„Okouzlující cesta za starými irskými písněmi“ – tak je v podtitulu charakterizováno gró hudebně-filmového projektu tvůrčí dvojice ILSE DE ZIAH & MAARTEN ROOS, které pod titulem „LIVING THE TRADITION“ vyšlo v únoru 2014 na 2DVD. Navazuje na (a rozvíjí) loňské album Ilse De Ziah „Irish Airs For Solo Cello“, jež obsahuje její až reflexně bytostná uchopení slavných písní, která jsou z různých důvodů pro irský národ signifikantní. Ve filmu jste pak svědky jejího putování po ostrově, kdy se interpretka pokoušela skrze písně, jejich historii a příběhy, nalézt také srdce země a jejích obyvatel.
Ilse De Ziah je irská violoncelistka širokého záběru (barokní, klasická, folková, experimentální, improvizovaná hudba) a invenční skladatelka. V Irsku ale žije teprve devět let, narodila se v americkém Connectitutu a od 7 let žila v australském Sydney, kde hru na violoncello také studovala. Poté hrála s různými muzikanty po celé Evropě, než se usadila v Irsku. V jejích žilách koluje židovká krev (její prababička Ilse byla maďarská Židovka, vynikající pianistka, žijící ve Vidni – traduje se, že jako tříletá holčička seděla Brahmsovi na koleně), irská, anglická a dokonce česká, přičemž všichni předkové byli ve své době známými muzikanty.
Maarten Roos je úspěšný filmový dokumentarista a vystudovaný astrofyzik, původem Holanďan, žijící ale v Portugalsku. Přednáší planetární vědu na lisabonské univerzitě a vášnivě miluje především lidovou hudbu.
První DVD mapuje na ploše 96 minut putování Ilse De Ziah po Irsku za okolnostmi vzniku deseti písní, která na svém albu prostřednictvím violoncella interpretuje. Samozřejmě se nechává inspirovat příslušným místem vzniku, takže slyšíte ještě úžasnější verzi té které skladby. Její cesta začíná na jihu ostrova, v Corku, na břehu moře, a to při východu slunce, při němž hraje „Cape Clear“. Následující zastávkou je městečko Kilkenny, kde se divák dozvídá vše o tradiční irské harfě, o níž poutavě vypráví přední harfenistka Siobhán Armstrong a která se vztahuje k další legendární písni „Aisling an Óigfhir“ (Sen mladého muže). Ta zazní nejen s harfou, ale také díky Ilsinýmu violoncellu na pozadí přírodní lyriky, již tvoří řeka a její živoucí břehy. Doputujeme na sever Irska, do malého města Carrickfergus nedaleko Belfastu, kde navštívíme muzikantskou rodinu McCleanů. V Galway pak profesor literatury dr.Lilis O´Laoire představuje a pak i nádherně, nesmírně jímavě zpívá a´capella píseň „A Stór mo chroí“ (Poklad mého srdce), a to i s anglickým textem, jež napsal na konci 19.století spisovatel Brian O´Higgins. Její violoncellová verze je nejzdařilejším interpretačním počinem Else De Ziah – dvojhmaty a trojhmaty přímo překypují emocionalitou. Nechybí samozřejmě ani legendární „Buachaill ó´n Éirne“ (Chlapec z Irska), sledujete violoncellistku, jak i v autě při jízdě hraje alespoň imaginárně, neboť z ní ta nádherná irská hudba nezadržitelně tryská. V obci Coorheen, uprostřed pastvin, nalézá díky jednomu farmáři místo, kde stál dům, v němž v 18.století žila největší irská hudební legenda, harfeník Turlough O´Carolan. Jeho tvorba byla silně ovlivněna barokní hudbou, proto se irská tradiční hudba dostala výše, nejdříve na šlechtická sídla a královský dvůr, posléze i do Anglie a dále na evropský kontinent. Dokladem toho budiž skladba „Fanny Power“ (takto se i Carolanovi přezdívalo), kterou společně s Ilse De Ziah hraje na barokní housle Marja Gaynor. Na hřbitově nad mořem, u jeho hrobu, pak na základě téže melodie zazní úžasná viloncellová improvizace. Další zastávkou je ostrov Cape Clear, kde nás Fiachra Ó Tórna seznamuje s tradiční příčnou flétnou a kde jsme svědky západu slunce, který díky viloncellovým tónům nepůsobí jako konec světla, spíše naopak. Vše začíná znovu. Básník Chuck Kruger recituje své verše. Přední folkový houslista Matt Cranitch vypráví o vzniku písně „Amhrán Na Leabhar“ (Píseň knih): Autor Tomás Rua Ó Súilleabháin byl v první polovině 19.století učitelem (a básníkem i harfeníkem), který musel často za prací cestovat. Při jedné takové cestě nechal svou sbírku knih stěhovat lodí, zatímco šel pěšky, jenže loď se potopila i s jeho vzácnými knihami. A tak z jeho žalu vznikla píseň, která zazní opět ve dvou verzích. V County Tipperary se poté setkáváme se skladatelem a hudebním vědcem Micheálem O´Súilleabháinem, který osvětluje na základě starobylé jakobínské písně „Éamonn á Chnuíc“ kořeny náboženského konfliktu, jenž trvá dodnes na území dnešního Severního Irska. Závěr putování za tradiční irskou hudbou končí na mořské pláži v Inch Beach, kde zprvu nasloucháme pouze zvukům větru, mořských vln, čeřených travin, aby nás pak pohladilo plnokrevné violoncello, jež v rukou Ilse De Ziah ožívá v nádhernou bytost, kypící emocemi a spiritualitou.
Druhé DVD trvá 65 minut a obsahuje veškerou hudbu, vyňatou z prvního, hlavního disku. Tudíž všech deset violoncellových „airs“ Ilse De Ziah, plus sedm písní v interpretaci ostatních muzikantů (ve čtyřech případech hraje Ilse také) a jednu recitaci.
Tento objevný projekt má vlastní webové stránky, vřele doporučuji je navštívit: www.livingthetradition.com .