Písničkový strom vyrostlý z nejlepších amerických kořenů

Písničkový strom vyrostlý z nejlepších amerických kořenů

zvuk
hudební úroveň
obal desky
5

Pokud by se mne někdo ptal, jaké písničkové album (bez ohledu na žánr) bych pasoval na Album roku 2013, bez váhání bych vyslovil TERRY LEE HALEThe Long Draw. To znamená poslední, v pořadí již třinácté album tohoto šedesátiletého texaského rodáka, jednoho z duchovních guru grunge scény v Seattlu na přelomu 80. a 90.let a nynějšího Pařížana, které vyšlo díky labelu Glitterhouse Records. A jehož jsme měli možnost slyšet na vlastní oči v pražské kavárně Potrvá, a to nedávno, 23.ledna.

Jeho písně jsou přirovnávány ke zhudebněným krátkým povídkám, prý se po literární stránce vyrovnají oněm legendárním „short cuts“ Raymonda Carvera. Neodvažuji se toto posuzovat, ale ty písně jsou opravdu silné svou syrovostí, sugestivitou, upřímností a autorovým obnažením až na srdeční sval. Navíc v nich hraje důležitou roli evropský a americký místopis, neboť každá z osmi písní Haleova alba „The Long Draw“ se váže k nějakému specifickému prostředí na písničkářově pouti po světě. „Vždycky jsem byl tulák,“ říká k tomu Terry Lee Hale, „jsem stále na cestách a tyto moje nové písně vyprávějí některé příběhy z těch kilometrů, jsou to vlastně takové kolíky na mapě.“ Tento hudební cestopis, kaleidoskop příběhů o bloudění, hledání, stesku a touze do sebe nasál to nejlepší z tradice amerického písničkářství, od blues přes country, folk až k rockovým inspiracím, jež nezapřou seattleskou bouři.

tlhTerry Lee Hale má v sobě Johna Lee Hookera, J.J.Calea, Johnnyho Cashe, Neila Younga, Toma Waitse, Bruce Springsteena, Lou Reeda a Kurta Cobaina. Tato výrazově úžasná směs je umocněna hutnou, i když pouze akustickou Haleovou kytarou a dobrem, kdy písničkáře většinou doprovází pouze dvojice muzikantů, a ještě k tomu francouzských Basků: Nicolas Shelly (bass) a Frantxoa Erreçarret (bicí). Nechybějí však sem tam seattleští přátelé, basák Jack Endino (ex-Mudhoney, Nirvana), klávesák Glenn Slater (The Walkabouts) a hráč na pedal-steel kytaru Jon Hyde. Nahrávku, jež vznikala v analogovém studiu ve francouzské Bretani, produkoval Bob Coke (spolupracoval např. s Black Crowes), takže ačkoliv se nepracovalo vyloženě s rockovým arzenálem, nepostrádá album až grungeový náboj.

Hned úvodní track, titulní „Long Draw“ vás okamžitě chytne a ona syrovost a naléhavost vás mámí až do konce alba, jehož stopáž je zbytečně neprotahovaných 45 minut. Povšimněte si v této písni Cavem provoněných varhan a vlivu Toma Waitse ve vokálním projevu. Však je text o dělníkovi z automatické linky kdesi v Michiganu. Ve „What She Wrote“ dokresluje countryový esprit pedal-steel kytara, a přesto se píseň svou syrovostí blíží více Waitsovi nebo pozdnímu Cashovi (hlavně v jeho tzv. „American Recordings“). Jde o paralelní příběh kněze při kázání a ženy, která psala na prádelníku o svém strachu z armageddonu. Ve foukací harmonikou a dobrem rozesmutnělé písni „Black Forest Phone Call“ vypráví Hale o tom, jak se dozvěděl o sebevraždě svého přítele někde v německém Schwarzwaldu. Waitsovsky melancholická „The Sad Ballad Of Muley Graves“ je vzpomínkou tuláka na domov v Seattlu a opět v ní exceluje foukačka a dobro. Svižnůstka „Three Days“ s razantní nirvanovskou basovkou a TERRY LEE HALEflamencovými názvuky přibližuje jeden malý, přeplněný hotelový pokoj s dvěma kongresovými rohovými okny v Portlandu. Vzpomínky na Seattle roku 1987 zhmotňuje píseň „The Central“, která evokuje melodičností a polomluveným vokálním stylem to nejlepší od Lou Reeda. Náladu ve Virginia Grand Hotelu v centru Los Angeles v roce 1981 přibližuje dylanovsky pojatá „L.A. 9Th & Grand”, přičemž Haleův zpěv a Slaterovy varhany silně připomínají zvuk mistrovského Dylanova dvojalba „Blonde On Blonde“. Závěrečná a zároveň nejdelší píseň alba „Gold Mine“ (7:11) je situována do Paříže a patří k nejnádhernějším folk-rockovým baladám, jaké jsem kdy slyšel.

Terry Lee Hale vybíral materiál pro album „The Long Draw“ z kolekce 30 písní, natočil jich devět a osm nakonec zařadil na desku. Jedním slovem: úchvatnou!