISTU?

Juraj je jednoduše nejlepší trumpetista, jakého znám! A prakticky ve všech stylech. Kdyby odešel ze Slovenska, tak by se stal velkou hvězdou.

HRÁL TAKÉ NĚJAKÝ ČAS VE VIENNA ART ORCHESTRA, JE TO TAK?

Ano, hrál na albech „Artistry“ a „Third Dream“. A mimochodem – hraje na připravovaném druhém albu Lia Pale „Staying Out There“. Znovu jsem zmínil album „Third Dream“, které jsem s Vienna Art Orchestra natočil v roce 2009. Myslím si, že je to jedno z našich nejlepších alb. Tady se nám podařilo spojit jazzový big band s komorním orchestrem, klasické hudebníky s jazzovými sólisty. A fungovalo to. Napsal jsem dokonce celý druhý koncertní program, kterého jsem se nakonec musel vzdát, protože to hrozilo finanční katastrofou. A do toho rakouská vláda „zabila“ Cenu Hanse Kollera. A to hodně nefér. To byla ta poslední kapka. Alespoň, že to moje třetí „dítě“ ještě žije: klub Porgy&Bess stále běží.

CO OD VÁS MŮŽEME ČEKAT V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI?

Napsal jsem zcela nový program se 16 skladbami, opět pro Liu Pale. Natáčet se budou v létě. Lia Pale se zamilovala naráz do dvou mladíků a zažívá s nimi vzestupy i pády. Je to takový její dobrovolný exil, kdy se rozhoduje, co se sebou dál. Z těch mladíků se později stanou slavní básníci: Heinrich Heine a Rainer Maria Rilke. Staying Out There!

JAK BYSTE SE CHARAKTERIZOVAL V JEDNÉ JEDINÉ VĚTĚ?

Nikdy se nevzdává! Ačkoli vidí důvod se vzdát.

pmr0017_ruegg_frontcoverNYNÍ VYUŽIJU OSVĚDČENÝ MODEL OTÁZEK, URČENÝ VÝZNAMNÝM OSOBNOSTEM. VAŠE NEJOBLÍBENĚJŠÍ BARVA?

Purpurová.

NEJVĚTŠÍ JAZZOVÝ GÉNIUS?

Miles Davis.

A HUDEBNÍ TVŮRCE VŠEOBECNĚ, NAPŘÍČ STALETÍMI A ŽÁNRY?

Johann Sebastian Bach.

KDYBYSTE SI MOHL VZÍT NA PUSTÝ OSTROV POUZE JEDNU NAHRÁVKU, CO BY TO BYLO?

Mozartova Symfonie č.40 g moll.

A KNIHA?

Bible.

KDYBY TO MĚLA BÝT JEDNA JEDINÁ VĚC?

Zapalovač (ale muselo by jich být hodně).

KDYBYSTE BYL ROBINSONEM CRUSOE A MOHL SI VYBRAT SVÉHO PÁTKA, KDO BY TO BYL?

Einstein.

KAM SI MYSLÍTE, ŽE JAZZ SPĚJE?

Jazz dosáhne stavu klasické hudby. Bude se hrát v koncertních sálech, interpretován notu po notě, nebude to již improvizovaná hudba.

CO VÍC JEŠTĚ CHCETE PO ŽIVOTĚ?

Konečné znalosti o existenci lidských bytostí.

DĚKUJI VÁM ZA ROZHOVOR.

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..